back to nature bakgrund

#1 - 10 juni 2009 15:37
Halloj!
på fredag ska jag ängtligen inhandla min back to nature bakgrund.
men nu till min fråga såg på deras hemsida att dom tar torv opch täcker över silikonet..
kanske är en dum fråga men är ej så bra på vart man får tag på saker...
vart köper man torv?:P

monteringstips någon till och med kanske? kanske finns nått finurligt sätt att få i den lättare än anvisningarna på deras hemsida:)

och även kör med innerfilter i dag..
men kommer ändå göra klart med allt för att tillkoppla ytterfilter sen.. men nu till frågan
gör det nått om doppvärmaren sitter bakom bakgrunden när pumpen ej sitter bakom bakgrunden? tänkte om värmen inte kommer fram riktigt
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 juni 2009 15:41
Jag brukar använda vanlig ogödslad trädgårdstorv som jag mal sönder i ett durkslag så att man får ut ett "puder" - lätt som en plätt.

Om du vill ha några ytterligare tips är det bra om du anger vilken BTN du skall ha och hur ditt akvarium är konstruerat
#3 - 10 juni 2009 15:45
Jag brukar använda vanlig ogödslad trädgårdstorv som jag mal sönder i ett durkslag så att man får ut ett "puder" - lätt som en plätt.

Om du vill ha några ytterligare tips är det bra om du anger vilken BTN du skall ha och hur ditt akvarium är konstruerat

ska börja med en back to nature Amazonas i mitt 120 liters yngelakvarium. blir jag nöjd där så köper jag ett till mitt större med:)
blir den back to nature med måttet 80 brett.
kör man med vanligt såg eller ska man ta en bågfil med finare blad? när man kapar in höjden rätt..? är nybörjare så vill lära mej på den mindre så den stora blir perfekt;)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 juni 2009 15:47
Fogsvans funkar bra - välj en billig eller en gammal eftersom den blir rätt slö av att såga i plast
#5 - 10 juni 2009 15:50
Fogsvans funkar bra - välj en billig eller en gammal eftersom den blir rätt slö av att såga i plast

såg just jula har nån för 39 kr så det funkar nog då;)
lär ju ändå ner o köpa fogspruta
tack för snabbbt svar:)
#6 - 10 juni 2009 16:13

du har inget bra tips om det går o gömma innerfiltret i bakgrunden ? läste på deras hemsida men hitta inget om innerfilter bara om ytterfilter
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 10 juni 2009 16:50
sauser skrev:
du har inget bra tips om det går o gömma innerfiltret i bakgrunden ? läste på deras hemsida men hitta inget om innerfilter bara om ytterfilter

Om jag minns rätt så står det väl inget om ytterfilter på deras hemsida, utan där behandlas bara innerfilter
#8 - 10 juni 2009 17:18
Om jag minns rätt så står det väl inget om ytterfilter på deras hemsida, utan där behandlas bara innerfilter

har en eheim 2048 som jag vill använda mej av nämnligen...står bara om deras egna hemma gjorda va jag hitta...
#9 - 10 juni 2009 17:39
Ta loss korgen och häng ner din 2048 som nu förvandlats till en 1048, skruva fast en bit slang som räcker upp till det utkastarhål du tagit upp.

Tryck fast universalpumpen med sugfötterna i närheten av valfri hörne och sätt fast utkastarslangen, klipp ner filtermatta och fyll upp, glöm inte insugsraster eller dyl.
#10 - 10 juni 2009 17:48
Gaffel skrev:
Ta loss korgen och häng ner din 2048 som nu förvandlats till en 1048, skruva fast en bit slang som räcker upp till det utkastarhål du tagit upp.

Tryck fast universalpumpen med sugfötterna i närheten av valfri hörne och sätt fast utkastarslangen, klipp ner filtermatta och fyll upp, glöm inte insugsraster eller dyl.

nu känner jag mej dum för jag förstod inte riktigt:P
lust att förklara lite mer? förlåt att jag inte förstod riktigt...
#11 - 10 juni 2009 18:00
Ta loss dom 2 gröna grejerna från den stora gråa/svarta grejen och sätt fast den grå/svarta med sladd nere i ett hörn av akvariet, ta loss den genomskinliga plastgrejen från där vattnet kommer ut på din 2040 och spänn fast slangen i "eheim standard utblås för slanganslutning"

Pumpen i länken är alltså motorn till en eheim 2048 powerline och heter då eheim universal 1048
#12 - 10 juni 2009 18:02
Gaffel skrev:
Ta loss dom 2 gröna grejerna från den stora gråa/svarta grejen och sätt fast den grå/svarta med sladd nere i ett hörn av akvariet, ta loss den genomskinliga plastgrejen från där vattnet kommer ut på din 2040 och spänn fast slangen i "eheim standard utblås för slanganslutning"

Pumpen i länken är alltså motorn till en eheim 2048 powerline och heter då eheim universal 1048

hur grov slang ska jag ta?:) nå råd?:) jag tackar och bugar för grymmt bra råd!
#13 - 10 juni 2009 18:09
sauser skrev:
hur grov slang ska jag ta?:) nå råd?:) jag tackar och bugar för grymmt bra råd!

skulle jag ta bort bägge filtrena från pumpen?

inköpslistan blir filtermatta och slang med andra ord
#14 - 10 juni 2009 18:33
Utblåset är 12/16 varför en slang med innerdiameter 16 rekommenderas.
Koppla loss bägge filterkorgarna med den bottendel som sitter fast på den nedersta.

Personligen skulle jag gått upp ett snäpp och kört en 1250 eller större i ett 100 liters för att få bra drag i vattnet genom filtermattan.

Klipp till ett flak filtermatta som passar mellan bakglas och bakgrund vid insugsrastret så har du en smidig lösning när du rensar döda växtdelar och annat som sugits in.
#15 - 10 juni 2009 18:37
Koppla loss bägge filterkorgarna med den bottendel som sitter fast på den nedersta.

Personligen skulle jag gått upp ett snäpp och kört en 1250 eller större i ett 100 liters för att få bra drag i vattnet genom filtermattan.

Klipp till ett flak filtermatta som passar mellan bakglas och bakgrund vid insugsrastret så har du en smidig lösning när du rensar döda växtdelar och annat som sugits in.
#16 - 10 juni 2009 18:46
Gaffel skrev:

nån koll vad en sån filtermatta brukar ligga på i pris?

http://vattentanken.blogg.se/ så som jag la in 2 bilder vilket av sätten menar du att den ska vara? ska jag sätta slang på båda dom grejerna?

Annons