Bågfens ciklid

#1 - 4 juni 2010 16:41
Hej. Köpte för ett tag sen (ca 1månad) 4st gröna bågfensciklider. Skulle ha 2 hanar & 2 honor men tror att jag fick 3 hanar och 1 hona. Det funkar väll inte alls? :S

Räcker det med om jag köper en hona till så det blir 3+2 eller bör jag byta in en hane till hona så det blir 2+2 som jag hade tänkt från början?

Mvh
Markus
#2 - 4 juni 2010 16:46
Det bästa är nog att ha en hane och flera honor. Men hur det funkar med flera hanar beror nog på hur stort akvariet är, växtlighet, gömställen, och så. Gömställen är bra att ha i vilket fall, eftersom honan blir aggressiv mot hanen efter leken.
#3 - 4 juni 2010 16:49
Är det så med bågfens också? Bildar inte dom par? :s
#4 - 4 juni 2010 16:53
Menade att det är just med bågfensciklider det är så (och Apistogramma), de bildar inte par, utan hanen leker med flera honor, som se´n gör sitt bästa för att jaga ihjäl honom. Så som sagt, mycket växter och gömställen är att föredra.

Har själv en hane och en hona, och en massa yngel på nå´n cm. De går i ett 75-liters, och det funkar, förmodligen på grund av dämpad belysning och gömställen för hanen. För ett antal år se´n hade jag även tre honor med yngel samtidigt, och en hane i ett 100-liters, den gången funkade det troligtvis på grund av att akvariet såg ut som en djungel.
#5 - 4 juni 2010 17:12
Aha okej. Jaså va konstigt att det står i artbeskrivningen att den är parbildande. Men då byter jag in en hane och köper 2 honor alltså så det blir 2+3. Har även kakaduor och där 1hane och 2honor.

Eller blir det för mycket i ett 220l kar? 3 kakaduor och 5 bågfens

Jag är osäker på vad det är för kön på mina egentligen, 2st vet jag garanterat att det är hane och hona men dom 2 andra vet jag inte :( det är omöjligt o få nån bild också. Går det inte att se på något annat sätt förutom färgerna? För dom 2 som jag är osäkra på tycker jag byter färg, nån gång ser dom helt klart ut som hane och ibland hona.
#6 - 4 juni 2010 22:04
Sorry att jag snor tråden men jag är lika frågande som du makki för jag hittade detta på zoopets art beskrivningstå det att de är par bildande ??
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195
Intressant fisk annars jag blev lite sugen själv på ett par men skall man ha 2 honor och en hane eller ett lek par ??
#7 - 4 juni 2010 22:19
Näpp, jag skulle inte kalla dem parbildande, honan vill ha absolut ingenting med hanen att göra efter leken, hon kan nog som sagt jaga ihjäl honom om han inte har gömställen. Antar att hanen i större akvarier försvarar sina revirgränser, och därmed honorna och deras yngel som finns i hans revir, men kommer han nära ynglen får han veta det av honan.

De har ju faktiskt lika stora skillnader i könen som Apistogramma har, som ju har ett liknande lekbeteende. Hanen blir betydligt större, med betydligt större fenor, och helt andra färger. Har för mig att jag var i en zooaffär en gång, där en tjej som jobbade där trodde att hanarna och honorna var olika arter.

Apropå makkis fiskar som ändrar färg, ser man tendenser till metallisk glans på sidorna är det en hane. Hanarna brukar nog även ha lite större fenor än honorna även när de än så länge är lika stora som en hona. En större, dominant hane kan nog få en mindre att tappa färgerna ibland, förmodligen försöker den mindre att se så honlik ut som möjligt, så att den större inte ska se honom som en rival, det är min teori.
#8 - 4 juni 2010 22:36
Okej. Men då är det säkert 3 hanar och 1 hona jag har. Ska se till att det blir åtminstone 2+2 istället. Tack! :)
#9 - 4 juni 2010 22:46
Äääh det var jag som läste på fel artbeskrivning.Jag hade två artbeskrivningar uppe samtidigt....Det stod inget om parbildande på bågfencikliden.....
#10 - 5 juni 2010 08:14
Mick13 skrev:
Sorry att jag snor tråden men jag är lika frågande som du makki för jag hittade detta på zoopets art beskrivningstå det att de är par bildande ??

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=195

Intressant fisk annars jag blev lite sugen själv på ett par men skall man ha 2 honor och en hane eller ett lek par ??

Jag har ett par av dessa och man måste ha mycket gömställen för honan jagar nästan livet ut hannen när hon vaktar rom eller yngel.

Men hanen är rätt tuff han med när han håller på att uppvakta honan.

Men de är väldigt fina, hanen skimrar i blågrönt medan honan är mer brun, bilder på dessa finns i denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136776&page=3
se sidan 3.
#11 - 5 juni 2010 20:43
PiaJo skrev:
Jag har ett par av dessa och man måste ha mycket gömställen för honan jagar nästan livet ut hannen när hon vaktar rom eller yngel.

Men de är väldigt fina, hanen skimrar i blågrönt medan honan är mer brun, bilder på dessa finns i denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136776&page=3

se sidan 3.

Okej :) Mina hade ägg ett tag (2-3dagar) då verkade honan inte så aggresiv, men kan vara för att dom är så små fortfarande också 2-3cm. Hanen är lite tuff när han ska uppvakta honan heeela tiden, hehe! :) Har idag varit och byt in ena hanen till en hona så nu har jag 2+2. Jo hanarna har ju extremt fin färg också, en av mina är så GRYMT fin alldeles blå och helt svart ovanpå. ;)
#12 - 29 juli 2010 14:28
PiaJo skrev:

se sidan 3.

Joo det skulle finnas lite plats för bågisar i mitt kar. Är det från Falskog du köpt dem ?
#13 - 29 juli 2010 14:36
Nej, dessa köpte jag på Borås Zoologiska för ca 1,5 års sen, nu har tyvärr hannen dött.
#14 - 1 augusti 2010 19:10
Sorry snor tråden lite ..... och slänger ut en fråga till om bågfenor

Vad tror ni som kan mer om bågfenoran skulle de klara sig i mitt kar med ett eliotti, scalar, nyckelhåls, fjärilsciklid par och några ancitrus 4 corryda?
#15 - 1 augusti 2010 20:09
Jag måste bara fråga för att det börjar bli förvirrande, är det apistogramma som pratas eller nannacara anomala?
#16 - 3 augusti 2010 08:02
Jag måste bara fråga för att det börjar bli förvirrande, är det apistogramma som pratas eller nannacara anomala?

Jo jag frågar om Nannacara anomala klarar sig i mitt kar med scalarere 4 corrydas 2 elliotti 2 nyckelhålsciklider och två fjärillsciklider eller om de är för små eller annars olämpliga
#17 - 4 augusti 2010 18:39
Puttar fram tråden lite, kan kanske få svar :)
#18 - 5 augusti 2010 05:29
Mick, jag tror nog att de skulle klara sig bra i det karet, den erfarenhet jag har av dem r att de är ganska kaxiga av sig, mer så än fjärilar iaf.

De kommer inte upp i apisto kaxighet men inte långt därifrån.
#19 - 5 augusti 2010 11:45
Marnat skrev:
Mick, jag tror nog att de skulle klara sig bra i det karet, den erfarenhet jag har av dem r att de är ganska kaxiga av sig, mer så än fjärilar iaf.

De kommer inte upp i apisto kaxighet men inte långt därifrån.

Gött mos då blir det ett bågfens par o karet jippii !!!
#20 - 31 mars 2011 15:14
Någon som har svar på hur länge det tar innan bågfensciklidernas rom kläcks?:)

Annons