Backventil som verkligen funkar

#1 - 10 november 2004 08:07
Någon som har en sådan? Den som jag har kan det långsamt tränga in lite baklänges och när vattnet tillsist kommer hela vägen fram så låser sig skiten och det går inte att trycka gas åt rätt håll... GANSKA irreterande...
#2 - 10 november 2004 08:51
Jag köpte en av metall (bronsfärgad) från Aquaristic efter rekommendation av folk på zoopet. Jag kan tyvärr inte uttala mig särskilt mycket om den mer än att den ser robust och bra ut.
#3 - 10 november 2004 09:02
Hej Labeth! Jag jobbar som rörkonstruktör på processindustrin och inte ens ventiltillverkare som tar tiotusentals kr för en ventil garanterar att backventiler fungerar. ALLA backventiler läcker, skillnaden är bara hur mycket/lite de läcker och hur länge de fungerar innan de läcker för mycket.
Ett bra tips är placeringen av backventilen, sitter den så att vattnet lätt kommer dit kommer den att krångla tidigare, placera den gärna så du får lite höjd mellan vattenytan och ventilen. Vilken ventil och vilket märke som är bäst det finns det andra som har bättre erfarenhet av än mig.

Lycka till!
#4 - 10 november 2004 10:23
Vad får dig att tro att den läcker?
#5 - 10 november 2004 10:27
jag har en pH controller ... och när CO2 tillförseln varit av ett längre tag någon timme på natten så ser man hur vatten har fyllt slangen fram till backventilen ... sen låser sig backventilen och det kan varken komma gas fam eller tillbaka och den får inte in mer CO2 och pH sjunker i karet och jag måste ta loss skiten torka den och sen sätta dit den igen för att få det att fungera igen... så jag måste verkligen ha koll på skiten så den inte stannar i nuläget...
#6 - 10 november 2004 10:36
Är inte så duktig på CO2 så jag kanske säger något dumt nu?!...

Verkar som om ditt problem är att vattnet fyller slangen? Kan det inte vara så att gasen inte orkar "putta" undan vattnet? Vad är det för tryck på CO2:n ?