Skulle precis skiva mitt allra första inlägg om hur jag gjorde med min bakrund.
klar för förhandsgranska min långa utläggning, då hänger sig datorn *suck*.
Iaf, använd cellplast, skum är svårkontrollerat. Det gjorde jag, 100 mm för att pump och värmare skulle få plats. Fasa cellplasten för att få mer simutrymma för fisken.
För att få lite rundare former på cellplasten kan du smälta försiktigt med en värmepistol. Det går ävan att göra lite naturliga urgröpningar om man har känslan :D.
Du kan välja mellan kakelfog och kakelfix. Fogen ger en slät och fin yta, fixet har en ganska grov struktur men känns mer naturtrogen. Fixet, styft blandat, kan du bygga ut formationer om du inte är nöjd med cellplastens form. Men vid spackling bör du blanda fixet/fogen lös, likt filmjölk. Då kan du stryka med en pensel med 3-4timmars mellanrum om ventilationen och temperatuern tilllåter.
Men däremot har fixets grovhet mkt kontaktyta för alger.
Trots tjockleken på cellplasten så löser mkt akveriasilicon det problemet.
Nästa gång så kommer jag nog använda annan typ av cellplast. Den anänds vid formning vid storbyggen. Den är tätare, hårdare och har sämre flytförmåga. Tror att den är lättare att skarva och man kan göra skarpare konturer.
Om man lackar med ett 2-komponents golvlack så slipper man utsläpp från cementbaserade matrial. Köpte mitt på Flugger färghandel. Låt det gå igenom alla härdningsprocesser bara, min 7 dygn. EP-V tror jag att det hette. Minimerar även algerna eftersom dem får svårare att växa på en hård, slät och tät yta.
Lycka till