Back to nature- guide om malawiciklider

#1 - 20 april 2007 17:41
vet att jag startat en liknande tråd förut, men jag är villrådig o startar en liknande igen.
i ovanstående bok rekomenderas en svampvolym på ungefär 1-2% av akvarievolymen för ett normalt sällskapsakvarium.
i mina nybörjarögon är detta väldigt mycket svamp!
som tar mycket plats!
har två innerfilter,ett fluval 3+ o ett eheim 2010(nånting).
o dessa tillsammans kommer inte riktigt upp i 1% av akvarievolymen(om jag inte räknat fel:) )
(Har ett hundra liters akvarium)
Har dessutom själv tänkt att bara köra med fluvalen.

är rekomendationerna i boken"väl tilltagna" eller är jag väldigt dåligt utrustad?:) mvh Danne
#2 - 20 april 2007 17:52
Den svamp volym de rekommenderar är vad som är lämpligt att ha men det är bara få som verkligen har det och därför har så många problem med sina akvarier!
#3 - 20 april 2007 18:06
alltså är det nästan "omöjligt" att ha innerfilter om man inte har ett litet större kar, om man inte gillar att "inreda med filter"
#4 - 20 april 2007 18:23
Den svamp volym de rekommenderar är vad som är lämpligt att ha men det är bara få som verkligen har det och därför har så många problem med sina akvarier!

Det går inte att säga så mycket bättre, tyvär har många på tok för små filter i sina akvarium utan att förstå att det många gånger är det som orsakar deras problem.
#5 - 20 april 2007 18:32
hur kommer det sig då att erfarna akvarister utan "egenintresse" kommer med andra rekomendationer utifrån egna erfarenheter,undrar bara...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 20 april 2007 18:32
*db* skrev:
alltså är det nästan "omöjligt" att ha innerfilter om man inte har ett litet större kar, om man inte gillar att "inreda med filter"

Nej då - men man kan göra filtret själv så blir det inte så skymmande (se Zoopetartikeln - filter).
#7 - 20 april 2007 18:34
Nej då - men man kan göra filtret själv så blir det inte så skymmande (se Zoopetartikeln - filter).

ska kika!
#8 - 20 april 2007 18:45
ja det såg inte allt för avancerat ut!
måste gå o fördjupa mig i det ytterligare!
#9 - 21 april 2007 07:35
jag kör 21L filtervolym till mitt 300L

nitriten ligger på konstant noll kan jag säga :P
#10 - 21 april 2007 08:43
mayday skrev:
jag kör 21L filtervolym till mitt 300L

nitriten ligger på konstant noll kan jag säga :P

Det kan jag förstå!:)
#11 - 21 april 2007 08:47
Dessa rekomendationer gäller ju malawiciklider.
vad är rekomendationerna för andra populära fiskar tex:barber, skalare osv.(filtervolym)
#12 - 21 april 2007 10:15
*db* skrev:
Dessa rekomendationer gäller ju malawiciklider.

vad är rekomendationerna för andra populära fiskar tex:barber, skalare osv.(filtervolym)
du sa det själv i första inlägget... "gäller ett normalt sällskaps akvarium" ett malawi behöver mer filtervolym pga avsaknaden av växter! förövrigt finns det inga specifika rekommendationer för olika arter sen är det ju beroende på fiskbelastningen...
#13 - 21 april 2007 10:20
grrrrrr.....

tittar på beskrivningen för ett "hembyggt" filter.
fattar inte riktigt hur jag ska göra?(Hur mycket kostar tillbehören o var får jag tag i dem mm.)
hembygge eller orginaldelar kvittar, bara jag kommer upp i mina "stackars" 0.96 liter i filtervolym[:(!] !
Hur kan jag komma upp i önskad filltervolym , billigt o med min nuvarande "utrustning"+ eventuella mindre kostnader!!(utan att det blir för skrymmande!)
#14 - 21 april 2007 10:24
du sa det själv i första inlägget... "gäller ett normalt sällskaps akvarium" ett malawi behöver mer filtervolym pga avsaknaden av växter! förövrigt finns det inga specifika rekommendationer för olika arter sen är det ju beroende på fiskbelastningen...

vilken filter volym gäller för 2+5 små golden.
se även mitt senaste inlägg!:)
#15 - 21 april 2007 10:29
*db* skrev:
tittar på beskrivningen för ett "hembyggt" filter.

fattar inte riktigt hur jag ska göra?(Hur mycket kostar tillbehören o var får jag tag i dem mm.)

hembygge eller orginaldelar kvittar, bara jag kommer upp i mina "stackars" 0.96 liter i filtervolym[:(!] !

Hur kan jag komma upp i önskad filltervolym , billigt o med min nuvarande "utrustning"+ eventuella mindre kostnader!!(utan att det blir för skrymmande!)
blå filtermatta säljer dem på de flesta akvarieaffärer och dem skär till det mått du vill ha, i ditt fall ca.10x10x10 sen köper du elektrikerrör på tex coop eller byggvaruhus sen kapar du i lagom längd borrar massa små hål i det värmer röränden med en tändare så du får den att passa på insuget på pumpen sen täpper du till den andra änden på röret med tex eltejp skär sedan ett kryss genom filtermattan och stick i röret ...klart! kostar ca70kr skulle jag tro...
#16 - 21 april 2007 10:32
*db* skrev:
vilken filter volym gäller för 2+5 små golden.

se även mitt senaste inlägg!:)
ja en liter räcker nog...
#17 - 21 april 2007 10:38
hade inte du ett fluval 3 eller 4? isåfall kan du ta bort kassetten med filterbitarna och stoppa in en blå filtermatta direkt i höljet det borde ju bli typ 1L...
#18 - 21 april 2007 10:39
ok nu känns det bättre,förutom det där med att jag ska fästa röränden på insuget.
hur gör jag det på min fluval 3+, var exakt ska jag fästa röret?.vad måste jag plocka bort för orginaldelar.(dum fråga kanske,men jag är seg.)
#19 - 21 april 2007 10:44
*db* skrev:
ok nu känns det bättre,förutom det där med att jag ska fästa röränden på insuget.

hur gör jag det på min fluval 3+, var exakt ska jag fästa röret?.vad måste jag plocka bort för orginaldelar.(dum fråga kanske,men jag är seg.)
det går inte att sätta rör på fluvalfiltrena:(
men det gör ju inget för det är ju mycket lättare att göra som ja skrev i andra inlägget..:D
#20 - 21 april 2007 10:46
hade inte du ett fluval 3 eller 4? isåfall kan du ta bort kassetten med filterbitarna och stoppa in en blå filtermatta direkt i höljet det borde ju bli typ 1L...

utan "röret" då?
#21 - 21 april 2007 10:50
Bör jag då "täcka" botten av höljet?
hur grov bör filtermattan vara?
o vilken dimension blir lämplig tror du?
#22 - 21 april 2007 10:56
alltså ta ur hela vita kassetten och stoppa blå filtermatta direkt i svarta behållaren, inget rör skall då användas!
#23 - 21 april 2007 11:01
*db* skrev:
Bör jag då "täcka" botten av höljet?

hur grov bör filtermattan vara?

o vilken dimension blir lämplig tror du?
nej botten ska vara öppen så vattnet kan gå in där och upp genom filtemattan! grövre matta är bäst annars sätter det ingen för fort... ppi 10= grövre
du får mäta storleken på filtrerbehållaren och sen skär dem till det åt dig ta typ 1cm extra så att den klämms fast och inte rammlar ur:)
#24 - 21 april 2007 11:02
då gör jag så!så stor filterbit som möjligt?
#25 - 21 april 2007 11:05
Tack så mycket! ovärderligt!:D
#26 - 21 april 2007 11:10
hur ofta tror du den behöver rengöras?
antar att vattenflödet blir lite sämre, men det bör väl räcka ändå kanske?
700l/h från början, i 100 liters
#27 - 21 april 2007 11:33
mattan ska vara så stor att den fyller hela behållaren utan att du behöver använda våld för att få dit den:D använder du den grövre så behöver du nog inte göra rent den mer än 2-3ggr per år och den kommer hålla ett bra flöde! bara kul att man kan va till hjälp:)
#28 - 21 april 2007 11:35
går den att beställa på internet?
#29 - 21 april 2007 11:35
vad?
#30 - 21 april 2007 11:38
Dhuuu. du menar matta va!! ja men det är billigare och lättare att sticka till nån butik o köpa för frakten kostar lika mycket som mattan ;)
#31 - 21 april 2007 11:40
ok, det får bli så!tack igen:)
#32 - 21 april 2007 11:45
keep in tuch så man får höra hur det gått:)
#33 - 21 april 2007 12:24
japp,skriver när allt rullar,om ett par veckor!
#34 - 31 maj 2007 13:02
Idag sitter filtermattan på plats!tog väl ungefär 4 veckor mer en jag hade hoppats på.men så är det att bo i Norrland;)(leveranstiden)
Vi får se hur det går, det är små "glapp" mellan höljet o filtermattan, men jag tror inte allt för mycket vatten smiter förbi.
Än en gång tack för hjälpen
mvh Danne

Annons