Backventil som verkligen funkar

#1 - 10 november 2004 08:07
Någon som har en sådan? Den som jag har kan det långsamt tränga in lite baklänges och när vattnet tillsist kommer hela vägen fram så låser sig skiten och det går inte att trycka gas åt rätt håll... GANSKA irreterande...
#2 - 10 november 2004 08:51
Jag köpte en av metall (bronsfärgad) från Aquaristic efter rekommendation av folk på zoopet. Jag kan tyvärr inte uttala mig särskilt mycket om den mer än att den ser robust och bra ut.
#3 - 10 november 2004 09:02
Hej Labeth! Jag jobbar som rörkonstruktör på processindustrin och inte ens ventiltillverkare som tar tiotusentals kr för en ventil garanterar att backventiler fungerar. ALLA backventiler läcker, skillnaden är bara hur mycket/lite de läcker och hur länge de fungerar innan de läcker för mycket.
Ett bra tips är placeringen av backventilen, sitter den så att vattnet lätt kommer dit kommer den att krångla tidigare, placera den gärna så du får lite höjd mellan vattenytan och ventilen. Vilken ventil och vilket märke som är bäst det finns det andra som har bättre erfarenhet av än mig.

Lycka till!
#4 - 10 november 2004 10:23
Vad får dig att tro att den läcker?
#5 - 10 november 2004 10:27
jag har en pH controller ... och när CO2 tillförseln varit av ett längre tag någon timme på natten så ser man hur vatten har fyllt slangen fram till backventilen ... sen låser sig backventilen och det kan varken komma gas fam eller tillbaka och den får inte in mer CO2 och pH sjunker i karet och jag måste ta loss skiten torka den och sen sätta dit den igen för att få det att fungera igen... så jag måste verkligen ha koll på skiten så den inte stannar i nuläget...
#6 - 10 november 2004 10:36
Är inte så duktig på CO2 så jag kanske säger något dumt nu?!...

Verkar som om ditt problem är att vattnet fyller slangen? Kan det inte vara så att gasen inte orkar "putta" undan vattnet? Vad är det för tryck på CO2:n ?
Finns det ingen möjlighet att dra slangen annorlunda och flytta ventilen, tänker mig att man drar upp slangen och placerar ventilen ovanför vattenytan för att sedan dra ner slangen till tuben. Mindre risk att vattnet vandrar uppåt (om du inte får baksug?) och eftersom ventilen inte verkar släppa igenom vatten(?) blir det kortare vattenpelare (förhoppningsvis ingen alls) för gasen att trycka undan.
#7 - 10 november 2004 10:40
Vattnet kan ju inte rinna bakvägen upp/ner till backventilen i ett tät system. Det måste vara något typ av läckage mellan akvarium och magnetventilen som stoppar CO2 tillförseln.
Sen menar du att pH stiger när du inte får i mer CO2 va? ;)
#8 - 10 november 2004 11:03
Jo det kan den. När koldioxiden löser sig i vattnet så sugs vattnet upp i slangen. Men om slangen går uppåt en bit innan backventilen borde risken bli bra mycket mindre.
#9 - 10 november 2004 11:26
Jag tror inte på teorin med läckage även om jag sa fel om pH som går upp såklart :) då det är tryck mellan backventilen och magnetventilen så det verkar mycket otroligt... det måste vara så att CO2 löser sig och på så sätt kommer närmare backventilen? då kanske ventilen är tät iaf... för det är ju tryck på andra sidan så varför skulle den vilja släppa igenom igentiligen... Jag blir bara mer och mer konfunderad på detta ... ska prova lite och se vad som händer...
#10 - 10 november 2004 11:33
Det var din teori....
#11 - 10 november 2004 11:38
Hittade problemet med ett vattenbad av min backventil :) var ett litet läckage i den ... nu tror jag allt ska funka som det ska :)
#12 - 10 november 2004 12:09
Vad var det jag sa! ;)
Angånde CO2 som löser sig i vattnet och får vattnet att stiga i slangen så kan det bara (även om det kommer ta mycket lång tid, betydligt längre än peroioderna mellan magnetventiltillsalgen iaf) stiga till normalnivån i karet.
Om man har så tunn slang att man får kapilkärkrafter så kan det kanske stiga mer iofs.

Annons