backventil???

#1 - 6 september 2007 14:35
en liten fundering ang co2 utrustning
backventil sitter efter magnetventilen men tänk om slangen från bubbelräknaren till reaktorn skulle lossa då rinner ju allt vatten ut
funderade på att montera en extra backventil i karet eller är det dumnt??

dessutom var jag å fyllde min co2 tub (350g)
fick ett pris på en 6 kg färdig utan stigaröret å fylld å provtryckt
denna ville dom ha 1050kr är det ett bra pris??
jag tyckte det lät bra
#2 - 6 september 2007 15:54
Det låter som ett ganska moderat pris för en brandsläckare, men kolla bara hur länge den är provtryckt till, då tryckningen gäller 10 år (har jag för mig).
Att sätta en extra backventil är ingen dum idé alls, annars kan du alltid sätta endast en backventil efter bubbelräknaren då den inte innehåller så mycket vatten.
#3 - 6 september 2007 19:18
jasså tyckte du det var dyrt
jo jag får en nytryckt flaska som ej ska behöva provtryckas på 10 år
jag tyckte det var ett ok pris
med tanke att om jag skaffa en egen flaska å ska lämna in den och montera bort stigarör + motera ny kran + provtryck + fyllning så blir det ca 1000lappen ändå

hur mycket får trycket vara i flaskan min reducerings ventil går skalan bara till 120bar
en tub brukar ju ligga på 240-260bar
#4 - 7 september 2007 07:55
Paroonen skrev:
jasså tyckte du det var dyrt

jo jag får en nytryckt flaska som ej ska behöva provtryckas på 10 år

jag tyckte det var ett ok pris

med tanke att om jag skaffa en egen flaska å ska lämna in den och montera bort stigarör + motera ny kran + provtryck + fyllning så blir det ca 1000lappen ändå

hur mycket får trycket vara i flaskan min reducerings ventil går skalan bara till 120bar

en tub brukar ju ligga på 240-260bar

Priset varierar kraftigt beroende på vart i sverige man köper den,
jag betalade 1400 spänn för min sexkilos tub.
Trycket i min ligger på 60 bar nyfylld !
#5 - 7 september 2007 09:41
Vad jag menade var att det var ett ganska OK pris, och som sagt är det väldigt stor skillnad på priserna. En polare köpte en helt ny co2 släckare för runt 200:- då de antagligen prismärkt fel flaska, så den stod som skumsläckare:D.

Annons