Båda lysrören busted?

#1 - 23 mars 2012 14:02
Kom precis hem och undrade varför det var släckt i mitt akvarium.
Började vrida på timern, i tron om att ett strömavbrott kan ha knasat till det för den.
Men icke.
Kopplade ut strömsladden ur timern och satte den direkt i grenkontakten. inget.

Nu har jag monterat ned hela armaturen och lagt den på golvet.
När jag kopplar i strömsladden så tänds rören i ca 1 sekund, sen slocknar de samtidigt.

Kan det verkligen vara rören som det är fel på, eller låter det mer som det är något med armaturen?

Snabbt svar uppskattas, då jag i princip står i hallen, berädd att sticka till affären å köpa nya rör.

/Grodlund
#2 - 23 mars 2012 14:20
vad är det för ramp ????
#3 - 23 mars 2012 14:31
Wäh.. vad för ramp?
humm.. det är en 2x91 cm lysrörs-grej
fick med den i MP/Eheim akvariepaketet.

Jag hade i ett 30W Sun-Glo och ett 30W Power-Glo

Kan ju lägga till att rören var ganska gamla (säkert två år +) och absolut behövde bytas ut.
Men om de e rampen som krajjat så hjälper ju inte det...
#4 - 23 mars 2012 17:47
kolla glimtändaren, och när du ändå är i farten så kan du ju byta ditt sun-glo till ett marine-glo som är betydligt fräsigare kombination tsm med power-glo.
#5 - 23 mars 2012 19:33
Rampen är nog kopplad så att båda rören måste vara hela för att något skall lysa...
#6 - 30 mars 2012 11:58
Tänk på att inte ha rören i så länge att dom slocknar av sig själv, det är en brandrisk.

Rune.
#7 - 30 mars 2012 12:38
Gackt skrev:
kolla glimtändaren, och när du ändå är i farten så kan du ju byta ditt sun-glo till ett marine-glo som är betydligt fräsigare kombination tsm med power-glo.

Tveksamt att där är glimtändare om det inte är en väldigt gammal MP-ramp, och som petnym säger så slocknar ett rör så dör båda...jag skulle nog hoppas på att det räcker med ett byte av lysrör:)!
#8 - 3 april 2012 08:22
Skulle också tro att det en så'n ramp där båda måste lysa, annars slocknar båda. Och PowerGlo+MarineGlo är en grym kombination i Malawikar...Power+AquaGlo är bättre annars.

Annons