bakgrund-aquarock

#1 - 13 januari 2007 15:21
hej har funderingar på att köpa en aquarockbakrgrund till mitt 420 liters. Har hört att just denna bakrund inte flyter och i såfall behövs den ju inte silikonas fast vilken är en himla fördel då jag inte vill tömma akvariet.

Någon som har den bakgrunden som vet om den flyter eller inte?
Eller har ni något annat tips på bakgrund som inte behövs siliconas?

Och nej jag vill INTE måla eller köpa någon hemsk plansch =)
#2 - 13 januari 2007 15:32
hej jag har en sådan bakrund,den flyter inte men skall du ha pumputsugen bakom så borde du silikona kanterna,för att få en efektiv sugförmåga,för det blir en bra vakumsug typ bakom där,jag har en med trestycken nät hål och ett hål till botten filter och det enda jag har är ett ytterfilter som sug och det funkade inte innan jag silikonade min bakgrun.Jag hoppas att du lyckas.men jag tycker att du skall silikona.mvh chaffis
#3 - 13 januari 2007 16:14
chaffis skrev:
hej jag har en sådan bakrund,den flyter inte men skall du ha pumputsugen bakom så borde du silikona kanterna,för att få en efektiv sugförmåga,för det blir en bra vakumsug typ bakom där,jag har en med trestycken nät hål och ett hål till botten filter och det enda jag har är ett ytterfilter som sug och det funkade inte innan jag silikonade min bakgrun.Jag hoppas att du lyckas.men jag tycker att du skall silikona.mvh chaffis

ok...problemet är att jag inte kan tömma akvariet då jag inte har någonstans att göra av fiskarna.

hade en tanke om att man kanske skulle tömma ca hälften av vatten och bara silikona övre delen och i såfall kan ju fiskarnagå kvar under tiden så kan man fylla upp det efter 1-2 dygn då silikonet torkat... men vet inte om det funkar...
#4 - 13 januari 2007 16:21
Lägg fiskarna i en vanlig plasttunna och låt pumparna gå i tunnan?
Har funkat utan problem för mig.
#5 - 13 januari 2007 16:40
Sacrium skrev:
Lägg fiskarna i en vanlig plasttunna och låt pumparna gå i tunnan?

Har funkat utan problem för mig.

ok var får man tag på en sån...pris?
#6 - 14 januari 2007 01:32
Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad för ytterfiltret om bakgrunden är siliconad eller inte? Har en aquarock 2m som bara är lite siliconad upptill. Näten som sitter på kortsidorna vid leverans vek jag bara bakåt så inga fiskar ska komma in bakom. Tänkte att det är väl bara bra att vattnet kan ta sig in bakom på så många ställen som möjligt för att undvika "vakumet" om de ordinarie hålen sätter igen sig. Har kört med ett rena XP4 som funkade, men var högljudd och började läcka vatten så nu har jag en Eheim 2080 som går klockrent, dubbla insug bakom bakgrunden dessutom.
Välkommen till forumet föresten Chaffis
#7 - 14 januari 2007 07:02
ok var får man tag på en sån...pris?

60 liters murarbalja köpes på Cheapy, 60-70:-

Annons