Bakgrund

#1 - 11 juli 2006 20:59
Jag har ett 720 liters som jag ska montera en bakgrund i. Problemet är att jag inte har någonstans att förvara fiskarna under en längre tid.

Hur lång tid efter att man har silikonat fast bakgrunden kan man fylla påmed vatten?

Fiskarna tänkte jag släppa i badkaret under tiden men de kan inte gå där över natten eftersom mina katter kommer att hoppa i där då eftersom de älskar att bada.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 juli 2006 21:00
MInst ett dygn - helst 2 dygn
#3 - 11 juli 2006 21:12
Du får väl stänga dörren till toaletten, och flytta ut kattlådan, så att du kan ha firrarna där i badkaret över natten och nästa. Så hinner silikonet torka ordentligt! :)

MVH: Scalara
#4 - 11 juli 2006 22:09
Katterna är lite lustiga för de dricker bara vatten ur badkarskranen. Om jag stänger dörren så kommer de inte att kunna dricka.

Skulle fiskarna kunna klara sig i en murarbalja i ett par dygn om jag lägger i en pump och täcker baljan? Jag har ett 15-tal fullvuxna Malawiciklider med övertalighet på hanar. Är det inte risk att det blir så mycket bråk att de slåss. Skulle kunna ställa den i klädkammaren där det är mörkt.
#5 - 11 juli 2006 22:48
kan höra om du får hyra in dej på ett hörn i nån akvariebutik, då kan du ju ta en vecka så har du gott om tid att fixa bakgrunden.
#6 - 12 juli 2006 00:34
Gör som Raven säger. Hör med tex akvarieleasing i Malmö om du kanske kan få lämna in dem :)
#7 - 12 juli 2006 05:05
Det blir ganska bökigt med transport hit och dit känns det som. Kanske bättre att lägga ner projektet istället.
#8 - 12 juli 2006 07:06
Varför måste du ha fiskarna i badkaret som har en tendens att läcka i proppen.

Bättre att köpa lite större förvaringslådor i plast antingen på IKEA eller CLAS OHLSON och låta fisken bo där så löser det sig.

Lådorna har ju lock och allt och kan då ställas in i vilket rum som helst

Lycka till
#9 - 12 juli 2006 08:34
När jag gjorde rent vårt 375liters så hade jag 30 ciklider i en "fodertunna" i plast. (Fodertunna till kattmat)
Med en pump hade de klarat sig bra under en längre tid.
#10 - 12 juli 2006 08:35
[quote=Tri-X 400]Varför måste du ha fiskarna i badkaret som har en tendens att läcka i proppen.

Bättre att köpa lite större förvaringslådor i plast antingen på IKEA eller CLAS OHLSON och låta fisken bo där så löser det sig.

Lådorna har ju lock och allt och kan då ställas in i vilket rum som helst

Lycka till[/quote]

Måste bara fråga, då jag också ska montera bakgund i mitt kar :)
Skulle fiskarna klara sig i förvaringslådor i en vecka, utan pump?
Och vattnet som man ska spara, var förvarar man det och håller det igång? Det får väl inte vara stillastående så lång tid?
#11 - 12 juli 2006 11:22
[quote=Lubbe]Måste bara fråga, då jag också ska montera bakgund i mitt kar :)
Skulle fiskarna klara sig i förvaringslådor i en vecka, utan pump?
Och vattnet som man ska spara, var förvarar man det och håller det igång? Det får väl inte vara stillastående så lång tid?[/quote]

Hej Lubbe,

Har man utrymme skulle jag göra ungefrä såhär.
- En stor tunna eller balja eller akvarium för fiskarna där man har pump och värme. Då kan de klara sig längre tid (av erfarenhet). Lägg ner lite växter så de kan gömma sig. Detta blir ett provisoriskt akvarium.
- Spara så mycket av det övriga vattnet i andra baljor eller hinkar eller kärl. Detta blir vattenreservoarer. Det kan stå några dagar men cirkulera vattnet genom att successivt hälla en hink "reservoarvatten" i "akvariet" och fyll sedan tillbaka i hinken med vatten från "akvariet". En hink om dagen kanske. Så håller sig reservoarvattnet fräscht.

Det blir en del meck men borde funka.
Mvh
#12 - 12 juli 2006 11:52
[quote=Sveziano]Hej Lubbe,

Har man utrymme skulle jag göra ungefrä såhär.
- En stor tunna eller balja eller akvarium för fiskarna där man har pump och värme. Då kan de klara sig längre tid (av erfarenhet). Lägg ner lite växter så de kan gömma sig. Detta blir ett provisoriskt akvarium.
- Spara så mycket av det övriga vattnet i andra baljor eller hinkar eller kärl. Detta blir vattenreservoarer. Det kan stå några dagar men cirkulera vattnet genom att successivt hälla en hink "reservoarvatten" i "akvariet" och fyll sedan tillbaka i hinken med vatten från "akvariet". En hink om dagen kanske. Så håller sig reservoarvattnet fräscht.

Det blir en del meck men borde funka.
Mvh[/quote]

Jo, jag hade ju tänkt använda badkaret, med en pressening eller liknande under, för att minska risken för läckage i badkaret och för att fiskarna ska få det mörkare. Ska ju också ha filter och doppvärmae där i och alla växter.
Det jag undrade var bara hur det fungerar med fiskar i små lådor, som Tri-X 400 föreslog :) trodde inte att det gick
#13 - 12 juli 2006 12:03
Nja dom "små" lådorna han menar finns upp till 70Liter så helt små är dom inte.
#14 - 12 juli 2006 12:34
Ok, men fungerar det alltså att ha fisk i dem i, låt säga 5 dagar, utan pump och värmare? :) ej överflödigt med fisk i varje, dårå..
#15 - 12 juli 2006 18:32
såvida du inte bor i ett frysrum ;) behöv troligen ingen värmare just nu, 24gr klarar dom allra flesta fiskar sej i bra.
har 26grader själv utan v'ärmare.

pump, nja helst iallafall luftpump med syresten så vattnet syresätts.
kan ju ha en pump till flera lådor om du vill.

kör du utan aktiv biologisk rening bör du undvika att mata samt byta vatten minst 1gång per dag, själv hade jag nog bytt både morgon och kväll runt 20%
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 12 juli 2006 18:39
Ok, men fungerar det alltså att ha fisk i dem i, låt säga 5 dagar, utan pump och värmare? :) ej överflödigt med fisk i varje, dårå..

Syresättning behövs - t.ex. med hjälp av luftpump och syresten som raven skriver.
Om värmare behövs beror på vilka fiskar det är och hur varmt det är i rummet (det är kallast vid golvet)
#17 - 12 juli 2006 19:28
Okej, det var det jag ville veta! :) Tack så mycket!
Kör på badkaret jag, men det kan vara bra att veta till en annan gång! :)
#18 - 12 juli 2006 19:33
kör du utan presenning kan det va lämpligt att silikona pluggen så det inte läcker.

kör du med pressening kolla så den är tätt och gör rent den noga.
kolla också så den inte innehåller diverse skumma ämnen.
#19 - 12 juli 2006 19:36
Jo, jag tänkte köra med pressening eller annan plast :) Frågade i en annan tråd om det är något slags impergnerings-medel i vanliga pressenningar? någon som vet? :)
På något vis ska det lösa sig, ivf! :p

Annons