Backupsöndag - hur gör du?

#1 - 27 juli 2008 13:33
Sedan jag köpte Mac så sköter datorn näst intill all backup åt mig. Via ett program som heter Time Machine så gör datorn backup på allt (man kan välja bort mappar) som ligger på datorn. Första gången tar det lång tid men andra och resterande gånger läggs bara ändringar på hårddisken till, dvs nya bilder, uppdaterade dokument osv.
Allt detta läggs på en extern hårddisk (Western Digital Mybook 500gb) som står avstängd/urkopplad mellan mina backuper. På denna hårddisk har jag också en till partition (del av disken) där jag har lagt allt mina bilder, hemsidor och annat som tar för mycket plats för att ha på datorns hårddisk.

Tanken är att hitta en lösning (den finns men den kostar) som ska spegla backupen så att jag bara behöver ha bilderna på ett ställe.

Hur gör du? Jag tycker att det skulle kunna vara kul och smart att dela med sig av sina lösningar.
#2 - 27 juli 2008 14:10
Äh, snorlätt ju. Sätt upp en billig/tyst/liten x86'a med ett schysst RAID-kort och valfri *x-distro. Se till att köra RAID 1 (spegling) på två lagom stora och fräscha diskar, dra igång en afp, nfs eller smb-share och TimeMachine'a till den. Enklare än så blir det inte och du behöver ju ingen monsterburk om du har ett relativt "ok" RAID-kort.

TimeMachine är ju för övrigt så otroligt störigt i långa loppet - särskillt när den börjar gnälla på att en disk à 250Gb börjar bli full efter ett halvår. Bara att tömma och börja om... Jag föredrar faktiskt att köra backupjobb med SuperDuper! istället. Med snabba både trådade (1Gb) och trådlösa (11n) så tar ju faktiskt inte ett par Gb så nedrans lång tid :)

//C
#3 - 27 juli 2008 14:20
Äh, snorlätt ju. Sätt upp en billig/tyst/liten x86'a med ett schysst RAID-kort och valfri *x-distro. Se till att köra RAID 1 (spegling) på två lagom stora och fräscha diskar, dra igång en afp, nfs eller smb-share och TimeMachine'a till den. Enklare än så blir det inte och du behöver ju ingen monsterburk om du har ett relativt "ok" RAID-kort.

Om du tar det en gång till men denna gång på svenska kanske jag hänger med. :D
#4 - 27 juli 2008 16:09
Jag har inte backupat något sedan slutet av 90-talet.

Systemdisken är SCSI, så den lär ju inte krascha direkt.
Mina fillagringsdiskar har inget viktigt, bara filmer och serier. Allt sånt går att ladda ner igen. Dock börjar jag fundera på om jag ska backupa min foto-disk, den har ju ett par års resultat av fotograferandet lagrat, vore surt om den stack.
#5 - 27 juli 2008 16:21
jag har telia , och der finns säker lagring, går att lägga upp hela innehållet i datorn , funkar fint som back upp
mvh janne
#6 - 27 juli 2008 16:37
Jag blev nyfiken på RRs svar om att göra om en gammal dator till server. Sitter och letar vad som behövs men hittar inget konkret "Gör så här".
#7 - 27 juli 2008 17:44
Kjell, vad har du för backup på alla dina bilder och böcker?
#8 - 27 juli 2008 17:52
Jag blev nyfiken på RRs svar om att göra om en gammal dator till server. Sitter och letar vad som behövs men hittar inget konkret "Gör så här".

Behövs inget speciellt. Vilken dator som helst som klarar Win2000 eller senare funkar för hemmabruk. Ett RAID-kort går loss på några hundringar, om ens det, sen behöver du bara hårddiskar. När servern är konfad som du vill ha den drar du ur tangentbord och skärm och låter datorn stå i ett hörn och låtsas att den inte finns. Behöver du gå in och styra den så kan du göra det från din arbetsstation med t ex Windows Fjärrskrivbord eller VNC.
#9 - 27 juli 2008 18:22
Whistler84 skrev:
Behövs inget speciellt. Vilken dator som helst som klarar Win2000 eller senare funkar för hemmabruk. Ett RAID-kort går loss på några hundringar, om ens det, sen behöver du bara hårddiskar. När servern är konfad som du vill ha den drar du ur tangentbord och skärm och låter datorn stå i ett hörn och låtsas att den inte finns. Behöver du gå in och styra den så kan du göra det från din arbetsstation med t ex Windows Fjärrskrivbord eller VNC.

Hittade en kul pryl nu. www.boksdesign.com
Synd att den inte säljs ännu. Vore ju kanon annars.
#11 - 27 juli 2008 18:29
Whistler84 skrev:
Det där är bara en av många sk "NAS".

Det är detta jag letar efter. En "NAS" med Raid 1 på flera diskar som funkar som en egen enhet på nätverket. Trådlöst.
#12 - 27 juli 2008 18:50
jag har haft min vanliga dator med 4 st diskar i raid 5 som backup men efter den senaste tidens datormotgångar (600 gb förlorad data) så är jag glad att jag lagt mina foton både på extern hd och på mina föräldrars och svärföräldrars datorer. att ha sin backup hemma känner jag nu är för osäkert då eld och tjuvar och vad som helst kan hända. en gång i månaden är det tänkt att jag skall åka runt och backupa från min backup :)

problemet med den förlorade datan är att jag inte litar på raid längre, har ett bra kort men efter 3,5 år så har jag sammanlagt tappat 1,5 tb och nu senast så kan jag inte ens säga varför kortet tappade arrayet. nu när jag kör diskarna i jbod en och en så är det inte några problem alls.
#13 - 27 juli 2008 18:57
Det är ju all denna dataförlust vi vill vara utan. USCH!

Det var ett tag sen jag hade lite problem med min externa hårddisk och var tvungen att flytta över all data till datorn för att kunna formatera om den externa. Tyvärr försvann många megabyte bilder i samma veva. Med Raid 1 så borde jag väl komma formatera om en av diskarna och sedan köra igång den igen.
#14 - 27 juli 2008 18:58
Personligen tycker jag att färdiggjorda NAS-lösningar kommer till korta många gånger. Brottades med en Linksys NSLU2 för ett par år sen när den va "ny och fancy". Billigt skit är vad det är. Först och främst var det överdrivet krångligt att köra ett dräglig OS på den (Debian såklart!) och sen så hade den ju tyvärr sina barnsjukdomar.

Nu kanske jag är inskränkt, men Debian är det bästa desktop/lättare server-OS'et du kan köra, punkt. Om man bara är lite finurlig så kan du lura maskinen till det mesta även om du aldrig kört någon form av *x förut. Jo, en sak - man måste kunna läsa engelska.

Som nu nyligen, min kära Mac mini som servade web/irc/backup packar ihop. Köper en ny burk för 1500 pix och slänger in Debian på'n. Är färdigkonfad för allt minin körde på under 30 minuter, damn sweet.

Visst kan man köra Ubuntu om man vill, men vad är meningen - bara ett Debian med fluff på. Så det kan du tänka på Robin, gör ett skoj projekt av det. Skaffa en lagom rutten burk (800Mhz / 512Mb / Hårdvaru-RAID räcker långa vägar) och lär dig något nytt från grunden. Du kommer garanterat inte ha tråkigt iaf :D

Linux har kommit en lång väg sedan 90-talet och fler borde söka sig ifrån Windows för att uppleva lite fri källkodspower!

//C
#15 - 27 juli 2008 19:05
Tack för infon!
Som jag ser det så är det utrymmet som är problemet. För att det ska funka här hemma måste den in i min garderob som visserligen är ganska stor men en "vanlig" stående PC funkar helt enkelt inte. Jag ska hålla utkik på tradera. Det går att komma över gamla datorer fruktansvärt billigt där. =)
#17 - 27 juli 2008 19:43
Hos it-auktion.se brukar man ju kunna fynda lite fina saker då och då. Annars har jag komplett en nästan komplett mini-ITX burk över om du orkar mecka lite själv - saknar chassi.

//C
#18 - 27 juli 2008 19:48
Hos it-auktion.se brukar man ju kunna fynda lite fina saker då och då. Annars har jag komplett en nästan komplett mini-ITX burk över om du orkar mecka lite själv - saknar chassi.

//C

Satt faktiskt och kikade på mini-itx. ;)
Är det inte så att allt är integrerat på ett sånt moderkort. Den enda som behövs är minne och hårddiskar?

*edit*
Först och främst ska jag vänta hem min 2,5" usb-kabinett som jag ska sätta i en hårddisk i. En "on the fly"-hårddisk i kameraväskan. :P
#19 - 27 juli 2008 20:24
Ah precis, allt integrerat. Anslut lite ström antingen ett vanlig (m)ATX-agg eller så köper man en liten powerboard så man får ATX-ström ur en 12V-källa.
#20 - 27 juli 2008 20:30
Ah precis, allt integrerat. Anslut lite ström antingen ett vanlig (m)ATX-agg eller så köper man en liten powerboard så man får ATX-ström ur en 12V-källa.

Synd bara att det är så fasligt dyrt jämfört med att modda en äldre maskin. =)
#21 - 27 juli 2008 20:31
Jo, och man förlorar ju lite av charmen med hårdvarumecket :)
#22 - 27 juli 2008 20:39
Det är klart!

För att återgå till ursprungsfrågan.

Hur ser din backupvariant ut? Dela gärna med er!
#23 - 27 juli 2008 22:28
Nu säkerhetskopierar jag bara mina bilder men så här gör jag, importerar bilderna till datorn. Väljer ut vilka jag ska ha kvar och de läggs i en mapp kallad orginal och den kopieras till en extern disk. Sen börjar jag jobba med bilderna och då blir det två mappar till bredvid mappen orginal. Ena mappen är bilderna i orginalupplösningen och i den andra lagon stora för forum och min sida på pbase. De mapparna kopierar jag sen över till externa disken så att samma innehåll finns på två diskar och lite då och då bränner jag ut innehållet på skivor och sparar undan. Tar med dom till jobbet och lägger i serverrummets brandsäkra skåp är tanken sen med dom skivorna. Säkert inte det snabbaste sättet eller enklaste men det funkar för mig och arbetsinsatsen är inte så hög.

Funderat på en Time Capsule? Kikade på en sån själv men gillade inte riktigt att ha router o allt i samma låda.
#24 - 28 juli 2008 09:45
Retrospect kollar min disk en ggr/dygn och dubblerar allt jag valt till en extern hårddisk, som TimeMachine gör för dig ungefär. Dubbelt av allt. I värsta fall förlorar jag senaste dygnets bilder. Tillräckligt surt iofs...

När det gäller mina foton är jag extremt nojjig och bränner med intervaller över dem på 2 Dvd:er, en för bokhyllan och en för bankvalvet. De tar dessutom så extremt mycket plats så hårddiskarna räcker inte långt.

Har vid flera tillfällen råkat ut för att DVD:n strejkat så jag fått gå och hämta dubletten och göra en ny.

Den perfekta lösningen har jag ännu inte hört talas om, tyvärr...
#25 - 28 juli 2008 21:00
Nu är det klart. Det blir ett litet projekt som Radioaktiva Räkor sagt. Hjälp mig gärna att hålla utkik efter billiga prylar i stockholmsområdet. =)
#26 - 28 juli 2008 21:56
Vad tror ni om en sån här. Är det onödiga pengar då jag antagligen inte kommer byta diskar så ofta. Ser tufft ut iaf.
http://77.88.64.227/k/ki.aspx?sku=311005
admin
Christian Alfredsson
#27 - 5 augusti 2008 17:08
Jag kör också Time Machine men ska byta till iBackup (http://www.grapefruit.ch/iBackup/). Det påstås i Macforum att Time Machine är buggigt. iBackup har funnits länge och funkar också att lägga som schema. Dessa program finns enbart för Mac.

Kjell har mycket av sitt material (alla böcker) liggande hos mig också på en disk. Han har en extern hårddisk på min inrådan men jag vet inte hur duktig han är på backup.

När jag körde Windows Vista hade jag det inbyggda programmet.

Min externa disk står på jobbet. Detta för att datat ska finnas i två olika brandceller.
#28 - 5 augusti 2008 17:21
iBackup och SuperDuper! är två macbaserade backupprogram som förekommer i tråden. Får se om jag väljer att testa något av dem. Time Machine funkar bra för mig.
admin
Christian Alfredsson
#29 - 6 augusti 2008 07:37
iBackup är kostar inget. Jag testade det under natten. Ser ut att funka bra. Tog ett par timmar för ca 100 Gb och Firewire 400. Fördelen är att man ser filstrukturen direkt. Ska ta en backup till ikväll och se vad den gör med filstrukturen.
#30 - 6 augusti 2008 09:13
Varför inte köra en NAS med möjlighet till spegling av två diskar (RAID 1)
Tex: Netgear ReadyNAS Duo. (Kostar runt 4000 med 500GB speglad data (2x500GB diskar)

Du nämnde trådlöst? NASen kör du ju trådbunden till router, vilket gör att den ju ändå blir "trådlös" i slutändan.
#31 - 6 augusti 2008 16:08
heeke skrev:
Varför inte köra en NAS med möjlighet till spegling av två diskar (RAID 1)

Tex: Netgear ReadyNAS Duo. (Kostar runt 4000 med 500GB speglad data (2x500GB diskar)

Du nämnde trådlöst? NASen kör du ju trådbunden till router, vilket gör att den ju ändå blir "trådlös" i slutändan.

Då är ju Drobon mycket bättre. Kostar ungefär samma. Och då kan du ha 4 diskar. www.drobo.com
Tanken var att slippa behöva betala så mycket.
#32 - 7 augusti 2008 08:04
Drobon verkar ju inte (vid en snabb koll) gå att sätta direkt på ett nätverk (bara USB eller FireWire anslutning), men det var kanske inte det du var ute efter.

Ska du skaffa ett RAID kort och diskar till en gammal dator så är väl kostnaden för kort+2st 500GB diskar runt 2000kr iaf. Så frågan är ju om det är värt 2000kr till för en färdig lösning.
#33 - 7 augusti 2008 10:25
RAID kort och extra diskar är väl ändå inte att betrakta som en backup? RAID 0 är osäkrare än att inte köra RAID och RAID 1 ger bara skydd mot att en hårddisk fysiskt kraschar. Det är säkrare än att bara ha EN hårddisk men ger inget skydd mot stöld, att filer skrivs över, eller brand/vatten/spilld drink/strömspik/stökiga barn.

För backup till extern hårddisk får jag väl erkänna att Mac har en fördel - de har bara ett alternativ så det är glasklart vilket program de skall använda. :p
Till PC finns det hundratals backup-program och att hitta ett bra som inte kostar skjortan är knepigt, jag har testat flera men vet inget jag egentligen kan rekommendera.
Om nån har tips på ett bra lättanvänt backup-program för Windows tas det tacksamt emot.
#34 - 7 augusti 2008 10:56
heeke skrev:
Drobon verkar ju inte (vid en snabb koll) gå att sätta direkt på ett nätverk (bara USB eller FireWire anslutning), men det var kanske inte det du var ute efter.

Ska du skaffa ett RAID kort och diskar till en gammal dator så är väl kostnaden för kort+2st 500GB diskar runt 2000kr iaf. Så frågan är ju om det är värt 2000kr till för en färdig lösning.

Det går att trycka på en modul för nätverksdelning på drobon.

Azur: en dator med Raid 1 och tre hdd i en garderob med någon sorts åskskydd och lösenord för att skriva till (dock ej den automatiska backupen) är väl backup?
#35 - 7 augusti 2008 11:37
Azur skrev:
RAID kort och extra diskar är väl ändå inte att betrakta som en backup? RAID 0 är osäkrare än att inte köra RAID och RAID 1 ger bara skydd mot att en hårddisk fysiskt kraschar. Det är säkrare än att bara ha EN hårddisk men ger inget skydd mot stöld, att filer skrivs över, eller brand/vatten/spilld drink/strömspik/stökiga barn.

Vi pratar om att confa en gammal PC till en NAS-enhet och köra RAID 1
Men naturligtvis så är den inte så skyddad mot brand/stöld osv om den står i samma hus/lägenhet som orginal informationen, men då hjälper ju knappt en "vanlig" extern USB-disk, för vem förvarar den på annan ort 100% av tiden (går inte rent praktisk vid tex själva back-up tilfället)
För att skydda sig mot brand/stöld osv får man ju istället använda någon back-up tjänst via nätet eller om man har möjlighet att accessa en server hall via tex VPN-tunnel.

Det går att trycka på en modul för nätverksdelning på drobon.

Samma leverantör (Dustin) tar ju dryga 4700 för Drobon UTAN diskar och nätverksmodul så att säga att det var ungefär samma pris var väl att ta i lite ;)
#36 - 7 augusti 2008 15:33
heeke skrev:
Vi pratar om att confa en gammal PC till en NAS-enhet och köra RAID 1

Jo det funkar men känns som en dyr och komplicerad lösning jämfört med att ha en extern hårddisk. I alla fall om man bara har en maskin man vill backa upp.
#37 - 8 augusti 2008 08:08
Azur skrev:
Jo det funkar men känns som en dyr och komplicerad lösning jämfört med att ha en extern hårddisk. I alla fall om man bara har en maskin man vill backa upp.

Det har du rätt i, har man bara en maskin så kan en extern USB-disk vara ett vettigt alternativ för hemma back-up (men man missar ju RAID möjligheten)
Men med 2 eller fler maskiner så är det ju en NAS eller Server som är det enda vettiga.
#38 - 8 augusti 2008 08:54
Inget är ju billigare och bättre än dd ;)

//C

Annons