Näpp, jag skulle inte kalla dem parbildande, honan vill ha absolut ingenting med hanen att göra efter leken, hon kan nog som sagt jaga ihjäl honom om han inte har gömställen. Antar att hanen i större akvarier försvarar sina revirgränser, och därmed honorna och deras yngel som finns i hans revir, men kommer han nära ynglen får han veta det av honan.
De har ju faktiskt lika stora skillnader i könen som Apistogramma har, som ju har ett liknande lekbeteende. Hanen blir betydligt större, med betydligt större fenor, och helt andra färger. Har för mig att jag var i en zooaffär en gång, där en tjej som jobbade där trodde att hanarna och honorna var olika arter.
Apropå makkis fiskar som ändrar färg, ser man tendenser till metallisk glans på sidorna är det en hane. Hanarna brukar nog även ha lite större fenor än honorna även när de än så länge är lika stora som en hona. En större, dominant hane kan nog få en mindre att tappa färgerna ibland, förmodligen försöker den mindre att se så honlik ut som möjligt, så att den större inte ska se honom som en rival, det är min teori.