bajs

#1 - 14 april 2005 14:27
Ja har skaffat en drakmal och 2 praktbotier (har sen förut 2paletter). men nu är så att någon utav fiskarna bajsar otroligt mycket, ja misstänker att det är drakmalen men hur kommer det sig att den bajsar så mycket ja ger dom inte för mycket mat, d e så att drakmalen brukar itne äns äta tabletterna? Eller kan det vara praktbotierna som skiter. Paletterna e d inte i alla fal d vet ja.
#2 - 14 april 2005 14:43
Har en sådan skit-rackare oxå, dvs en drakmal, den är liten än men skiter för ett helt kompani... :-)
#3 - 14 april 2005 14:47
D e helt sjukt hur mycket den bajsar långa trådar över allt på bara en dag, finns d någon fisk som kan tänka sig att äta o städa skiten?
#4 - 14 april 2005 14:51
Fiskar äter inte bajs.

Antar att har någon eller några rötter i ditt akvarium? Malar som käkar trä har en tendens att skita ENORMT mycket. Men det som kommer ut är då också mest trä så det skitar inte ner vattnet så farligt, dock ser det ju rätt tråkigt ut.

Så man får städa botten oftare eller ha löv etc. på botten så syns det inte eller ha bättre cirkulation så det fösrvinner in i filter eller så skiter man i det och accepterar att det ser ut som det gör :)
#5 - 14 april 2005 14:52
Tror jag inte... :-) Min rackare bor i ett stenröse, ingen annan fisk vill bo där (tror inte de får) men det gör det lättare att göra rent efter den för här hamnar större delen av all skit han "råkar" lämna efter sig...
#6 - 14 april 2005 14:58
Japp ja har en stor rot som den sitter på hela dagarna. har hört att dom måste ha en sådan för att få in sin cellelusa grej. Cirkulationen kan ja nog inte öka och det ser rätt så fult ut min pappa har retat mig först för att han tycker den e ful o nu så skiter den nere hela akvariumet:P . Men hur funkar det att ha löv, vad gör löven åt saken o flyter inte löven upp på ytan?
#7 - 14 april 2005 15:07
praktbotia är en stimfisk och ska helst hållas mer än 2 i ett akvarium.
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=262
#8 - 14 april 2005 17:02
Vad kan man ha för löv i????? Är det bara vissna löv?
#9 - 14 april 2005 17:26
[QUOTE=ivan]Ja har skaffat en drakmal och 2 praktbotier (har sen förut 2paletter). men nu är så att någon utav fiskarna bajsar otroligt mycket, ja misstänker att det är drakmalen men hur kommer det sig att den bajsar så mycket ja ger dom inte för mycket mat, d e så att drakmalen brukar itne äns äta tabletterna? Eller kan det vara praktbotierna som skiter. Paletterna e d inte i alla fal d vet ja.[/QUOTE]

Jag skaffade såna där applesniglar och på en vecka var mitt akvarium rent på botten,dom är verkligen effektiva.
#10 - 14 april 2005 18:07
[QUOTE=Herkan][QUOTE=ivan]Ja har skaffat en drakmal och 2 praktbotier (har sen förut 2paletter). men nu är så att någon utav fiskarna bajsar otroligt mycket, ja misstänker att det är drakmalen men hur kommer det sig att den bajsar så mycket ja ger dom inte för mycket mat, d e så att drakmalen brukar itne äns äta tabletterna? Eller kan det vara praktbotierna som skiter. Paletterna e d inte i alla fal d vet ja.[/QUOTE]

Jag skaffade såna där applesniglar och på en vecka var mitt akvarium rent på botten,dom är verkligen effektiva.[/QUOTE]

praktbotier skulle nog äta upp appelsinsniglarna o så gillar ja inte sniglar i akvariumet dom e så usch!
#11 - 14 april 2005 18:08
[QUOTE=Raven]praktbotia är en stimfisk och ska helst hållas mer än 2 i ett akvarium.
http://www.zpet.se/fiskar/fisk.php?NR=262[/QUOTE]

Dóm leker o trivs jätte bra faktiskt men ja ska nog köpa en eller två till i framtiden vi får se
#12 - 14 april 2005 18:09
Ja skulle gärna vilja ha 2 honor o 2 hannar men ja har fortfarande inte fattat hur man ser skillnaden.
#13 - 14 april 2005 18:51

Men hur funkar det att ha löv, vad gör löven åt saken o flyter inte löven upp på ytan?

Löven gör inget åt saken, de bara ligger där och döljer skiten =)
De flyter inte upp om man först blöter dem ordentligt i en hink eller i kokande vatten.
Använd löv som har fallit till marken, de flesta arter går bra.
Själv skapade jag lite höststämning i akvariet förra året. Blir vackert om man får tag på lite gula löv att sprida över botten.
#14 - 14 april 2005 19:33
Nu e ja förrvirad i affären stod det att fisken som ja köpte heter drakmal. Nu när ja har kollat på internet på bilder o så kan ja direkt säga att en drakmal e den inte d liknar inte alls den som finns på bild här på Zoopet. Den liknar som en blandning av en ancistrus och en segelfenspleco. Vet någon va d e för fisk ja har? (den e svart med vita prickar, bajsar mycket som sagt och suger på ett ställe i tio minuter sen byter den bryr sig inte alls om dom andra fiskarna o dom bryr sig inte om honom.
#15 - 14 april 2005 20:44
en Acanthicus adonis/vitprickig taggmal kanske?
#16 - 14 april 2005 20:55
Nja nope inte precis

Annons