Bakgrund

#1 - 2 augusti 2007 20:14
Satt och funderade lite.
Skulle man inte kunna lägga ett tunt lager på baksidan av karet och lägga grus och sand i siliconet som bakgrund?

Några funderingar om det?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 augusti 2007 20:16
Visst kan man det - men det ser kanske inte så där jättenaturligt ut med en "grusvägg"
#3 - 2 augusti 2007 20:21
men kan man sätta fast typ skiffer med silicon?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 2 augusti 2007 20:28
icejoy skrev:
men kan man sätta fast typ skiffer med silicon?

Verkar lite osäkert, men jag vet inte
Däremot så gjorde jag en gång för en herrans massa år sedan en skifferbakgrund där jag gjöt fast skifferstenarna i en glasfiberform.
#5 - 2 augusti 2007 20:30
Det är lite för avancerat för mig. Jag har ingenstans att ta vägen om jag skulle få för mig att hålla på med sånt.
Inget annat bra förslag, som är ganska lätt gjort?
#6 - 2 augusti 2007 21:03
svart sopsäck?
#7 - 2 augusti 2007 21:42
Ett tips! Ta ett papper. Typ samma sort som man lägger på golvet när man skall måla. Det är ett litet kraftigare papper. Kostar 45 spänn för massa meter. Med lite tur kan du roffa åt dig det på någon affär där man kan slå in saker....man handlat!

1. klipp till en bit av papperet som är lite större än akvariet.

2. knövla ihop, krama till, trampa på det.

3. Veckla ut pappret och lägg det på bordet.

4. Du har nu fått en massa intressanta veck åt alla håll.

5. Fram med vattenfärger. Välj ut tre färger. Ex svart-brun-grön.

6. Pensla på rikligt med vatten/färg så det flödar.

7. Bland färger lite hur som helst.

8. Alla veck i pappret kommer skapa läckra fält av färg.

9. Låt det torka.

10. Tejpa fast det bakom akvariet.

11. I och med att papperet är aningen större en akvarieglaset kommer det att sitta en bit ifrån glaset. Detta skapar en illusion av 3-D!

12. Du kan även knövla och dona lite extra med pappret under monteringen för att skapa extra effekt!

13. Har sett bild på detta montage i ett akvarium..och..resultatet var förbluffande bra!

#8 - 3 augusti 2007 06:57
Har för mig att det var några/någon som silikonade fast skiffer på en plexiglas skiva, skivan var ungefär samma storlek som bakrutan och blev sedan fastgjord där med silikon.

Annars är Olof Loklints tips bra, jag har gjort det själv till ett 100l akvarium och det ser väldigt bra ut, om jag själv får säga det ;o)

Jag använde mig av ljusbrunt inslagningspapper och det är viktigt att späda ut färgen med mycket vatten :o)
#9 - 3 augusti 2007 07:18
Olof det var ingen dum ide alls.
Du har inga bilder på resultatet?
Ska iaf genast prova :)
#10 - 3 augusti 2007 15:53
Kan tyvärr inte lägga upp någon bild på skapelsen. Men det jag sett var imponerande med tanke på kostnad^^
#11 - 3 augusti 2007 15:57
vet att ngn gjorde en bakgrund med skiffer och lite sand, kan försöka hitta bilderna så får du se hur de blev
#12 - 3 augusti 2007 15:59
http://www.svedalaciklid.se/ så går du in på tips och trix och Hemmagjord bakgrund typ btn. ser ganska snyggt ut tycker jag
#13 - 3 augusti 2007 18:57
Bild och beskrivning på pappersbakgrund finns här (scrolla ned på sidan): http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf
#14 - 3 augusti 2007 19:03
köp frigolit, sen silikonar du fast skifferstenar på frigoliten och täcker med svart sand mellan skifferstenarna för att frigoliten inte skall synas, sen har du en någorlunda snygg bakgrund beroende på hur mycket tid du lägger ner på arbetet
#15 - 3 augusti 2007 19:10
Opus skrev:
Bild och beskrivning på pappersbakgrund finns här (scrolla ned på sidan): http://www.vaaf.se/artiklar/Tips_till_den_snale_akvaristen_-_del_1.pdf

Snyggt! [:-106]
#16 - 3 augusti 2007 21:15
Blev så inspirerad av detta pappers-snack så jag knövlade nyss ihop lite papper och gjorde en bakgrund till vårt lilla 19-liters som inköptes idag. Frugan undrade vad jag höll på med ( jag stod och stampade på papperstussen) och hon trodde säker jag var från mina sinnen när jag svarade: - Jag håller på att fixa en bakgrund!

Nåja....1 timme senare hade jag målat + tvångstorkat pappret med en hårfön + tejpat fast den bak i akvariet + hängt på rampen och tänt ljuset! Se där!

Roligast var frugans kommentar: - Vad fint det blev!

Kan tyvärr icke visa bild..men jag lovar...busenkelt och förvånansvärt effektfullt!
#17 - 3 augusti 2007 22:02
Nåt som jag testade i mitt lilla 18-liters var att limma torv på en pappskiva och ha som bakgrund. Blev helt OK (se länk i signatur) men funkar kanske inte så bra med större akvarier.

Tror jag ska ta och testa pappersmodellen också efter att ha läst denna tråd.

Annons