Hej, jag byggde nyligen en bakgrund med frigolit,husfix och fogskum.
Trädstammen byggde jag utav fogskum, från den gick det ut rötter. Jag använde fogskumen både på frigoliten och husfixen(cement). Det gick super bra att göra rötter och trädstammen i fogskum.
Först gjorde jag grunden till stammen direkt på frigoliten, när det hade torkat så tog jag och ställde hela bakgrunden på golvet(som den skall vara i akvariummet "uppåt") sedan lutade jag smala kartong bitar från bakgrunden ner på golvet i den vinkel jag ville ha rötterna som skulle gå ut från stammen, när dom var lutade stabilt mot bakgrunden så sprutade jag fogskum från stammen ner på kartong biten och lät det stelna.
Sedan var det bara att skära till dom i rätt tjocklek som jag ville ha. Efter det blandade jag brunaktig färg i husfixen och smetade på stammen + rötterna... Slutligen lackade jag hela bakgrunden med epotex akvarielack, det har gått mycket bra.
Skall lägga upp bilder på min hemsida sedan.
Min flickvän fick akvariet + bakgrunden som jag lagt ner så mycket tid på=)Har fyllt det en gång med vatten för att testa ,det såg bra ut... Måste faktisk säga att det blev riktigt BRA snyggt! tycker jag iallafall (gillar inte att skryta)
ursäkta ev felstavningar...mvh Mikael