Bakgrund

#1 - 15 september 2007 10:41
Några tips på bakgrunder och billiga?
Förutom plastplancherna, det blir bara vatten mellan planchen och glaset, så det blir fult och mögligt.

Ge en massa tips!
#2 - 15 september 2007 13:50
skrynkla hop en svart sopsäck, skrynkla upp den igen men platta inte ut den... tejpa bakom karet...
#3 - 15 september 2007 17:47
Känns som att det skulle bli samma sak som med planchen. Också har jag svart grus, så det känns lite väl mörkt...
#4 - 15 september 2007 20:08
Hej
Hur lyckas du få vatten mellan glas och bakgrunden?
Jag har iallfall till mitt yngel/räkkar gjort en hemma gjord bakgrund av bark.
En rejäl kartong bit, massor av bark ( inga problem när man eldar med ved :)
och klister och tålamod. Bifogar en halvtaskig bild så du ser hur det blev. Placerade den bakom akvariet och tycker det ser ok ut.

http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_20/10720000-10729999/640x480/10724025.jpg?0

I mitt större akvarie har jag en vanlig plansch bakom, med mycket växter tycker jag även att det ser ok ut, och jag har aldrig lyckats få in vatten mellan glaset och planschen.
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_20/11380000-11389999/640x480/11388744.jpg?0

Lycka till
/B
#5 - 15 september 2007 20:14
Ingen anning, jag tycker att jag har tejpat överallt med mycket tejp. Men ändå kommer det vatten mellan :(

Barkbakgrunden var snygg! Men svår att fästa när det inte finns någon bit av bänken kvar utanför glaset.
#6 - 15 september 2007 20:21
Häftkuddar är bra till mycket :)
Jag hade inte mycket bänk kvar heller bakom och lyckades med häft kuddar och eltejp få fast den.
Prova dig fram, du kan säkert göra en snygg bakgrund med det mesta du hittar i naturen. Brun kartong, pinnar, mossa och bark så kommer du långt.
I mitt akvarie jag har på jobbet så är det en spegelbakgrund, har tyvärr ingen bild på det. Men du kanske kan sätta en spegel bak till? Den kan du isåfall hänga på väggen i lämplig höjd.
/B
#7 - 15 september 2007 21:02
Ett annat sätt kan vara att skrynkla ihop brunt skyddspapper, samma sort som man täcker golv med när man målar, och hänga bakom på samma sätt som för sopsäckar. Funkar bäst om man fuktar pappret lite, knycklar ihop till en boll och slätar sen ut och låter torka. Klipp pappret lite större än baksidan på akvariet innan du skrynklar ihop det. Blir förvånansvärt bra resultat, och ger ju lite ljusare färg än svart plast. Har läst att en del använder lite vattenfärg på pappret också för extra effekt.

Blossom7: Det där såg riktigt snyggt ut!
#8 - 15 september 2007 21:21
[quote=Olivin;1021096]Ett annat sätt kan vara att skrynkla ihop brunt skyddspapper, samma sort som man täcker golv med när man målar, och hänga bakom på samma sätt som för sopsäckar. Funkar bäst om man fuktar pappret lite, knycklar ihop till en boll och slätar sen ut och låter torka. Klipp pappret lite större än baksidan på akvariet innan du skrynklar ihop det. Blir förvånansvärt bra resultat, och ger ju lite ljusare färg än svart plast. Har läst att en del använder lite vattenfärg på pappret också för extra effekt.

- Jag har faktiskt denna "typ" av bakgrund i alla mina akvarium nu. Enkelt som den att göra. Jag väljer att skvätta på rejält med vattenfärg som sedan strykes/blandas/smetas ut med pensel/svamp. Resultatet blir förvånansvärt bra....
#9 - 15 september 2007 21:24
Olivin skrev:
Ett annat sätt kan vara att skrynkla ihop brunt skyddspapper, samma sort som man täcker golv med när man målar, och hänga bakom på samma sätt som för sopsäckar. Funkar bäst om man fuktar pappret lite, knycklar ihop till en boll och slätar sen ut och låter torka. Klipp pappret lite större än baksidan på akvariet innan du skrynklar ihop det. Blir förvånansvärt bra resultat, och ger ju lite ljusare färg än svart plast. Har läst att en del använder lite vattenfärg på pappret också för extra effekt.

Blossom7: Det där såg riktigt snyggt ut!

- Har själv använt ovannämnda metod till alla mina akvarier. Fungerar bra. Har skvättat på med vattenfärg. Använder rikligt med vatten så färgen flödar ut. Bearbetar sedan det hela med svamp. Duttar på färg, duttar, skvätter och donar. Blir faktiskt riktigt snyggt....
#10 - 15 september 2007 21:27
- Har själv använt ovannämnda metod till alla mina akvarier. Fungerar bra. Har skvättat på med vattenfärg. Använder rikligt med vatten så färgen flödar ut. Bearbetar sedan det hela med svamp. Duttar på färg, duttar, skvätter och donar. Blir faktiskt riktigt snyggt....

Det var säkert dig jag läst om vad gäller färgen :)
#11 - 15 september 2007 21:59
[COLOR=blue]En frigolit-bakgrund kan kanske vara något. Det är suuuper kul och kostar runt 500:- så det beror ju på vad man menar med billigt. Det är billigt i jämförelse med en BTN.[/COLOR]

[COLOR=blue]Frigolit: ca. 50-70:-[/COLOR]
[COLOR=blue]Silikon: ca. 50:-[/COLOR]
[COLOR=blue]Husfix: ca. 50:-[/COLOR]
[COLOR=blue]Lack: ca. 300-400:-[/COLOR]
[COLOR=blue]Ev. färg kostar inte mycket.[/COLOR]
#12 - 16 september 2007 07:19
jag lät mina ungar gå loss på en bit kartong med vattenfärg, det blev faktiskt över förväntan. kan bli gratis om man hittar allt i sin närhet.
#13 - 20 september 2007 21:42
Knövlad pappersbakgrund - Sniket och billigt

gickan_87 skrev:
Några tips på bakgrunder och billiga?

Förutom plastplancherna, det blir bara vatten mellan planchen och glaset, så det blir fult och mögligt.

Ge en massa tips!

Skickar mitt bidrag. Denna bakgrund tog cirka 15 minuter att färdigställa. Sedan tillkommer givetvis torktid. Täckpapper som är knövlat och svampat med vattenfärg och lite hej och hå! Finns det barn i huset - låt dem slabba! Sedan är det bara att tejpa upp och njuta :)
#14 - 21 september 2007 13:01
Här finns en beskrivning på hur man kan göra en billig och bra bakgrund, stort sett samma som Olof tipsar om.

http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf
#15 - 21 september 2007 20:04
gickan_87 skrev:
Ingen anning, jag tycker att jag har tejpat överallt med mycket tejp. Men ändå kommer det vatten mellan :(

Barkbakgrunden var snygg! Men svår att fästa när det inte finns någon bit av bänken kvar utanför glaset.

det kanske är där problemet ligger? att du tejpar för tätt så att vattnet inte kan avdunsta eller nåt bar en tanke./sting
#16 - 21 september 2007 20:56
sting skrev:
det kanske är där problemet ligger? att du tejpar för tätt så att vattnet inte kan avdunsta eller nåt bar en tanke./sting

- Jag har inte fått vatten mellan bakgrund och glas. Sannolikheten till det är faktiskt liten. Den enda orsaken jag kan komma på är att det blir någon form av kondens. Jag tejpar inte "tätt" utan fäster pappersbakgrunden med några tejpbitar här och där.
#17 - 21 september 2007 21:56
sting skrev:

Ska vara det då... får ta bort tejpen och tejpa om helt enkelt :)
#18 - 23 september 2007 21:26
Varför inte skippa plancher osv helt och sätta in en bakgrund i akvariumet?
Går juh med ganska enkla medel att bygga av frigolit :)
Här är ett akvarium som jag och en polare gjorde iordning t ex!
Korten tagna någon vecka efter uppstart..

Annons