Cementen gör att pH och hårdheten stiger enormt och därför tycker jag det är bätter att låta de "härda ut" det värsta innan man släpper ner fiskarna. Jag kommer ihåg en gång som jag använde cement i akvariet och släppte ner fisksrna bara någon/några veckor efter att jag la dit cementen och de stendog direkt.
I längden tycker jag att det är svårt att helt försegla cementen - dessutom är ju risken då också stor att lacken efter en släpper på något ställe och cementen kommer ut i akvariet och då kan det vara kört.
Talade med en färg handlare om just cement och lackerings problemen, men någon lösning på det hela hade han inte.Dock rekommendera han mig att ta kontakt med firmor som hanterar glasfiber konstruktioner, men där tröttnade jag....
Det var så länge sedan som jag gjorde egna bakgrunder (har insett att det blir snyggare och enklare samt inte dyrare med färdiga) men då använde jag ett tunt (några mm) lager med högkvalitativt betongspackel som jag färgade och sedan la jag ett lager med tvåkomponents vattenlösning epoxilack utanpå. Det behövde bara stå några veckor för att laka ur
Borde man inte kunna ta och blanda ut epoxilim, epoxilack med sand och pensla på för att få texturen!? För sedan måla bakgrunden i den färgman vill ha. Eller är det en testad dum ide...