Bäbisar i karet=)))

#1 - 19 oktober 2005 19:56
Äntligen har en av våra guppyhonor fött idag=), hade henne i ett yngelkar först, men varje gång jag tittade till henne så låg d döda, halvätna yngel på "gallret" =( men ca 5 st hade klarat sig o simmade nerför "gallret" =), men till min fasa så simmade ju dom rackarna upp till honan igen så jag vågade inte ha kvar dom i yngelkaret i fall att hon skulle knapra i sig dom oxå så jag släppte ner dom i stora karet igen..
Nu e d så att jag har en ganska stor javamossa i karet o där kan dom ju gömma sig. Nu när jag tittade till karet så såg jag ingen, inte så konstigt eftersom dom e så små men tror nån att dom har klarat sig lr har dom blivit fiskmat?? Vore ju synd med tanke på att d var d jag ville undvika....
#2 - 19 oktober 2005 20:15
Vad kult :p

Ynglena är ganska smidig på att gömma sig med också mycket klumpiga och nyfikna så om någon har simmat ut på sin lilla upptäckarfärd så är det stor risk att de blir mat.
Om din guppy hona eller andra fiskar känner sig lite hungriga så kan det lätt hända att de också blir mat.

Inte så många av mina Platy yngel som överlever, de blir uppätna när de simmar ut ur java-mossan
#3 - 20 oktober 2005 00:05
Flytväxter

Jag har ganska mycket flytväxter i mitt akvarium, tror att det är Hornsäv. Det är ett bra skydd för små yngel. Har tvärr också den erfarenheten att det är svårt att klara platy-ynglen. De är ju betydligt mindre än t ex molly och guppy. Dessutom tror jag att den lysande oranga färgen kan vara "aptitretande".

Mvh
Jeanette
#4 - 23 oktober 2005 12:50
Ingen kvar =(

Tror inte att nått yngel lever, kollat jättenoga i yngelmossan men jag ser inet alls. Visserligen e dom ju pyttesmå fortfarande men ngt litet liv kanske man kunde se.. Tror att dom har blivit fiskmat =(. Men om nu ngt mot förmodan lever fast jag ännu inte kan se dom hur sjutton gör jag vid vattenbytena?? Brukar köra 80% vattenbyten varannan vecka till vårt 110 liters kar.. Men om dom finns i mossan då dör dom ju när jag byter vatten, kan jag göra bara ca 30% vattenbyten varje vecka istället tills dom eventuellt växt sig större??
#5 - 23 oktober 2005 13:12
Varför 80% varanan vecka ? Det räcker med 30% varannan vecka. Hur många fiskar har du ? Guppy yngel håller till vid ytan så att det är inte konstigt på att alla är borta om du inte har flytväxter . Eller växter som täcker en liten del av ytan.
#6 - 23 oktober 2005 14:09
=(

Ok, jag hade ingen aning om att guppyynglen håller till vid ytan, men ok då e alla borta då *snyft*, men d kommer säkert flera =) o tills dess får jag väl skaffa flytväxter då. Anledningen till att jag bytt 80% e att jag trodde att man skulle d, inget annat men om du säger att d räcker med 30% så e väl d bara bra, blir ju mindre med vatten att släpa på =) .
#7 - 23 oktober 2005 14:23
Jag har hornsärv som flyt växt honorna föder där . Yngeln växer där och så nenoerna lägger ägg där . Så det är en bra växt. 30% räcker varanan vecka. Yngel behöver du inte oroa dig om , dom kommer snart (igen):D.
#8 - 23 oktober 2005 19:50
varför har du inte guppy-ynglena i ett eget kar ??
#9 - 23 oktober 2005 19:52
Vem frågar du ?:D
#10 - 23 oktober 2005 19:53
aa joo, jag frågar liven ä klart ;)
#11 - 23 oktober 2005 19:55
Haha okej, han/hon kanske inte har tillräckligt med plats hemma eller nått sånt ;) Jag hade mina i yngel-kasse tills dom växte till 1cm.
#12 - 23 oktober 2005 20:20
Jag har heller ingen yngelkasse. Fast å andra sidan har jag bara en guppie i akvariet och om det skulle krisa så har jag ett 12 liters kar som jag kan flytta över dem i.
#13 - 24 oktober 2005 06:08
m man har bara guppy och mycket växter så överlever ynglena nog
#14 - 24 oktober 2005 06:18
[QUOTE=alcar]m man har bara guppy och mycket växter så överlever ynglena nog[/QUOTE]

Du kan ha andra fiskar också , bara du har flytväxter. Jag har neoner,platy,svärdbärare segelfen molly ,ballong molly och en ancitrus mal. Och ändå så överlever det yngel kanske inte så många men iaf ett par st.
#15 - 24 oktober 2005 13:50
Samma här. Har ett 52-liters med alldeles för många guppy samt några yngelgormeter. Guppisarna ynglar av sig hela tiden, och från varje kull verkar alltid ca 3-6 st överleva. Har mycket växter.
#16 - 27 oktober 2005 07:32
Jaa du neon_kimpan..

För d första så har jag som sagt inga andra akvarier, hade honan i ett yngelkar men dom små rackarna simmade ju upp till henne o i stället för att då släppa tillbaka honan o låta ynglen vara kvar så släppte jag tillbaka alla för att jag i min nybörjar iver trodde att ynglen skulle överleva bättre i d stora akvariumet...
Men jag har lärt mig av mitt misstag o nästa gång d blir yngel ska jag låta ynglen vara kvar o honan i karet =))
#17 - 27 oktober 2005 07:49
Flytväxter är bra . För att skydda yngeln.

Annons