Bajs på botten

#1 - 18 mars 2006 12:11
Jag startade precis upp mitt akvarium. På botten har jag ljus, nästan vit sand. Nu är det väldans myckt bajs på botten vilket ju inte ser så estetiskt ut. Är det något man får ta med ljus sand.. eller kan jag suga upp det värsta med sughäverten. Känns lite som en dålig idé när de är så nyuppstartat, men det kanske är ok sålänge jag inte fyller på med nytt vatten.
Jag har matat väldigt sparsamt.

Kan en mal minska bajset också? Vad finns det för små malsorter som klarar sig ensamma (om det finns några) Är inte så förtjust i malar, men det kanske behövs..

:confused:
#2 - 18 mars 2006 12:17
[quote=Marija]Kan en mal minska bajset också? Vad finns det för små malsorter som klarar sig ensamma (om det finns några) Är inte så förtjust i malar, men det kanske behövs..:confused:[/quote]

Ehhh, jag förstår inte hur malar skulle kunna minska bajset..??? :confused:
Snarare ökar det nog, dom kan bajsa rätt rejält! :rolleyes:
Och tyvärr finns det inga fiskar som äter bajs... :eek:
#3 - 18 mars 2006 12:22
[quote=Birgitta W]Ehhh, jag förstår inte hur malar skulle kunna minska bajset..??? :confused:
Snarare ökar det nog, dom kan bajsa rätt rejält! :rolleyes:
Och tyvärr finns det inga fiskar som äter bajs... :eek:[/quote]

Jag tror du förstår att jag undrar om malar äter detta... men av ditt förvånade svar förstår jag att det inte är så.

Tackar
#4 - 18 mars 2006 12:37
ja förstår inte heller va du menar riktigt när du frågar om en mal kan minska på bajset???? de klart, får han ingen mat så klart han bajsar mindre men...
#5 - 18 mars 2006 12:40
[quote=andreassofus]ja förstår inte heller va du menar riktigt när du frågar om en mal kan minska på bajset???? de klart, får han ingen mat så klart han bajsar mindre men...[/quote]

Men släpp det nu...precis som det finns andra djur som faktiskt rensar upp avföring för att det finns ämnen i det som de gillar så är det väl inte så konstigt om jag trodde det?

Jag har förstått att så inte är fallet som du såg på mitt förra inlägg..

så resten som ska svara med förvånad min kan väl glömma den delen av inlägget och koncentrera sig på delen om att rensa upp etc.

med andra ord skit i malfrågan!
#6 - 18 mars 2006 12:44
de va inte menat som ett hån alltså.. ja förstod inte va du menade bara.
ser att du är ny här så du kanske inte visste de men dom flesta brukar hålla en glad ton här inne på forumet . ett tips bara om du vill att folk ska svara dig o hjälpa dig

lycka till med ditt akvarium i alla fall
#7 - 18 mars 2006 12:48
[quote=andreassofus]de va inte menat som ett hån alltså.. ja förstod inte va du menade bara.
ser att du är ny här så du kanske inte visste de men dom flesta brukar hålla en glad ton här inne på forumet . ett tips bara om du vill att folk ska svara dig o hjälpa dig

lycka till med ditt akvarium i alla fall[/quote]

Jag blev bara trött på att folk alltid är likadana på sånna här forum (är medlem på vovve.net) och ska skriva en på näsan. Men jag kanske uttryckte mig otydligt, sorry.
Jag är ny medlem, men har läst forumen ett bra tag här.
#8 - 18 mars 2006 12:53
är de inte bra att vi frågar om nåt är otydligt så att vi kanske kan hjälpa dig. för det var väl därför du startade den här tråden? för att få hjälp?
#9 - 18 mars 2006 13:25
[quote=andreassofus]är de inte bra att vi frågar om nåt är otydligt så att vi kanske kan hjälpa dig. för det var väl därför du startade den här tråden? för att få hjälp?[/quote]

Jo men man kan fråga.. eller så kan man ösa in frågetecken, utropstecken och massor med smilys som Birgitta gjorde. Sen kan man också läsa det inlägg jag skrev innan du återigen frågade, där jag faktiskt förklarade.

Men du kanske postade precis samtidigt som mig och då ber jag om ursäkt.

Har iaf kommit till bukt med det själv genom att söka i mina böcker. Är nog enklast så, så får man konkret fakta och inga gissningar.
#10 - 18 mars 2006 13:32
Vad jag vet så är nog det enda att göra att suga upp ur akvariet det du inte vill ha där!

Har själv inte så ljus botten så det ser inte så väldigt skräpigt ut efter fiskarna...

Jag har ett par ancistrusmalar som tuggar på stockarna och det[I][/I] ger en massa brunt skräp! :)

Andra som har ljus botten kanske kan ge några tips...

Här brukar för det mesta vara en vänlig och hjälpsam stämning här på Forumet. Denna gång var det nog flera som missuppfattade vad du menade...
Jag har fått svar på massor av konstiga frågor som jag ställde i början, så ge inte upp! Fråga på!

Och välkommen till Zoopet!!! :p
#11 - 18 mars 2006 13:44
Naturligtvis är det en fördel om man tar bort alla fasta föroreningar så det inte blir ammonium av dem.
#12 - 18 mars 2006 16:30
[quote=Birgitta W]Vad jag vet så är nog det enda att göra att suga upp ur akvariet det du inte vill ha där!

Har själv inte så ljus botten så det ser inte så väldigt skräpigt ut efter fiskarna...

Jag har ett par ancistrusmalar som tuggar på stockarna och det ger en massa brunt skräp! :)

Andra som har ljus botten kanske kan ge några tips...

Här brukar för det mesta vara en vänlig och hjälpsam stämning här på Forumet. Denna gång var det nog flera som missuppfattade vad du menade...
Jag har fått svar på massor av konstiga frågor som jag ställde i början, så ge inte upp! Fråga på!

Och välkommen till Zoopet!!! :p[/quote]

Okej, då blev det nog ett missförstånd. Tack för ditt svar! Har mätt nitirithalten nu och den är toppen. Men fiskarna simmar vid ytan och vill ha luft. I affären tipsade mig om att ta sughäverten och sen göra ett vattenbyte och se om jag behövde göra ett igen på måndag.

Tack för hjälpen! [:o]
#13 - 19 mars 2006 01:23
[quote=Marija]eller kan jag suga upp det värsta med sughäverten. [/quote]

finns ju även elektriska slamsugare som du relativt enkelt kan köra när du tycker det behövs.

119kr har ja sett en för på hornbach.''

sen när de gäller "minska" så tuggar en del malar på rötter och skiter då därefter.
har du sån kanske du skulle fundera på att fråga butiken om du kan få byta mot en som inte tuggar rötter.

kan också "kupera" botten lite då skiten gärna lägger sej i gropar.
ex: bakom en rot sten eller växt så syns de inte så mycke.

har du ett lite större akvarie kaske en liten cirkulationspump vid botten som flyttar på det kan funka.
lite skit i hörnen är ju inte så farligt ;)
#14 - 20 mars 2006 14:04
Jag har också ljus sand. Inte så snyggt med en massa bajs..
Jag tycker personligen att det är svårt att få upp skiten med häverten...den suger i regel upp en hel del vatten, men kan va svårt att få med all de andra.

Jag brukar ta lös själva hävertdelen så insuget blir mindre och starkare och bara använda slangen. Då blir det rejält sug och skite åker upp direkt. Var dock försiktig så att du inte sätter den för nära sanden för då åker även de med upp :)
Men genom att ta bort hävertdelen så blir det effektivare att ta bort bajset och mindre vatten behöver bytas. Det kan du prova..
#15 - 20 mars 2006 14:20
[QUOTE=Kramfors]Naturligtvis är det en fördel om man tar bort alla fasta föroreningar så det inte blir ammonium av dem.[/QUOTE]

Marija,

Det Kramfors skriver är otroligt viktigt i ditt nystartade akvarie. Se om du kan suga upp lite utav avföringen och byt en del utav vattnet.

För mycket foder är boven nr1 till att du får problem. Gör rent akvariet och vänta 2-3 dagar med att fodra. Börja sedan fodra ytterst små mängder - ta tiden, 2-3min och allt ska vara uppätet!

Att starta upp ett akvarie är inte alltid lätt. Mycket växter är viktigt. Läs fler redan skrivna trådar om detta.
#16 - 20 mars 2006 15:13
fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...
#17 - 20 mars 2006 23:09
det går aldrig att komma ifrån att all skit kommer synas på ljus sandbotten och man har ju sällan lust att hålla på att slamsuga i tid och otid så mitt tips är att plantera lite gräs och övriga växter, skiten har en tendens att samlas vid växterna och då blir inte skiten lika iögonfallande!
#18 - 20 mars 2006 23:11
[quote=mayday]fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...[/quote]

är du säker på att dom fiskarna du nämde äter avföring??
#19 - 20 mars 2006 23:29
[quote=mayday]fins flertal fiskar som äter "Bajs" paletter är rätt duktiga på det

dock så bajsar dom också ut det så det förvinner ju aldrig utan du måste slamsuga lite ibland ...[/quote]

är också osäker på detta? äter paletter avföring? o vad finns det mer för fiskar som äter upp avföring?
#20 - 21 mars 2006 13:34
ingen som vet om paletter äter avföring?
#21 - 21 mars 2006 17:09
aldrig läst att dom skulle göra det men även om dom nu skulle så kommer de ju ut igen.
#22 - 21 mars 2006 17:48
Det finns väl inge näring i avföring?
#23 - 21 mars 2006 17:50
beror på djur till djur och mattillgång.

finns ju djur som lever enbart på skit från lejon, dom har ineffektiv matsmältning.

en platy som får rikligt med mat hinner inte heller smälta allt utan en del går rätt igenom.

sen finns ju dyngbaggar också,
#24 - 23 mars 2006 21:28
paletter silar sand och äter bottenslam, men jag har fått intrycket av att de undviker att äta bajs.
#25 - 23 mars 2006 23:22
[QUOTE=Marija]Har mätt nitirithalten nu och den är toppen. Men fiskarna simmar vid ytan och vill ha luft. I affären tipsade mig om att ta sughäverten och sen göra ett vattenbyte och se om jag behövde göra ett igen på måndag.[/QUOTE]

Det kan vara ammoniak. Det får man innan man får nitrat och det är mycket giftigt. Om fiskarna fortfarande försöker andas luft får du göta ett stooort vattenbyte (ca 75%). Tillsätter du bakteriekultur?

Sera har även en produkt för såna akuta situationer som heter Toxivec.

Lycka till!
#26 - 24 mars 2006 07:17
[QUOTE=tetra 1]Det finns väl inge näring i avföring?[/QUOTE]

Ujuj! Finns MASSOR med näring i avförning. Det är när denna näring bryts ner som det bildas oorganiskt kväve som ammonium. Det finns säker fiskar som äter bajs men det är nog bättre med sniglar. Flera arter äter allt de hittar, min ampulllatria grävde runt och åt klegg på botten när han tröttnade på sina "alg" varv. Jag tror dock att små sniglar har större benägenhet än stora, baserat på iaktagelser av stora sniglars ätvanor, att äta bajs. Sen kanske det går att ha maskar som äter upp det men det vet jag ingen som har gjort. Tubifex vill ju gärna bo i avloppsslam i naturen så de kanske skulle trivas om skithögarna blev tillräckligt stora :)
#27 - 24 mars 2006 07:20
hahaha trevligt ämne som diskuteras ;) glad att jainte äter :p

skämt osidå
jojo men även om en snäcka nu äter skiten så kommer ju de ut igen och frågan är då hur mycket har mängden reducerats ?
tror inte det är såmycke så att man i praktiken får en förbättring.
möjligheten finns ju dock att skiten förflyttas till ett mer angenämt ställe.
#28 - 24 mars 2006 07:36
[QUOTE=Raven]jojo men även om en snäcka nu äter skiten så kommer ju de ut igen och frågan är då hur mycket har mängden reducerats ?[/QUOTE]

Varje gång mat/bajs, tolka dessa som samma sak för nu, går igenom en organisms matspjälkningssytem minskar innehållet av näring. Det finns alltid lite kvar som något djur längre ner i kedjan kan tillgodogöra sig men det blir mindre. Det binds upp i vävnader och konverteras till rörelse osv, osv...

[QUOTE=Raven]tror inte det är såmycke så att man i praktiken får en förbättring.
möjligheten finns ju dock att skiten förflyttas till ett mer angenämt ställe.[/QUOTE]

Jag vet inte om själva bajsvolymen minskar. Det kanske den inte gör, jag tror att även den minskar markant. Däremot minskar den biologiska lasten på filter. Det är bättre att större djur äter bajset fler ggr, och absorberar närning ur maten/bajset, innan de lämnar över det till bakterier. Då finns det mindre kvar att konvertera till oorganiskt kväve. Vilket medför i slutändan mindre nitrat i vatten.

Jag håller på att plandera mit saltvattenkar och jag ska ha en DSB, Deep Sand Bed. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=803686

Där är principen just att göra smådjur till en integral del av "filter" systemet. Samma princip går ju att applicera på sötvatten. Även om det kanske är svårare att realisera en botten som passar och få tag i bra djur.
#29 - 24 mars 2006 08:08
batski: snarare så är det nog nitrit, då fiskarna får andningssvårigheter av det.
#30 - 24 mars 2006 08:23
Till och med kardinaltetror käkar bajs, så visst finns det fiskar som gör så ;).
Nu vet jag inte hur stort karet i fråga är, men ett stimm med corydoras kan ju av hjälpa det hela lite också. Osäker på att de käkar bajs, men de städar ju botten rätt friskt. Även om de inte äter bajset så ser de ju till att det bökas undan.

Annars så kan du göra lite sluttning i karet så att skiten hamnar på ett ställe, då blir det ju smidigare att suga upp det. Åtminstone det som blir "estetiskt fult" går ju enkelt att städa undan då.
#31 - 24 mars 2006 09:48
Jag har för mig att jag sett räkor som äter feskbajs, dock vet jag inte om det var i salt / sötvatten. Du kan jue kolla upp det!
#32 - 24 mars 2006 09:49
[QUOTE=plorozen]batski: snarare så är det nog nitrit, då fiskarna får andningssvårigheter av det.[/QUOTE]

Vad jag förstått så får de andningssvåriheter av ammoniak med. Och hon skrev ju att det var inget problem med nitrit. Eller missförtod jag vad hon skrev?
#33 - 25 mars 2006 15:30
Hej hej, det var ammoniaken det var problem med.. jag sög upp bajs med sughävert, matade väldigt sparsamt etc. från början. Gjorde vattenbyte etc. Har både toxivec och nitrivec i vattnet. Jag har rätt mycket växter, men det syns ju tydligt ändå..

Så tillsist bytte jag till finkornigt akvariegrus.. när jag plockade upp den gamla sanden luktade det som gammal sand vid stranden.. vilket det inte borde göra. Var även blått i sanden på nått ställe...alltså något som bildads.

Nu är vattnet skitbra och fiskarna ligger inte vid ytan.. allt jag behövde göra var att byta ut sanden.

Obs! Jag sköljde sanden MYCKET noga innan jag la ner den i akvariet.. så jag förstår inte vad som hänt. Gruset blev iaf bättre..och eftersom jag har platys och mollys blev det glada av gruset då de gillar att plocka mat bland stenarna..

så slutet gott, allting gott!

Köpte en siamesisk algätare också..han äter inte bajs, men han städar resten!
#34 - 25 mars 2006 15:53
batski: nej, jag som var okunnig, ber om ursäkt. jag trodde inte att nh4 påverkade andningen, men nu vet jag bättre(google).
#35 - 25 mars 2006 20:48
[QUOTE=plorozen]batski: nej, jag som var okunnig, ber om ursäkt. jag trodde inte att nh4 påverkade andningen, men nu vet jag bättre(google).[/QUOTE]

Man kan inte veta allt. Men man lär sig så länge man lever.

Marija: Vad skönt att det är bra nu!

Annons