Bakgrund?

#1 - 2 mars 2004 16:16
Bakgrund.. Trivs fiskarna bättre om dom har en fin bakgrund eller är det bara för inredningens skull?

Tacksam för svar!!
#2 - 2 mars 2004 16:20
Jag tror att det är för att vi tycker att det är finare. Hade varit för fisken så borde man klä hela karet =). Man brukar ju bara ha det på baksidan av karet...
#3 - 2 mars 2004 16:46
Ja precis.. Jag funderar på att köpa det.. men hur mycket kostar det? kan man itne göra en själv? hur då isånnafall? vanlig vatten färg?
#4 - 2 mars 2004 16:53
Mitt första akvarium jag hade så målade jag på 2 ihop tejpade A4 papper med vattenfärg som jag sen lät torka. Sen tejpade jag fast den på mitt lilla kar och den var jättefin tyckte jag. Hade gröna stora växter och blå bakgrund. Det duger alldelles utmärkt tycker jag. Försök att måla med färger som redan finns i ditt akvarium.

Lycka till!
#5 - 2 mars 2004 17:02
Okej tack! men blir det verkligen snyggt om man tejpar ihop dom så?? Hur stort har du då??
#6 - 2 mars 2004 17:16
Använd genomskinnlig tejp. Jag har inte kvar den idag då det var ca 28 år sedan jag gjorde den. Nu har jag köpta plancher.
#7 - 2 mars 2004 17:21
En planch brukar kosta ca 80kr/m.
#8 - 2 mars 2004 17:24
köp ett stort frigolit block och karva ut rötter stenar mm.. hållre på med det nu blir skit bra!.
#9 - 2 mars 2004 18:17
Men vad är ett frigolit block? Vart kan man köpa det? är det inte bättre att köpa en fin bakgrund istället?
#10 - 2 mars 2004 18:24
Ursprungligen skickat av _Stina

Men vad är ett frigolit block? Vart kan man köpa det? är det inte bättre att köpa en fin bakgrund istället?

Stora frigolitskivor. Byggvaruhus. Enklare är det men om du menar bakgrund av "Back to Nature" typ så är dom ruskigt dyra och inte så orginella, gör du en själv så har du garanterat en som ingen annan har. Finns massor med trådar om hur man gör om du söker här på forumet.
#11 - 3 mars 2004 17:13
Men jag vet inte.. Det verkar svårt med det där frigolit.. kan man inte bara göra en bakgrund med typ blått eller gråt eller nån färg målat på a 4 papper?
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 3 mars 2004 17:16
På denna Zoopetsida får du lite tips om hur du gör en enkel bakgrund http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=207
#13 - 4 mars 2004 15:11
Kan man itne göra så att man kan byta fiskar med djuraffären också? typ 5 fiskar mot en bakgrund eller nåt?
#14 - 4 mars 2004 15:27
Tror jag inte att de går med på. Om det inte är väldigt dyra och speciella fiskar....

#15 - 4 mars 2004 17:23
Ursprungligen skickat av _Stina

Men jag vet inte.. Det verkar svårt med det där frigolit..

Tycker jag med, och (med risk för att få stryk[;)]) har jag hittills aldrig sett någon hemmagjord bakgrund i frigolit som är snygg.
#16 - 4 mars 2004 18:02
Jag kommer köra med sammma som jag gjorde sist; wellpapp med sopsäck över. Mellan wellpappen och säcken tejpar man fast tidningspapper för att få lite struktur. När man sedan tejpat fast sopsäcken på wellpappen målar man den med granit färg. Det blir RIKTIGT snyggt! Granitfärgen gör att det ser ut som sten och "bubbligheten" gör att det blir lite djup i det. Finns mer info om detta (om det skulle behövas) på forumet. Jag kan ta ett foto på hur det kan se ut, när jag är klar...

Mvh

Patrik

#17 - 5 mars 2004 07:41
Ja snälla ta ett foto på det Patrik! Jag vill gärna ha många möjligheter att göra på..!
#18 - 5 mars 2004 08:23
jag rollar baksidan av akvariet med svart latex-färg.

håller med dig fc25, visst får man en unik bakgrund när man gör egen av frigolit, men med undantag av Ola Svensson å Carl Westholms så ser alla jag sett ut som sheit.
#19 - 5 mars 2004 11:13
Jaha... Ja gärna ta gärna ett foto! jag vill ha många möjligheter att göra en bakgrund på!!
#20 - 5 mars 2004 11:44
http://akvarie.vatt.net/images/unsorted/310L.jpg
http://akvarie.vatt.net/images/CA_576_040205.jpg
#21 - 5 mars 2004 11:53
Snyggt med svart bakgrund..vill också ha det!men orm - den där latexfärgen du målade med - är den svår att få bort???Det vill man ju gärna veta så man inte sitter där sen med ett svart akvarium.. ha ha.. Nåt speciellt märke oxå?Mvh/Catwoman
#22 - 5 mars 2004 13:36
den är lätt att få bort med ett rakblad. Latex blir lite gummi-aktigt.

märke spelar nog ingen roll, bara gå på färghandeln å be om svart (blank/matt/halvblank) latexfärg.
#23 - 5 mars 2004 20:50
Hej!

Om du vill göra en bakgrund i frigolit, så är det inte så svårt som det verkar. Bara man har lite fantasi så :)

På min sida finns det längst ner en artikel som heter:
250 l bakgrund i frigolit.....där finns bilder och utförlig beskrivning.

lycka till och fråga gärna om det är något du behöver hjälp med.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=115669

MVH
Morgan
#24 - 5 mars 2004 22:53
_Stina:

Jag tycker att du skall gå till Zoo-affären och köpa en affisch-bakgrund. När du kommer hem oljar du in glaset med matolja och stryker sedan på bakgrunden med en svalp/fönsterskrapa. Du får då en bakgrund som är tydlig, fin och ljus. Mycket ljusare än om du skulle ha tejpat upp den. Det gjorde jag och det har fungat hittills. Gå gärna in på min hemsida och titta så får du se hur det kan se ut. :-) Det att jag testade med matolja var att jag råkade få vatten imellan glas och bakgrund når jag skulle tejpa upp den, fick jag se att det blev betydligt ljusare där vattnet låg, mycket tydligare. Blötte sedan ner hela baksidan, blev kanon. Vattned började sedan att dunsta/torka och bakgrunden blev tråkig. Fick tips om att använda matolja, så jag testade. Har du haft bakgrunden uppe i 3 månader utan att det blivit sämre. Oljan varken dunstar eller torkar. Lycka till.
#25 - 5 mars 2004 22:59
Tittade på er hemsida och måste säga det att eran planch var riktigt snygg!
#26 - 28 mars 2004 12:39
Provade "matolje tricket" idag fast med paraffinolja som man har till skärbrädor mm. Paraffinoljan har egenheten att den inte härsknar.

Jag att jämna ut med fönsterskrapa med det var lite klurigt så jag tog en mindre som jag hade haft till solfilm. Det var mycket enklare.

Jag nöjd med resultatet, vi får se hur länge den sitter uppe.

/Martin

Annons