Bakfenan fransar sig???

#1 - 16 juni 2004 11:55

Hej..

Mina fiskar börjar bli/är sjuka. Jag har två shibunkin (stavar aldrig rätt) o så har jag fyra koi karp varav att två av dom e ganska små.
Min ena shibunkins bakfena har börjat "fransa" sig, det har även kommit små små prickar på fenan.
Den andra har börjat bli rödaktig från bakfena till buken (annars vit o orange).
Båda beter sig annorlunda, försöker gömma sig under pumpen, simmar rätt in i rutan osv.
En av koi karparna har oxå fått sin fena fransad något.
Alla fiskar typ kastar sig mot botten o "kliar" sig...

Jag byter ca två hinkar av vattnet ca 1 dag/vecka, o hälften var 3:de - 4:de vecka o ser till att pumpen alltid är ren.

Om någon känner till mitt problem blir jag jätteglad för lite heta tips om vad jag ska göra...

Mvh/Lygna..
#2 - 16 juni 2004 12:20
Kan vara hudgrumling.
Kolla avsnittet om sjukdom här på zoopetsidan.
#3 - 16 juni 2004 13:34
Optimera vattnet genom att göra vattenbyte och testa det avseende nitrit, om det är nitrit i vattnet tillsätt nitrivec eller motsvarande i dubbel dos testa vattnet efter ca 4 timar om det fortfarande är nitrit så använd byt vatten och använd nitrivec igen fortsätt så till du inte har mätbara värdet av nitrit, om du inte har salt utan jod i vattnet så tillsätt 3gram salt per liter vatten fördela det på 2 gånger med 12 timmar mellan.
Sätt bara till salt för den mängd vatten du byte ut.

Så till problemet "kliar sig" kan betyda angrepp av parasiter eller väldigt fel pH alt. höga nitritvärden, visar fiskarna tecken på att andas häftigt kan det vara nitriten som orsakar irritationen på huden. är andningen normal är det troligen någon parasit.
Fransiga fenor kan orsakas av en bakterie är fenorna också vit på ytterkanten är det fenröta.
Nitriten kan orsaka att fisken immunförsvar försvagas slemhuden klarar inte att hålla parasiter borta och såren från parasiterna gör att olika bakterier kan angripa fisken.

Vad har du för vattenvärden
hur mycket vatten
hur ofta byter du vatten
och hur mycket
vad har du för filter
vad ha du för vattentemperatur
har fiskarna varit vid ytan och snappat luft.
#4 - 16 juni 2004 17:07
Tack för era svar.

Jag har i stort sett just startat mitt akvarium och har inte gjort något vattentest ännu, men jag måste nog göra det snarast.

Akvariet innehåller 220 liter.
Jag byter ca två hinkar i veckan, och ca hälften var 3:de-4:de vecka.
Jag har en Fluval 4 pump.
Tempraturen ligger på 23 g.
Jag har inte sett att fiskarna är uppe o snappar efter luft, men rätt som det är så simmar min stora koi upp till ytan i en himla fart så han slår i glas-skivan rätt hårt.

Med tanke på att min ena shibunkin och ena koien har små små prickar på fenorna så har jag idag börjat medicinera med Punktol o hoppas på att dom ska överleva.

Mvh Lygna.
#5 - 16 juni 2004 20:46
Hej

Såg att du skrev att du såg till att pumpen alltid är ren.Filtret i pumpen ska inte vara rent.Det ska vara "skitigt" det är där en stor del av bakterierna som bryter ner nitriten till den betydligt ofarligare nitraten finns.
Fredrik

Annons