Back to nature böckerna

#1 - 5 november 2006 15:18
Har precis läst Back to nature akvarieguide.
Lånat den på biblioteket där jag jobbar.:)
De var en av de bättre akvarieböcker jag läst, Har låntat hem alla akvarieböcker biblioteket hade som tryckts efter 1985. Inte så många eftersom att de är en ganska liten stad.:p
Vissa akvarieböcker har varit helt tragiska. En var en nytryckning från 1999 på en bok som kom 1985. Inte mycket som stämde... Förstår inte hur man trycker om en så gammal bok. Eller joo... de känar ju pengar, de jag inte förstår är hur de kunde köpa in den. Och FYRA stycken! De kunde ha köpt fyra av akvarieguiden i stället! Eller några fler av de andra btn...

Ja, ja nu går vi vidare...
Fick nu lust att läsa Guide om diskus, min nya dröm... ett diskusakvarium
Den har försvunnit från biblioteket så jag tänkte köpa den själv när jag såg annonsen här uppe i högra hörnet. Men vart kom jag då? Happade runt mellan massa olika sidor. Simontorp, backtonature.org, fhorman.se (dvs zoopet) och så vidare men ingenstans hittade jag ett ställe där man kunde beställa den.
Sökte på internet (hittade mest bibliotekskataloger) och några internetbokhandlar men ingenstans hittade jag den?
Simontorp stog som svensk återförsäljare och då tänkte jag att zooaffären kanske kan ta hem den men Simontorp hade inte ens boken i sin produktlista!

Någon som vet en sida man kan beställaboken (och häls få den i postlådan, lätt och smidig. Fast vad som hälst duger!)
Tycker de är konstigt att annonsen inte leder till ett ställe man kan köpa boken! Eller så är jag bara blind...[B)]
#2 - 5 november 2006 15:26
På sidan www.akvaristen.se kan du köpa diskus boken. Jag har den, många fina bilder...
jag har inte själv beställt från sidan.
#3 - 5 november 2006 15:47
Tack solbacka! du är en ängel!
#4 - 5 november 2006 15:58
[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 november 2006 16:07
Kul att du uppskattar BTN-böckerna:D

Just diskusboken är dock slutsåld - dock kan den självklart finnas kvar hos några enstaka affärer som haft många på lager så det är bara att ringa runt och fråga.

Vi har också några enstaka exemplar kvar åpå Zoopet som används som vinster i våra tävlingar
#6 - 5 november 2006 16:41
Kanske att man skulle vara med och tävla lite då! :p

Borde inte annonsen leda till en plats man kan köpa böckerna på?
även om just diskus var slutsåld men de andra?
Hur menar du med slut? Ska den inte tillverkans mer?
Eller trycker ni upp fler?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 november 2006 17:10
frankieboy skrev:
Kanske att man skulle vara med och tävla lite då! :p ?

Borde inte annonsen leda till en plats man kan köpa böckerna på?

Njae det finna väl många annoanser i tidningarna siom inte är direkt säljande. Sätter Volvo in en annons för en ny Volvo så inte ringar man upp Volvo för att köpa en sådan.

Hur menar du med slut? Ska den inte tillverkans mer?

Eller trycker ni upp fler?

Det är nog inte troligt att det blir någon nyupptryckning av den svenska upplagan - däremot finns den kvar på engelska, tyska samt några andra språk.
#8 - 5 november 2006 17:11

Det är nog inte troligt att det blir någon nyupptryckning av den svenska upplagan - däremot finns den kvar på engelska, tyska samt några andra språk.

Shit pommes! Då är de bråttom!
Skulle ni nte kunna ha lite lättare fiskar i "gissa fisken"?
Ja så man hade en chans att klara dem? :p
Fast då blir de ju ingen match för de som värkar kunna alla dessa konstiga firrar... Har letat som en tok nu men jaa... de gick inte så bra.
Jag får någ köpa en bok. :D
#9 - 5 november 2006 17:13
Men den finns med på denna sidan www.akvaristen.se kanske har de exempel kvar, jag hittade min i en akvarieaffär, Kristianstad, skåne.
#10 - 5 november 2006 17:16
solbacka skrev:
Men den finns med på denna sidan www.akvaristen.se kanske har de exempel kvar, jag hittade min i en akvarieaffär, Kristianstad, skåne.

Gjorde en beställning nu :p
#11 - 5 november 2006 17:17
Det stod ju diskus med k så den borde vara på svenska. Det heter ju discus med c på engelska, tyska? Vet ej.....
Jag har både diskus boken och akvarieguiden, bra böcker båda två, men jag har lärt mig mer på zoopet och övriga internet :) Men böckerna är ju en prydnad i bokhyllan.....
#12 - 5 november 2006 17:26
Joo men de ä bra mycke trevligare att läsa en bok :D än att titta på en dataskäm. Sen är det mycket lättare hitta i en bok.
Men visst det finns mycket bra på internet (som man kan skriva ut :p).
#13 - 5 november 2006 17:32
frankieboy skrev:
Har låntat hem alla akvarieböcker biblioteket hade som tryckts efter 1985. Inte så många eftersom att de är en ganska liten stad.:p

Vissa akvarieböcker har varit helt tragiska. En var en nytryckning från 1999 på en bok som kom 1989. Inte mycket som stämde...

Å andra sidan måste de som skrev akvarieböcker innan det blev alltför billigt med färgtryck att verkligen satsa på texten. Någon gång på 1980-talet blev böckerna mer färgbilder med därtill anpassad text. Om det är så att du klagar på den vetenskapliga nomenklaturen - att namnen ändrat sej med tiden - så kan du nog vara lugn över att de kommer de säkerligen göra även i framtiden. Vänta bara...
:)
(har dock ej plöjt akvarielitteraturen från 1990-talet eller senare - så det är ju inte omöjligt att texten förbättrades senare)
#14 - 5 november 2006 17:45
erikthur skrev:
Å andra sidan måste de som skrev akvarieböcker innan det blev alltför billigt med färgtryck att verkligen satsa på texten. Någon gång på 1980-talet blev böckerna mer färgbilder med därtill anpassad text. Om det är så att du klagar på den vetenskapliga nomenklaturen - att namnen ändrat sej med tiden - så kan du nog vara lugn över att de kommer de säkerligen göra även i framtiden. Vänta bara...

:)

(har dock ej plöjt akvarielitteraturen från 1990-talet eller senare - så det är ju inte omöjligt att texten förbättrades senare)
nomenklaturen, vilket ord! Vad betyder de?

Jo vissa saker stämmer ju. Och namn ändras ju inte. Jag var mer innne på hur ett akvarium funkar (tekniskt) och vad man behöver.
Men att filtermattor är det bästa filtertypen kan man ju fråga sig nu.
Till våran glädje så går ju tekniken framåt!:D
#15 - 5 november 2006 21:29
Läste precis i en akvariebok från 1991 att diskus bör hållas ensamma pga infektionsrisken. Undra hur många som har sin diskus ensamma nu?:)
#16 - 5 november 2006 21:58
Ja det är många som har diskus ensamma tills de blivit stora och tåligare.
#17 - 5 november 2006 22:09
Jag har hela btn serien och tycker att den är bra och snygg i bokhyllan sedan finns ju 1 och 2 av malawi och tangayika. passa på innan de tar slut. för snart kommer väl ingen att ge ut akvarieböcker på svenska.:(
#18 - 5 november 2006 22:35
frankieboy skrev:
Läste precis i en akvariebok från 1991 att diskus bör hållas ensamma pga infektionsrisken. Undra hur många som har sin diskus ensamma nu?:)

Jag har diskus ensamma! p.g.a. hög temp, mycket mat och vattenbyten, sjukdommar o.s.v. Nu när skalare har fått eget akvarium , slapp mina diskus så har de t.o.m. lekt även pansarmalarna vilket hälften dog hos diskusarna har lekt idag!
Jag röstar för diskus i eget kar! De har blivit friska mer matglada som ensamma!
#19 - 6 november 2006 06:44
solbacka skrev:
Jag har diskus ensamma! p.g.a. hög temp, mycket mat och vattenbyten, sjukdommar o.s.v. Nu när skalare har fått eget akvarium , slapp mina diskus så har de t.o.m. lekt även pansarmalarna vilket hälften dog hos diskusarna har lekt idag!

Jag röstar för diskus i eget kar! De har blivit friska mer matglada som ensamma!

I boken lät de som om de menade 1 och 1
Ska kolla :p
#20 - 6 november 2006 06:51
frankieboy skrev:
I boken lät de som om de menade 1 och 1

Ska kolla :p

ok
#21 - 6 november 2006 16:42
Kris!
Boken var slut hos www.akvaristen.se
Nånsom vet något annat ställe jag kan prova?

I boken står de:
"då svenska erfarenheter av diskusfiskar är att de bör hållas för sig själva på grund ut artens infektionskänslighet"

Ja man kan ju tolka de som man vill :p
Lite konstigt skrivet.
#22 - 6 november 2006 16:44
erik l skrev:
Jag har hela btn serien och tycker att den är bra och snygg i bokhyllan sedan finns ju 1 och 2 av malawi och tangayika. passa på innan de tar slut. för snart kommer väl ingen att ge ut akvarieböcker på svenska.:(

Vaför ska ingen trycka akvarieböcker på svenska?
Är de så då kanske jag måste skicka ett brev till herr Fohrman och klaga!
Akvarieböcker behöver uppdateras!
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 6 november 2006 17:21
frankieboy skrev:
Vaför ska ingen trycka akvarieböcker på svenska?

Är de så då kanske jag måste skicka ett brev till herr Fohrman och klaga!

Akvarieböcker behöver uppdateras!

Det kostar mycket pengar att trycka böcker och Sverige är en liten marknad.
#24 - 6 november 2006 17:25

Sorgligt...
#25 - 6 november 2006 18:06

Ja det var precis det jag menade med mitt tidigare inlägg. Man hoppas ju inte att det blir så men tyvärr är nog inte annat att vänta. Det har gått åt det hållet länge nu men har ju funnits några få undantag.
#26 - 6 november 2006 18:28
erik l skrev:
Ja det var precis det jag menade med mitt tidigare inlägg. Man hoppas ju inte att det blir så men tyvärr är nog inte annat att vänta. Det har gått åt det hållet länge nu men har ju funnits några få undantag.

Ja internet är ju ett hot mot bokmarknaden!
Nu vet jag vad jag ska göra åt saken!
Starta ett eget parti! Anti internetpartiet, och komma in i riksdagen och förbjuda de!:p
Inget gott som för något ont med sej...:(
#27 - 6 november 2006 18:29
Ingen som har något tips på var jag kan få tag på diskusboken?
#28 - 7 november 2006 12:54
Det enda som återstår är att ringa runt små och stora akvarieaffärer...så sätt dig vid telefonen och börja. Jag tror det är lättast att få napp i de mindre akvarieaffärerna. Eller sätt in en annons, kanske någon vill bli av med sin bok....jag vet att det fanns en till diskus bok i den akvarieaffären jag köpte min, så det borde finna någon som har kvar en bok i närheten av dig!
#29 - 7 november 2006 14:29
solbacka skrev:
Det enda som återstår är att ringa runt små och stora akvarieaffärer...så sätt dig vid telefonen och börja. Jag tror det är lättast att få napp i de mindre akvarieaffärerna. Eller sätt in en annons, kanske någon vill bli av med sin bok....jag vet att det fanns en till diskus bok i den akvarieaffären jag köpte min, så det borde finna någon som har kvar en bok i närheten av dig!

Kan inte du kolla det solbacka!!
Jag har sökt boken länge nu!!

lennart
#30 - 7 november 2006 14:35
Jag har 3½ mil till den akvarieaffären...och du/ni bor ju långt härifrån...
Djurmagasinet
Tel. 044-21 95 55
Karlsg. 38, 29159 KRISTIANSTAD
När jag köpte min bok hade de 1 kvar, fortfarande för ca 1 månad sedan hade de 1 kvar...
#31 - 14 november 2006 13:44
Letar ihjäl mej!
Har ringt bokhandlare och akvariebutiker men hittar inte någon...
Snälla någon som vet var jag kan hitta boken?
Ny eller begagnad spelar ingen roll. Bara den är läsbar!
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 14 november 2006 15:20
frankieboy skrev:
Letar ihjäl mej!

Har ringt bokhandlare och akvariebutiker men hittar inte någon...

Snälla någon som vet var jag kan hitta boken?

Ny eller begagnad spelar ingen roll. Bara den är läsbar!

"Enklaste" sättet att få tag på den är nog att vinna en tävling på Zoopet;)
Du kan ju t.ex. rösta i fototävlingen så du chans att vinna.
#33 - 14 november 2006 15:49
tänkte bara fråga om någon vet vad frakten är på www.akvaristen.se ??

//kim
#34 - 14 november 2006 18:35
Joo man kan ju alltid prova...
#35 - 28 december 2006 09:03
Kjell!
Hur många böcker måste tryckas för att det ska gå ihop?
Har ringt runt i ett antal affärer nu och det går inte att få tag i BTN guide om diskus. Det enda svaret jag får när jag säger att den antagligen inte ska tryckas igen är:
-Det var synd då det är många som frågar efter den.
Sedan kanske det är samma personer som ringt runt i affärerna och bokhandlarna[:o] ?
Och att vinna den här på zoopet, sådan tur kan man bara inte ha;) .
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 28 december 2006 09:06
ansjo skrev:
Hur många böcker måste tryckas för att det ska gå ihop?

För en omtryckning ca. 7-8 tusen st
För en nytryckning ca 25 tusen
#37 - 28 december 2006 09:11
Det var som f*n, då förstår jag. Får kanske beställa en 6000 ex själv då;) så den kommer i tryck:D .
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 28 december 2006 09:26
Tyvärr har bokmarknaden för fackböcker också rasat markant vilket ju inte gör det bättre direkt om man säger så:(
#39 - 28 december 2006 09:33
Tyvärr har bokmarknaden för fackböcker också rasat markant vilket ju inte gör det bättre direkt om man säger så:(

Hur kommer det sig? För att man kan läsa sig till det mesta på nätet eller?
#40 - 28 december 2006 09:33
frankieboy skrev:
Ja internet är ju ett hot mot bokmarknaden!

Nu vet jag vad jag ska göra åt saken!

Starta ett eget parti! Anti internetpartiet, och komma in i riksdagen och förbjuda de!:p

Inget gott som för något ont med sej...:(

Nja, internet är inget hot mot bokmarknaden, se bara på amazon som omsätter typ 10 miljarder dollar per år. Vad hade dom varit utan internet?
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 28 december 2006 09:40
petnym skrev:
Nja, internet är inget hot mot bokmarknaden, se bara på amazon som omsätter typ 10 miljarder dollar per år. Vad hade dom varit utan internet?

Det är nog olika typer av böcker som drabbas - typ skönlitteratur som romaner och deckare har nog drabbats minimalt. Värre är det med "kunskapsböcker" där har nedgången varit dramatisk.
Man kan ju jämföra med den BTN-bok om Tanganyikaciklider som jag gav ut för drygt 10 år sedan och den som kom ut förra året. Den nya boken innehäll betydligt mer och var marginellt dyrare men ändå är försäljningen av denna i Sverige bara ungefär 25% av vad den var för den gamla.
OK det kan ju bero på att intresset för Tanganyikaciklider har minskat drastiskt men läget verkar vara ungefär samma generellt för alla akvarieböcker.
#42 - 28 december 2006 09:44
frankieboy skrev:
Ingen som har något tips på var jag kan få tag på diskusboken?

Halmstad zoologiska har ett ex kvar. Fö kommer dick Au till Ciklidstämman i Linköping så det är bara o gå med i Ncs anmäla sig till stämman o sedan memorera föredraget. hehe
#43 - 28 december 2006 09:47
Det är nog olika typer av böcker som drabbas - typ skönlitteratur som romaner och deckare har nog drabbats minimalt. Värre är det med "kunskapsböcker" där har nedgången varit dramatisk.

Man kan ju jämföra med den BTN-bok om Tanganyikaciklider som jag gav ut för drygt 10 år sedan och den som kom ut förra året. Den nya boken innehäll betydligt mer och var marginellt dyrare men ändå är försäljningen av denna i Sverige bara ungefär 25% av vad den var för den gamla.

OK det kan ju bero på att intresset för Tanganyikaciklider har minskat drastiskt men läget verkar vara ungefär samma generellt för alla akvarieböcker.

Jag skulle nog dela in böckerna i två helt andra kategorier:

1, De som saluförs av sådana som ser internet som ett hot och som säljs i någon slags påhittad värld där man låtsas att internet inte finns. Dessa drabbas hårt av internet.

2, De som drar nytta av internet och ökar sin försäljning genom ökad exponering mot potentiella kunder.

Jag tycker det är märkligt att "såna som du" (typ förläggare) inte lägger upp sidor med delar ur boken (som "teaser") ihop med beställningsformulär eller länkar till internetbokhandlar på en sök-optimerad sida på internet. Skulle antagligen kunna sälja en hel del extra böcker på den vägen...
#44 - 28 december 2006 09:57
kaj.p skrev:
Halmstad zoologiska har ett ex kvar.

Tyvärr var de slut där med:( .
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 28 december 2006 09:59
petnym skrev:
Jag skulle nog dela in böckerna i två helt andra kategorier:

1, De som saluförs av sådana som ser internet som ett hot och som säljs i någon slags påhittad värld där man låtsas att internet inte finns. Dessa drabbas hårt av internet.

2, De som drar nytta av internet och ökar sin försäljning genom ökad exponering mot potentiella kunder.

Jag tycker det är märkligt att "såna som du" (typ förläggare) inte lägger upp sidor med delar ur boken (som "teaser") ihop med beställningsformulär eller länkar till internetbokhandlar på en sök-optimerad sida på internet. Skulle antagligen kunna sälja en hel del extra böcker på den vägen...

Problemet med mina böcker är att jag inte säljer dom själv och det bl.a. pga av att portokostnaden är väldigt hög så det blir inte lönsamt och dessutom ges de ut på en mängd olika språk vilket gör det än krångligare. En polack vill t.ex. beställa från en polsk hemsida.
På den hemsida som jag har för böckerna (enbart på engelska) så bläddras det ju bl.a. igenom delar av boken precis som du föreslår.

Om jag ser internet som ett hot eller inte är ju rätt ointressant eftersom det ju är en utveckling som lär fortsätta vare sig jag vill eller inte. En anpassning till framtiden från min sida var ju just att jag drog igång Zoopet för några år sedan - sedan att det inte gett de resultat som jag hade hoppats på är en annan sak.

En annan anpassning är att jag skall leta efter en tryckare i Kina (trycks idag i Tjeckien) för framtida böcker för att ytterligare kunna pressa priset något.
#46 - 28 december 2006 11:01
Problemet med mina böcker är att jag inte säljer dom själv och det bl.a. pga av att portokostnaden är väldigt hög så det blir inte lönsamt och dessutom ges de ut på en mängd olika språk vilket gör det än krångligare. En polack vill t.ex. beställa från en polsk hemsida.

På den hemsida som jag har för böckerna (enbart på engelska) så bläddras det ju bl.a. igenom delar av boken precis som du föreslår.

Antar att du inte får så många besökare på den sidan. Goggle hittar bara återförsäljardelen... http://www.google.se/search?hl=sv&q=site%3Ahttp%3A%2F%2Fwww.iteca.se%2Fbacktonature%2F&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Man kan ju alltid länka till lokala internetbokhandlar som bokus, adlibris, amazon mfl...

Annons