Bajs + infusorier

#1 - 10 april 2007 17:37
Jag är ganska säker på att jag har fått infusorier i mitt akvarie då jag råkade ge mina fiskar väldigt mycket mat i söndags.

Jag gav dem ingen mat igår och idag när jag kom hem var vattnet mjölkigt och det låg en massa bajs på bottnen.

Jag ska inte mata på ett tag nu.

Jag bör ta bort bajset också eller?
#2 - 10 april 2007 17:39
Ja sug upp bajset och gör ett 50%-igt vattenbyte.
#3 - 10 april 2007 17:44
Trots att jag böt vatten i förrgår, jag trodde inte det var farligt för fiskarna?
#4 - 10 april 2007 18:07
Någon skulle väldigt gärna kunna få svara lite snabbt, så jag ´vet om jag måste byta vatten hela natten...

Tar lite tid då jag måste springa med hinkar upp och ner för en trappa.
#5 - 10 april 2007 18:31
Great nu blev jag sjukt orolig och får inget svar...

Jag tänker i alla fall göra såhär:
Jag suger upp bajset ikväll och stänger av lyset så att det är mörkt imorgon, på torsdag när jag kommer hem får jag se hur det ser ut.

Detta gör jag efter att ha läst att mörkläggning och inget matande ska bekämpa infusorier. Det står inget om vattenbyten, mer än att det kan främja infusoriernas tillväxt.
#6 - 10 april 2007 18:39
Infusorierna är inte farliga för fiskarna och du inte har väldigt mycket fiskar och en kraftig infusoriegrumling. Vilket skulle kunna leda till syrebrist.

De överblivna foderresterna däremot kan förstöra vattnet för dej. Därför är det klokt att göra ett vattenbyte till och försöka suga upp det mesta av det överblivna fodret.

MVH/Anita
#7 - 10 april 2007 20:25
Jag har tre guppys och en ancistrus mal.
Det är ju ganska grumligt faktist... :/ Ska jag byta mer vatten? Böt bara ca tio liter nu och karet är på 90...

Jag sög upp det mesta skiten på botten och jag har ju inte matat sen i söndags, de fick då en broccolibit att tugga på för malens skull men jag tror mest att det var guppysarna som åt på den och mycket mat = mycket bajs. Jag tog dock upp den efter ett tag då jag var rädd att de skulle föräta sig.
#8 - 10 april 2007 21:11
ja hade siamesiska algätare,dom åt allt dom va på botten..kanon fiskar,men på artbeskrivningen stå de att dom ska ha 120L.
Men ha du bara en ancistrus mal?,bör du inte ha flera?
#9 - 11 april 2007 04:09
Just nu är befolkningsproblemet min sista problem, karet har varit igång i en vecka och jag vill inte ha i fler fiskar i det än så länge. Han får väl komma till rätta själv innan han ska få ett fruntimmer att hålla reda på?

Två av guppysarna ligger på botten väldigt stilla, inte döda så nu flyttar jag dem till det lilla karet igen (såvida de inte piggnat till medans jag duschade)...
#10 - 11 april 2007 04:23
Det hade de givetvis. *Tar ett par djupa lugnande andetag*

De stod nog och sov för nu är båda pigga igen, speciellt killen som spänner sig som bara den.

Vattnet är ju faktist inte lika grummligt längre efter att jag bytte tjugo liter vatten till igår.

Ni får dock väldigt gärna hjälpa mig hur jag ska göra med detta, är det bara att sluta mata som gäller eller ska jag mörklägga också? (ja jag har sökt på forumet men det är nitton sidor trådar så jag har inte kunnat eller hunnit läsa igenom alla, dessutom utgår ju inte dem från min situation...)

Limia1: Glömde igår, tack för svaren! Det gjorde jättemycket.
#11 - 11 april 2007 11:47
det är ju som sagt nystartat och då har man allid en viss grumlighet och det är inte farligt för fiskarna men du ska vara väldigt sparsam med matningen så här i början och fortsätt med små delvattenbyten och var rädd om filterbakterierna...
#12 - 11 april 2007 11:56
Cold skrev:
Men ha du bara en ancistrus mal?,bör du inte ha flera?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Varför? Det går utmärkt att ha en ensam ancistrus.[/COLOR][/FONT]
#13 - 11 april 2007 17:19
åheim skrev:
det är ju som sagt nystartat och då har man allid en viss grumlighet och det är inte farligt för fiskarna men du ska vara väldigt sparsam med matningen så här i början och fortsätt med små delvattenbyten och var rädd om filterbakterierna...

Jo det var lite smågrumligt halva första veckan sen blev det så klart och fint. Bytte vatten efter exakt en vacka (30%) och gav fiskarna en broccolibit som låg i ca 1,5 timme för att malen skulle få chans att äta men tog ur den sen för att jag var rädd att guppysarna skulle äta ihjäl sig. Sen var jag borta från måndag förmiddag till tisdag eftermiddag och då såg det ut som om någon hade hällt mjölk i karet...
#14 - 19 april 2007 09:37
Nu är alla infusorierna borta, vattnet är klart igen. :) Jag löste det med att byta ca 20 % varrannan dag, inte ha lampan tänd (stängd dörr och rullgardinen nere hela dagen) och ingen som helst mat.

Nu är frågan:
Kan jag ha i växtnäring på söndag då jag byter vatten eller är risken för stor att infusorierna kommer tillbaka då? Ska jag med andra ord vänta längre?
#15 - 19 april 2007 10:38
morrhoppa: vilken typ av växtnäring är det?

Fiskskit är växtnäring så börjar du mata mer normalt...
#16 - 19 april 2007 10:53
Den är flytande i en liten flaska och heter : Sera Florena

Jag har bröjat mata mer normalt nu.

Annons