Båda kampfiskarna går på varandra....

#1 - 29 augusti 2004 15:30
Är det normalt att honan inte backar utan går på när hanen attackerar? Börjar misstänka att min hona egentligen är en kortfenad hane, gå in på min zoon och kolla på bilderna. Det har aldrig hänt mej att kampfisk honan gått mot hanen, oftast brukar dom sticka iväg och gömma sej.
#2 - 29 augusti 2004 16:19
Ja du.. Jag skulle nästan kunna lova
att det är en hane..
Jag har själv råkat ut för det där..
Att man köpt honor och sedan har
dom helt plötsligt börjat uppträda
som hanar.. och börjat bygga skumbon..
Så det är säkert en hane som dina bilder visar..
Det är tråkigt när sånt händer..
Men det är inte mycket man kan göra åt saken..
#3 - 29 augusti 2004 16:27
Jag har haft kampfiskar hur länge som hellst, tyckte att just den "honan" hade mycket konstigt beteende för att den fällde upp gälarna mot hanen och fightades. Den brukar också bygga skumbo och så är den lite stor för att vara en hona. Är det en plakat eller?
#4 - 29 augusti 2004 16:29
Såg du bilderna på "honan" i min zoon ser det ut som en hane eller? Jag tycker att den ser ut som en plakat, men hur vet man att det är en plakat och att det är en hane?
#5 - 29 augusti 2004 16:35
Okej det är helt garanterat en hane..
Men jag är inte riktigt säker, men jag läste
någostans att honor inte finns i verkligheten
utan att dom framställs på något konstigt
vis och det är därför man inte vet om det är
en hona eller hane riktigt säkert från början
när man köper dom.. Det låter konstigt jag vet..
Men jag börjar tro att det är så.. Eftersom att
man kan råka ut för sådana här konstiga saker saker..
#6 - 29 augusti 2004 16:44
Jag är ganska säker på att det är en hane också för att den bygger skumbo, istället för att föröska sticka ifrån hanen så går den emot. Jag får köpa 2 honor och se vad som händer.
#7 - 29 augusti 2004 16:59
Ja det lär ju vara en hane..
Ja jag såg "honan" på din zoonen..
Men jag förstår inte riktigt vad du
menar med plakat..
Risken finns ju att om du köper två nya honor
så kan dom också vara hanar..
Men du lär ju i vilket fall som helst
avlägsa den så kallade "honan" från
det akvariumet som hanen är i..
Annars kommer dom säkert att borja sloss på
riktigt.. Det gjorde mina efter ett tag..
Och då spelar det ingen roll om man har flera honor eller inte..
#8 - 29 augusti 2004 18:00
vad är "plakat"?
#9 - 29 augusti 2004 18:02
Jag har flyttat isär dom för länge sen, flyttade ihop dom igen men då blev de värsta fighten.
#10 - 29 augusti 2004 18:06
Okej.. Men stackars fiskar..
Jag hoppas att du flyttade
tillbaka dom igen sen!!
#11 - 29 augusti 2004 18:13
Först var dom i 2 olika akvaier sedan för 2 veckor sen så provade jag att flytta ihop dom men då blev det fight så jag flyttade tillbaka dom igen.
#12 - 29 augusti 2004 18:21
Okej så bra!!
Men du kanske bara gjorde som jag..
Bara måste kolla om dom verkligen
inte gick att ha ihop..
För man ville ju vara riktigt säker ju..
#13 - 29 augusti 2004 18:46
Men d e så klart att honor finns i "verkligheten"... d e ju ganska självklart. Hur skulle parning annars gå till... d eju inte som maskar precis:S
#14 - 29 augusti 2004 18:55
Hehe.. Du får ursäkta men jag blev så
full i skratt.. Det lät så roligt.. haha..
Det ska ju vara klart, men varför
blir det så här då??
Jag vet faktiskt inte hur det ligger till..
Men jag läste det någonstans och så finns
det flera som har sagt det också..
Men det låter ju underligt det gör det..
Det kan jag hålla med om..
Haha.. de är ju inte som maskar precis..
Haha.. Hehe.. Det lät ju så roligt..
Men jag förstår dig..
Men det var inget illa menat det
hoppas jag att du förstår!!
#15 - 29 augusti 2004 21:52
Mina 2 honor är också väldigt stora så som din fats de bygger i och för sig inga bon *s*
#16 - 29 augusti 2004 22:13
Trodde att en av min "hona" också var en hane först, men det var en hona med ett mycket aggresivt beteende. Om du tittar under buken (mellan fram fenorna)och finner en liten "rund" kula = hona. Hoppas att det stämmer, läste det själv på nätet. Tyvärr kommer jag inte ihåg adressen.
#17 - 30 augusti 2004 05:46
helt klart en hane...
#18 - 30 augusti 2004 14:17
Jag har dom nu i ett akvarie som är uppdelat med en plexiglasskiva. Plexiglasskivan är rätt hög för dom brukar hoppa som f*n. Dom brukar se varandra genom en liten öppning då brukar dom fälla ut nåt från gälarna, så det är helt klart 2 hanar. Man ser direkt att det är en hane för den är väldigt stor och så bygger den mycket skumbon. När jag vaknade på morgonen så hade båda byggt skumbon ganska nära varandra (ser ut som någon slags konkurans grej hehe).
#19 - 31 augusti 2004 10:25
Shepan de e en plakat hanne du har jag har själv 2 st har inte fotat klart all mina kampfiskar men jag fick mina också so köpte ett par honor och vips de va 2 hanar de händer byt ut de i fiskeafären mot honor om du vill.
#20 - 31 augusti 2004 10:28
Lenis3# plakat menas en korfenad hanne som använd ofta i vadslagning i thailand när kampfiskar slås de fins olika namn på kampfiskar beröende på vilka fenor de har
#21 - 31 augusti 2004 11:06
Nu när man har kampfisksexperter på tråden;

Om man har en vit hona, och hon gör sig stor/fin (spänner upp gällocken) mot den andra honan, kan det då också vara en hane?? Hon jagar också den andra honan, precis som min hane gör!

Min långfenade hane bryr sig inte alls om min vita hona!! Fast bråkar gör de aldrig!

Någon som vet om jag har två honor eller två hanar i akvariet?
#22 - 31 augusti 2004 11:16
de behöver inte va hanne för de de kan va också en hona som e agresiv de tar lite tid inan all vät sin plats dvs rangårdnig i aqvariet jag har 17 honor i 310L min steel blue HM hona e alfa hona så att säga hon äter först sen de andra och så vidare i början jagade all all men nu e de lungt och fint de brukar lugna när sig efter litet tag
#23 - 31 augusti 2004 11:21
Hmm fota de blir nog skoj att se dina firrar och enklare att bestäma vad e de för ena du har honna/hanne
#24 - 31 augusti 2004 13:28
cicci: Lättaste sättet är att jämföra "honans" kropp med hanens, om du haft kampfiskar länge och känner till deras beteende väl då kan du se det på beteendet med. Jag ska nog behålla plakat blev sugen på att köpa en sån när jag såg bilder på den, visste bara inte vart jag skulle få tag på en.....

Annons