Det går. Har haft öring i liten damm med ett maxdjup på en lite dryg meter och total vattenvolym på kanske 2 kubik. Pumpen slutade fungera mitt i värmeböljan förrförra sommaren och var inte igång på flera veckor, men öringen, som jag f.ö fångat i en bäck, klarade både värmen och den dithörande låga syrehalten. Väldigt skygg fisk som jag sällan såg skymten av, förutom då den tog insekter på vattenytan på kvällen.
Sedan förra hösten har jag haft öringen i en ännu mindre och grundare damm. Jag var nämligen tvungen att flytta den eftersom den bet av fenorna på mina guldfiskar. Denna damm, som är i cement, ligger skuggigt och cementen har dessutom spruckit så grundvatten rinner in. Detta medför att den håller sig ganska sval på sommaren och förhållandevis mild på vintern, ganska optimala förhållanden för öring med andra ord. Det kan dock tilläggas att den nästan bottenfrös (kanske var 2 dm med flytande vatten) förra vintern. Detta klarade öringen galant. Den har även behållit den typiska bäcköring-teckningen, trots att den tillbringat 1,5 år i damm.
Jag tycker absolut du ska pröva att hålla öring i damm. Var dock beredd på mycket jobb om du vill få den tam och vill du vara riktig säker på att den överlever värmeböljor under sommaren bör du ha ordentlig cirkulation. Var inte heller dum och släpp i en stor öring, ta ett årsyngel.