Backventil som håller?

#1 - 15 februari 2004 16:01
Upptäckte i dag att det läckte lite gas från slangskarven på backventilen som jag har mellan bubbelräknaren och CO2-reaktorn. Drog lite lätt i slangen, och plasten knäcktes! Var uppenbarligen en spricka det läckte från - på en ventil som jag knappt rört, mer än när jag satte dit slangen för ett halvår sedan. Slutsatsen:
1. Den här ventilen (Tetra) är rena skräpet.
2. Sånt här skräp har jag alltså (vilket den är avsedd för) använt som försäkring mot att hela akvariets innehåll (ca 600 l vatten) sprutar ut över hela golvet.
Det känns ju betryggande.. Nu sitter där ännu en ventil, bakom bubbelräknaren, som är av liknande konstruktion, men (tror jag) ett annat märke. Känner mig inte helt lugn och avspänd för tillfället. Frågan är nu: finns det backventiler i den här dimensionen att köpa som man verkligen kan LITA på, dvs. som är konstruerade för att hålla, och inte gå sönder för minsta lilla? Det behöver ju inte vara avsett för akvarium, bara det funkar för akvarium. Nån som kan tipsa och rädda min nattsömn?
#2 - 15 februari 2004 16:43
Det finns backventiler i metall, de håller garanterat.
#3 - 15 februari 2004 17:15
Var?
#4 - 18 februari 2004 20:50
Vet ju inte om den passar men ändå.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21011
#5 - 19 februari 2004 14:21
Hehe.. Nä, den skall helst gå på 4/6 mm slang. Men stabil och bra såg den ut! =)
#6 - 19 februari 2004 15:01
http://www.marydmaskin.com/group.htm?category_id=5079&layout=3
#7 - 19 februari 2004 15:08
Koldioxid är en sur gas som fräter på nästan alla backventiler
för dom flesta är gjorda för luft köp dom som är gjorda för co2
Vänligen
Christer
#8 - 19 februari 2004 17:23
köp dom som är gjorda för co2

Ja men det är ju det jag vill! Men jag hittar inga. Tetras ventil såldes som CO2-utrustning. Om sen det var OK med Tetra, vet jag ju inte. Men vilka märken är gjorda för CO2 och var kan man köpa dem? Där jag bor kan man inte gå in i en akvarieaffär (åtminstone ingen som jag känner till) och börja snacka CO2.
#9 - 19 februari 2004 18:07
Vi oseriösa zooaffärer ockrar och tar 110 kr för en Dupla backventil för co2, men det finns några hemma och vi hade inte sålt en vanlig.
Vänligen
Christer
#10 - 19 februari 2004 23:18
Jo, nog liknar det ocker ;D. Men det var väl ingen som sa att du var oseriös för det?? Allt inom akvaristiken kostar ju mer "över disk i zoobutik" än om du får tag på likvärdig vara genom andra kanaler. Inget konstigt i det - alla affärer måste göra påslag och det varierar med volym. Och en hel del är ju lite udda varor..... Man kan ju inte ge bort grejerna och säga till personalen att lönen kommer sen........:D
#11 - 20 februari 2004 06:15
Ockra på du, tyvärr ligger din affär lite avsides ;-).

Annons