Efter lite efterforskningar börjar jag tvivla på mossbollen :( Hittade bland annat följande inlägg från Bluewing & tråden
https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-19-växter-och-alger/128461-zoo-se-mossboll-cladophora-aegagrophila
[QUOTE=Bluewing;n2017437]Algbollen sprider sig med små små sporer som du inte ser. Om någon sådan spor. fastnar på din hand, håv eller i din slang du tömmer akvariet med så kommer den att sprida sig till andra akvarium. Har du inga andra akvarium så är ju inte det ett problem.
Men dessa sporer eller små bitar av algbollen kommer att så småningom skapa små strån, tussar på grus, rötter, filter. Till och med inuti filtret kan det växa. I början ser det nästan rart ut. Sedan tar det fart och bildar tuvor, stora tofsar och till slut stora mattor.
Vid det laget vill nog vem som helst ha bort algen. Men det går inte. Utan då får man leva med detta. Ingen fisk, snäcka eller räka äter algen. Du kan koka allt i akvariet och det troliga är att du efter en längre tid ser någon rar tofs någonstans. Sedan börjar allt detta om igen. Det är den värsta alg jag någonsin fått i mina akvarium på totalt 48 år.
Det är därför ingen av oss som vet en del om algen råder andra att skaffa den. Så jag tycker precis som Mathias, att du inte ska skaffa den.
Jag har fått algen i mina akvarium för att affären jag handlat växter av har haft dessa bollar liggande i akvariet där växterna jag köpt suttit någon gång. Så den finns i tre av mina akvarium och jag lägger ungefär 30 min. varje vecka på att hålla algerna så små som möjligt. Jag dödar tussarna med kokande vatten och en kemikalie som säljs som EC (EasyCarbo).
Men du bestämmer förstås vad som ska vara i ditt akvarium. Men jag avråder alla så fort jag kan att de inte ska köpa någon algboll.[/QUOTE]
Låter ju inte som något trevligt alls. Är det läge att kasta ut bollen eller är det redan för sent och skadan skedd?
Vill absolut inte ha något sådant elände i mitt 450 malawi :(