badis badis

#1 - 25 november 2004 18:21
hej
nån som har erfarenhet av badisbadis? går de att ha tillsammans med kilfl.rasbora och drottningrasbora? läste här på zoopet i beskrivningen att de inte skulle ha alltför små kamrater i akvariet (eller nåt i stil med)....
hur är de förövrigt?
/k
#2 - 25 november 2004 19:09
Beror väl på storleken på fiskarna och burken.
Jag har inte någon egen erfarenhet av atrten men var nära att köpa dem i våras efter som de är så kallade klassiker. Och de Badis badis jag såg i våras här i jönköping var nog inte någon fara för kilfläcksrasboror i alla fall. Jag köpte inte dem eftersom de inte gick att könsbestämma och ville inte lägga ut summan för säj 6 st.
Men tala om att ändra färg - de blev i stort sett kolsvarta om man fångade upp dem.
#3 - 26 november 2004 07:43
Har för mig att det var mycket sällan honor fanns hoss handlare, fångstmännen slänger i dom igen för att dom inte har lika fina färger, läste det i nån gammal akvarieskrift för ett par år sen, vet inte om det stämmer.

Mvh Michael
#4 - 26 november 2004 18:22
hej

åkej. jag förmodar att de är lyckligast parvis? eller går det då att ha dem i hangrupper, eftersom det "bara" fanns hanar i denna zoobutik? vad kostade de stycket? jag har själv aldrig såvitt jag vet sett denna fisk i verkligheten (har iofs inte tittat efter den...) utan har blivit nyfiken på den genom en bok. tror jag skall försöka söka rätt på mer info...=D
mvh /k
#5 - 26 november 2004 20:34
Nu blev jag riktigt nyfiken. Har läst om dem och sett dem hos några handlare här i Gbg och tycker det verkar vara en riktigt intressant art just därför de kan byta färg så snabbt. Är det verkligen sant att det bara är hanar som säljs i handeln? Det hade ju varit riktigt intressant att få reda på så man inte köper på sig ett gäng med bara "karlar"! Lite fruntimmer behövs väl för att liva upp en samling eller? Hoppas nån vet!
Mvh
Maria
#6 - 26 november 2004 22:52
De som jag sag i jonkoping var nog for sma for att differentiera konen pa. Sa jag tror nog inte helt pa det pastaendet.
#7 - 26 november 2004 23:01
köpte sådana i tisdags tror jag det var, på herkules (i gbg).

iom. att jag inte haft dom så länge kan jag inte säga så mycket om hur dom är. men dom har inte ätit upp min lilla vitkindade goby hona ännu. =)

jag bad om två honor och en hane och det fick jag nog. för två av dom ser helt bleka ut om man jämför med den andra som har alla möjliga färger =) (fast jag tycker att han ser ut att va lite inavlad och deformerad ut =( tror inte han ska se ut som han gör iaf).
#8 - 27 november 2004 08:08
Har för mig att det var mycket sällan honor fanns hoss handlare, fångstmännen slänger i dom igen för att dom inte har lika fina färger, läste det i nån gammal akvarieskrift för ett par år sen, vet inte om det stämmer.

Detta stämmer inte på Badis badis, utan det gällde en annan fisk som tidigare hette Badis sp. "Scarlet Red" numera Dario dario.

Guy
#9 - 25 oktober 2008 12:30
Några nya erfarenheter sen dess?

Hur får man dom att må bäst, nämn alla faktorer!
#10 - 25 oktober 2008 12:44
Och hur skulle dom funka tillsammans med tigerbarber? Eller mosaik gurami? Eller räkor?
#11 - 26 oktober 2008 18:16
Badis badis är ganska skygga fiskar som gillar att hålla till i tät växtlighet med gömställen i form av grottor, dom är inte aggresiva mot andra fiskar men vuxna könsmogna hanar kan bråka ibland om revir.
En del hanar färgar ut ganska sent så det kan vara svårt ibland i affärer att skilja på könen om dom säljs som ungdjur, då alla ser ut som honor!
En hane kan ha flera honor, som han leker av i tur och ordning i någon grotta eller mörkt ställe, där han sen själv passar romm och yngel tills dom klarar sej själva.Badis äter bara levande eller fryst mat. Har själv haft såna med rasboror utan problem, då Badisarna oftast smyger omkring bland växterna och Rasbororna håller till uppe i det öppna vattnet.Vet inte hur dom funkar med små räkor, men sniglar brukar dom käka!

Thaifighter

Annons