Bajs i akvariumet?

#1 - 9 augusti 2008 09:04
Idag ligger det något som bäst kan beskrivas som "bajs" på två stenar i akvariumet, även på en pinne. Känns lite för mkt för att bara komma från två fiskar.

Min mal sitter ständigt på sin älskarinna (pumpen) och jag har aldrig sett honom göra någon nytta.

Tips om vad det kan vara och vad jag ska göra åt det...?
#2 - 9 augusti 2008 09:15
Ta bort det med slammsugen ;)
#3 - 9 augusti 2008 09:20
Ok. är detta vanligt :)?
#4 - 9 augusti 2008 09:37
Matar du dina fiskar?
#5 - 9 augusti 2008 10:07
Mina malar skiter som hästar.
Så ja, det är normalt =)

Det konstiga är att det brakar ut högvis när man precis gjort rent....liiiite irriterande att dom inte kan passa på precis innan hehe
#6 - 9 augusti 2008 10:56
Var i en av djuraffärerna. Tjejen där påstod det var alger (?). Samtidigt såg hon inte skillnad på hanar och honor när jag frågade om några fiskar, så jag litar inte riktigt på henne.

Försvinner det eller måste jag redan slammsuga...?
#7 - 9 augusti 2008 11:21
Beror på hur mycket filtervolym du har och hur länge akvariet har gått.
Om du har en bra bakterieflora så behöver du inte bry dig. Det bryts ner på några dagar.
Är mest det estetiska om allt annat är bra.
#8 - 9 augusti 2008 11:30
jag hade en mal i mitt förra kar och den gjorde inte ett skit. Sen köpte jag två till för ja blev så less, då jävlar blev de fart på den gamla också. Konkurrens om föda? jag vet inte..
#9 - 9 augusti 2008 12:02
Min mal gillar att sitta på pumpen, eller fastna i honom.
Funderar starkt på att ge honom lite konkurrens, vet bara inte av vad då han egentligen blir för stor för mitt kar (Nu är han jätte jätte liten)
#10 - 9 augusti 2008 13:24
Tror att dom flesta malar har nån slags pumpfetish :D
#11 - 9 augusti 2008 16:04
Förlåt att jag avbryter men jag har ett ganska nystartat akvarium(1 månad)
Bytte mkt vatten igår och slamsög upp skit men nästa morgon ligger lika mkt bajs på botten jag har inte så många fiskar 2 palleter 7 ancistrus i storlek 3-5cm 2 botior 6 neontetrer och några små guppys?
Har biltemas bläster sand och allt syns!
Hur ska jag göra?
Mkt tacksamför svar!
#12 - 9 augusti 2008 16:08
Skaffa räkor o snäckor som städar?
#13 - 9 augusti 2008 16:12
Okej men sniglar vill jag inte ha men vad ska jag ha för räkor har Körsbärs i det andra lilla men i det stora kommer dom bli mat!
Har du några räkor du kan rekomedera?
#14 - 9 augusti 2008 16:15
Varken räkorna eller snäckorna tar bort eller äter skit/bajs.
Det enda du kan göra är att optimera din filterkapacitet och cirkulation så det inte blir någon skit kvar på botten, om du nu inte vill byta ut sanden.
#15 - 9 augusti 2008 16:24
Bytta sanden? :S har en flurval plus och vad ska jag göra med den så att den nudar sanden eller?
vad
#16 - 9 augusti 2008 17:11
Baf2 skrev:
Bytta sanden? :S har en flurval plus och vad ska jag göra med den så att den nudar sanden eller?

vad
:DDet är nog inte vad Anders menar;)I Alla Akvarium så får du alltid Slamprodukter i från fisken det lär du inte komma ifrån för dem behöver mat precis som människor.Efter som det är inte som i naturen där dem lever i det fria med nytt vatten Etc,så gäller det för oss att byta vatten till dem en gång i veckan,slamsuga vid behov skapa en naturlig balans i Akvariumet då med hjälp av Växter som bryter ner avfall och tar upp det som näring m.m Ha fisk som fyller sin Funktion i karet så som Pansarmalar som äter överbliven mat som har blivit över,Malar som äter alger m.m om du kör allt detta jag nämner så är det inga problem med lite Avfall ifrån fisken,men som sagt vattenbyte det är viktigt då slipper du en massa bekymmer:)
#17 - 9 augusti 2008 17:14
OBS!!!!!!!Glömde ju mer du matar ju mer Avfallsprodukter
#18 - 9 augusti 2008 20:28
Mmm det fattar jag:)

Jag ger dom inte specielt mkt mat artemia en gång i veckan och flingfoder varan dag och maltablett 2gg/veckan
#19 - 9 augusti 2008 20:37
Vad jag menade med att byta sanden är om du har grövre sand ramlar det ner lite bös mellan sandkornen.

Hur stort kar har du och vilken Fluval plus är det??
Du får rikta utblåset på pumpen åt ett håll och låt det vara så någon dag för att se om det blir bättre, blir det inte det så får du rikta om den och göra om samma procedur tills du tycker det blir bra.
Rengör pumpen när den börjar tappa fart, byt vatten och sug ovanpå sanden en gång i veckan så har du gjort en hel del mot böset.
#20 - 9 augusti 2008 20:58
Det är fluval 3+ karet var bara 150L blev lurad
Hade grus förut kanske ska bytta om det håller på så här!
Har utblåset rakt fram nu!Och det bästa är att då samlas allt skit på ett ställe bara att suga upp
Pumpen är ca 5 cm ifrån sanden så den är rätt högt upp!
Tack för svaret! ansjo!
#21 - 9 augusti 2008 21:05
Nackdelen jag tycker med Fluvals pumpar eller rättare sagt med de flesta innerfilter oavsett märke är att de sätter igen väldigt fort, med resultat att de inte gör lika rent längre.
Lösningen på det kan diskuteras, rengöra den oftare men hur kul är det;)? Byt ut den mot ett ytterfilter, ja det är nog det bästa förslaget.
Bottenfilter kan även det funka fint med rätt betingelser, men inte i ditt fall med fin sand och fisk som gärna gräver.
Eller så får du gilla läget, sug rent skiten någon gång i veckan där det ligger och bry dig inte om att det ligger en hög på bottnen. Eller sätt ett klistermärke på frontrutan som täcker högen:D...
#22 - 9 augusti 2008 21:31
Vet du nåt yterfilter som skulle passa mig perfekt med det problemet jag har?
#23 - 9 augusti 2008 22:01
ansjo skrev:
Nackdelen jag tycker med Fluvals pumpar eller rättare sagt med de flesta innerfilter oavsett märke är att de sätter igen väldigt fort, med resultat att de inte gör lika rent längre.

Lösningen på det kan diskuteras, rengöra den oftare men hur kul är det;)? Byt ut den mot ett ytterfilter, ja det är nog det bästa förslaget.

Bottenfilter kan även det funka fint med rätt betingelser, men inte i ditt fall med fin sand och fisk som gärna gräver.

Eller så får du gilla läget, sug rent skiten någon gång i veckan där det ligger och bry dig inte om att det ligger en hög på bottnen. Eller sätt ett klistermärke på frontrutan som täcker högen:D...

Jag har en Fluval 4+ i mitt 136L akvarium. Tycker den gör ett utmärkt jobb. Gör jag rent 1ggr i halvåret har jag otur ju ^^ Men det är ju rejäl filteryta på Fluval 4+ också, iaf jämfört med andra märken.
#24 - 9 augusti 2008 22:42
jag satte min fluval upp och ner så att den Blåste ut vattnet ca 4 cm från Sandbotten.. på så sätt så sammlades all skit på andra sidan karet och det var jättelätt att suga upp....
#25 - 10 augusti 2008 04:36
Baf2 skrev:
Vet du nåt yterfilter som skulle passa mig perfekt med det problemet jag har?

Det finns ett flertal olika märken och prislägen på ytterfilter till ett sådant kar, gör en koll på tex www.pwss.se och kolla bland ytterfilter och priser. Pumen bör pumpa minst 500 liter i timmen till ditt kar.
#26 - 10 augusti 2008 14:11
Ska kolla om dom har nått bra yterfilter i akvarie interiör men annars så ska jag köpa en cirkulation pump låter det bra?
#27 - 10 augusti 2008 15:31
Men då skulle det vara lika bra att köpa ytterligare ett innerfilter som att köpa en cirkulationspump, så gör du två flugor på smällen;).
#28 - 10 augusti 2008 19:21
då köper jag helre ett yterfilter men jag börjar med en cirkulation pump och se hur det blir!

Annons