Det finns ett ex av boken på tradera just nu.
http://www.tradera.com/back-to-nature-guiden-om-diskus-svensk-versionen-slutsald--auktion_113205_181626986
Hur mycket ska man betala för en sån?
AffeAlien skrev:En av de sämre böcker som finns om discus om jag ska vara helt ärlig. Finns bra mycket bättre böcker om man vill lära sig något om fisken.
Har den där boken hemma och den var en grym besvikelse. De står bara att han som skrivit boken kör "Bare Bottom" kar och att det är det bästa för det är lätt att städa. Läser man kapplitlet om inredda kar sedan så står det samma sak men man kan ställa ner växter i krukor för då blir det lätt att rengöra...
Så betala mer än 150kr för den är bara dumt i min mening. Om du MÅSTE ha den köp den billigt på engelska i stället, då får du en ny bok mycket billigare än 400kr.
Kjell Fohrman skrev:Smaken är som baken.......
Fast kör man med oxhjärta som foder (vilket de flesta diskushållare underligt nog gör trots att det är ett väldigt onaturligt foder) så är dock ett "rent akvarium" det enda lämpliga.
Om jag själv skulle hålla diskus så skulle jag ha valt en naturform och ett inrett akvarium med många snygga växter, ha haft lite svalare vatten (än vad de flesta har) samt matat med ett mer naturliknande foder.
Det vore skoj med en diskusbok som skrevs utifrån dom förutsättningarna och inte utifrån hur diskus tyvärr hålls idag.
Kjell Fohrman skrev:Boken är egentligen rätt lik alla andra diskusböcker. Om det förekommer diskus i inredda akvarier i dessa böcker så är dessa foton nästan alltid tagna på utställningar etc. - dvs ej i författarens egna akvarier. Helt enklet för att författarna ofta är framgångsrika odlare och diskus odlas i rena akvarier.
Vore kul och intressant om du plitade ihop en artikel Mats så garanterar jag att den kommer att läggas in här på Zoopet.
Du får också dyka upp på någon västträff för att kolla på denna bok - jag (och även flera andra västare) har den i våra bokhyllor.
Sitter just nu för övrigt och bläddrar i två nya akvarieböcker på tyska som levererades för någon timme sedan. En stor tjock (1000 sidor) fotobok och en om inredning.
Mats Bryzell skrev:Den där tyska inredningsboken verkar lovande - och visst fasen kommer jag att frekventera västträffarna framledes, skall bara vara spelledig så kommer jag!:)
Einarsson skrev:Det sämsta med böcker är att de ofta blir gamla, folk kommer på nya saker och det görs framsteg inom olika områden vilket gör att man ändå måste leta reda på ny information på andra håll som är mer uppdaterad.