Bågfenciklid

#1 - 16 januari 2005 13:23
Jag har ett par grön bågfenciklider (hona å hane).
Dessa har lekt ett par, tre gånger en av gångerna blev det yngel vilket var skit kul, tyvärr minskade de i antal natt efter natt å efter ca en vecka fanns dom inte kvar.

Hanen har vid dessa tillfällen(vid romläggning å yngelstadie)varit lite väl intresserad tror jag.
Det var nu ett par veckor sedan ynglen försvann å
sen dess verkar hanen riktigt elak mot honan,
jagar henne å hennes stjärtfena är aldeles fransig å naggad.
Vad skall jag göra, vad hände?
mvh.Jade!
#2 - 16 januari 2005 17:48
Hej

[QUOTE=Jade!]Jag har ett par grön bågfenciklider (hona å hane).
Dessa har lekt ett par, tre gånger en av gångerna blev det yngel vilket var skit kul, tyvärr minskade de i antal natt efter natt å efter ca en vecka fanns dom inte kvar.

Hanen har vid dessa tillfällen(vid romläggning å yngelstadie)varit lite väl intresserad tror jag.
Det var nu ett par veckor sedan ynglen försvann å
sen dess verkar hanen riktigt elak mot honan,
jagar henne å hennes stjärtfena är aldeles fransig å naggad.
Vad skall jag göra, vad hände?
mvh.Jade![/QUOTE]

Lustigt att ingen gett dig ett svar ännu. Jag har råkat ut för samma sak själv. Fast då gällde det mina Sajicaciklider då deras lek blivit förstörd.

Det du ska göra är att sära på paret. Har du mer än ett akvarie så placera honan där så hon får vara ifred och vila sig. Har du inget akvarie mer än där dom går? Ja, plocka bort den stygga hanen och låt honom hållas i en spann eller stor balja under några timmar. Under tiden bör du (om du har möjlighet) bygga upp grottor där honan kan gömma sig när hanen attackerar. Så löste jag det hela, och nu (ca 3veckor senare) så har dom lekt och lagt rom igen.
#3 - 16 januari 2005 20:07
Tack, Steveo! Jag skall prova att sära på dem några timmar med hjälp av spannen.Å hoppas det går lika bra för mig som för dig. :)
mvh. Jade!

Annons