Bakgrund

#1 - 15 februari 2007 20:17
Jag har nyligen köpt en bakgrund (sådan där som är i plast som man köper på rulle).

Och har nu tejpat fast den på akvariets baksida. Men nu idag så såg jag att det är vatten mellan bakgrunden och akvariet, och det är givetsvis malen som ställt till med det. H*n far upp till ytan och ner hela nätter (jodå mat får h*n). Så vad gör jag nu? tar bort hela bakrunden torkar av och tejpar fast den igen?

Några andra tips?
#2 - 15 februari 2007 22:16
Ta bort-torka av-tejpa fast, finns det någon annan "jobbig" lösning?

Har du täckglas på karet?
#3 - 15 februari 2007 22:21
En lösning är att stryka ett tunt lager matolja på bakgrunden, plus en tanke jag fick just nu,, ta gladpack och sätt över glaset och över rätt sida på bakgrunden så vattnet rinner utanför för vi snackar inte liter här va?
#4 - 15 februari 2007 22:33
Inte så fräscht när oljan härsknar.... [xx(]
#5 - 16 februari 2007 07:05
En tanke, olja härsknar väl inte det är det väl smör som gör?
#6 - 16 februari 2007 07:08
Sätt en lång tejp bit längs hela överkanten av planschen bara.
#7 - 16 februari 2007 07:23
heeke skrev:
En tanke, olja härsknar väl inte det är det väl smör som gör?

Fett härsknar. Även fettet i jordnötter kan härskna, så visst kan olja härskna. Däremot är jag inte så säker på att det luktar så mycket med så liten mängd olja som det handlar om.
#8 - 16 februari 2007 08:46
Hm, fett och olja är för mig inte samma sak. Har aldrig hört att tex 5-56 eller motorolja härsknar (nog för att det kan bli ruggigt släbbiga bakterie odlingar i motorolja men det är en annan femma)
#9 - 16 februari 2007 11:17
heeke skrev:
Hm, fett och olja är för mig inte samma sak. Har aldrig hört att tex 5-56 eller motorolja härsknar (nog för att det kan bli ruggigt släbbiga bakterie odlingar i motorolja men det är en annan femma)

Det är skillnad på oljor.... och oljor... vegetabilista och animaliska oljor härsknar. Mineraloljor härsknar inte. Parafinolja härsknar inte.
#10 - 16 februari 2007 11:19
Jag har bakgrunder fastsatta med matolja på två kar och vare sig oljan härsknat eller inte så luktar det i alla fall ingenting. Så det funkar utmärkt att göra så! :)
#11 - 16 februari 2007 20:25
FredrikH skrev:
Ta bort-torka av-tejpa fast, finns det någon annan "jobbig" lösning?

Har du täckglas på karet?

Jag har en svart överdel som följde med karet.
#12 - 16 februari 2007 20:26
Defenseman skrev:
Sätt en lång tejp bit längs hela överkanten av planschen bara.

Ja, det var ju en bra idé. Varför har jag inte tänkt på det tidigare? :p
#13 - 16 februari 2007 22:01
Hjälp!

Nu har det tydligen gått så långt så att det har kommit akvarievatten under karet, och det "tittar fram" på framsidan av karet nu. Har lagt papper där så få se. Men måste jag tömma akvariet nu och torka under det?

Får nog göra mig av med malen. Den är lite väl livlig för mig tydligen :(
#14 - 17 februari 2007 08:06
ren olja härsknar inte. därimot billig olja med tillsattser kan härskna

vanlig rapsolja bör gå bra
#15 - 17 februari 2007 10:12
Täcker inte den svarta överdelen hela karet?
#16 - 18 februari 2007 17:55
FredrikH skrev:
Täcker inte den svarta överdelen hela karet?

Jo, men det finns 1 mm emellan glaset och den svarta plasten, så där rinner vattnet igenom :(
#17 - 18 februari 2007 18:07
töm ur lite vatten? Det ska väl ändå inte vara ända upp till toppen?

Vatten till 2-3Cm från glaskanten, så bör det nog vara okej, det är ju ingen blåval precis.
#18 - 18 februari 2007 18:23
Härsknar eller ej... olja mellan ser förxxxxgt ut!
#19 - 18 februari 2007 18:30
åheim skrev:
Härsknar eller ej... olja mellan ser förxxxxgt ut!

Hur sjutton gör du då??? På mina bakgrunder syns det inte att det är olja, de sitter bara väldigt tätt och fint mot rutan! (Till skillnad från när man tejpat dit dem och får en massa luft emellan...)
#20 - 18 februari 2007 18:40
sparven skrev:
töm ur lite vatten? Det ska väl ändå inte vara ända upp till toppen?

Vatten till 2-3Cm från glaskanten, så bör det nog vara okej, det är ju ingen blåval precis.

Det är 2 ½ cm till glaskanten redan :/

Annons