Back To Nature

#1 - 29 oktober 2004 07:25
Jag har köpt ett 375-liters akvarium med BTN-bakgrund (mini-amazonas) och nu undrar jag om hålet till vattenintaget verkligen måste vara 60-75 mm (som det står i monteringsanvisningen)eftersom jag tror att det kan bli svårt att dölja ett så stort hål.
Dessutom undrar jag om det finns någon som har några tips om monteringen utöver det som står på hemsidan till BTN. ?
M.V.H JJ
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 29 oktober 2004 07:37
om hålet till vattenintaget verkligen måste vara 60-75 mm

Det beror väl på vilken pump du har bakom och vilka växter du har framför bakgrunden.
#3 - 29 oktober 2004 08:14
Pumpen som jag skall använda är en eheim 2226.
Jag läste i monteringsanvisningen att man kan sätta ett "raster" i hålet, men var får man tag på ett sådant?
M.V.H JJ
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 oktober 2004 08:18
Jag läste i monteringsanvisningen att man kan sätta ett "raster" i hålet, men var får man tag på ett sådant?

Det bör du kunna skaffa genom den affär där du köpte bakgrunden - grossisten som säljer bakgrunden säljer även raster.
#5 - 29 oktober 2004 12:12
Jag håller på med ett exakt likadant projekt själv med montering av samma bakgrund i 375 liters akvarie oxå.

Jag har satt ett "raster"galler i vänstra hörnet och ska bakom där ha filtermaterial sån blå matta.
Uppe i högra hörnet av bakgrunden så har jag satt ett sånt utblåsrör från eheim som fått lite större hål (från 3mm till 4 mm) för lite bättre motstånd mot igenslammning.

Håller på med att skära sönder till små kuber för tillfället.

Obs lite drygt men fan vad bra det ska fungera sen.

Kolla gärna mig zoon om du vill se det jag anser vara enda sättet att ha en sån här bakgrund på.
Eller titta på mont. anvisningen på BTN´s hemsida =)=)

//Matte
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 oktober 2004 12:30
Håller på med att skära sönder till små kuber för tillfället.

Precis det gjorde jag också för en timme sen. Håller just nu på att köra igång ett akvarium med den nya BTN Woodrocken - med denna bakgrund så slipper man raster eftersom den har skåror på sidorna.
#7 - 29 oktober 2004 12:47
För att få det som ett fungerande filter bakom så är det ett krav att bakgrunden är ordentligt fastlimmad och inget vatten kan komma in varken nere eller på sidorna...har jag rätt ?

Vattnet ska bara kunna komma in i gallret väl?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 29 oktober 2004 12:50
Vattnet ska bara kunna komma in i gallret väl?

Det gör definitivt inget om det läcker in vatten på lite olika ställen.
#9 - 29 oktober 2004 13:11
En annan dum fråga men.....e det nödvändigt att tvätta // skölja av kuberna man skurit till ?

Iofs ska man nog det för man vet ju inte var hela mattan har varit mellan grossist och akvarieaffären...hmm.

Hur gör du Kjell ?
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 29 oktober 2004 13:17
När jag började importera filtermattorna till Sverige för ca. 20 år sen (eller när det nu var) så luktade de för jävligt (pga slaggprodukter i jäsningsprocessen - tror det var freon) och man var då tvungen att skölja dom annars dog fiskarna.
Idag används inte detta jäsningsmedel längre och man behöver inte heller skölja dom längre.
#11 - 29 oktober 2004 13:29
Thanx för snabba svar *your the man* Kjell =)

//matte
#12 - 29 oktober 2004 16:50
måste få haka på här,BTN woodrock hur ser den ut ,blev jättenyfiken
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 29 oktober 2004 17:07
BTN woodrock hur ser den ut

http://www.backtonature.se/
#14 - 29 oktober 2004 17:13
skitsnyggt,hmm kanske man skulle byta ut min BTN amazonas,men då blir jag nog utkastad,får väl skaffa ett till 720 så man kan sätta in en woodrock.

Annons