B-vitamin-fråga!

#1 - 1 oktober 2006 19:50
Är det någon som har en aning om hur mycket b-vitamin som bör supplememteras vid vattenbyte? Tetras Aqua safe och likn produkter verkar innehålla B-vitamin och jod men det verkar inte helt enkelt att få reda på vilka B-vitaminer det gäller och vilka mängder de innehåller. Tänkte att man lika gärna kunde använda sig av "Beviplex vet" som används mkt inom veterinärmedicinen men är BETYDLIGT billigare. Aloe vera verkar också vara en försäljningssuccé inom akvaristvärlden, måste ju också gå att hitta billigare.

Man blir ju lite mörkrädd när man som 720-liters-ägare botaniserar i priserna på zooaffärernas vattenberedningshyllor...

Vore JÄTTEGLAD för hjälp!
#2 - 1 oktober 2006 21:06
Om du inte vet med dig att du har extremt dåligt vatten, så behöver du inte alls använda vattenberedningsmedel.

Exakt vad aquasafe innehåller vet jag inte, men enligt denna site:
http://www.thetropicaltank.co.uk/rev-cond.htm
så innehåller aquasafe "Sodium Hydroxymethane Sulfinate, Polyvinyl Pyrrolidones, Organic Hydrocolloids, Organic Chelating Compounds".

Natriumhydroxymetansulfinatet är avklorerare plus fäller ut tungmetaller i form av metallsulfider. Bra, om man har hårt klorerat vatten.
Polyvinylpyrrolidon skall "skydda slemlagret" - det är oklart för mig hur det är tänkt att fungera. Gissningsvis är tanken att det skall funka som ersättning för fiskens naturliga slemlager om fisken utsätts för frätande ämnen eller mekanisk skada.
Det är ännu oklarare vad poängen med de "organiska hydrokolloiderna" och "organiska chelaterarna" är. Binda metaller? Eller bara hålla ovanstående ämnen i lösning?

Inget av det här borde vara något du behöver. Har du kommunalt vatten eller tjänligt brunnsvatten är det här onödigt - såna här vattenberedningsmedel är främst avsedda för USA, där kranvattnet ofta är av dålig kvalitet och extremt hårt klorerat.

Jag känner inte till någon anledning varför man skulle vilja lägga till extra b-vitamin vid vattenbyte, och jodid torde djuren få tillräckligt av via fodret.
#3 - 4 oktober 2006 15:30
Jösses vad du kan!! Imponerad!
Jag tänkte mig mer som antistress-hjälp, jag hade förr ett medel som hette antistress som man tillsatte vid vattenbyte och vid transport, jag såg faktiskt en rejäl skillnad, det innehöll bl.a b-vit och jod stod det, men ingen närmare information.

By the way; jag har vatten från egen brunn, klor är således inget problem men innan jag började med aktivt kol i filtret hade jag stora problem med både sjukdomar och oförklarliga dödsfall. Nu verkar jag ha fått lite balans iallafall.
#4 - 5 oktober 2006 21:14
Dolphine skrev:
Jösses vad du kan!! Imponerad!

Jag tänkte mig mer som antistress-hjälp, jag hade förr ett medel som hette antistress som man tillsatte vid vattenbyte och vid transport, jag såg faktiskt en rejäl skillnad, det innehöll bl.a b-vit och jod stod det, men ingen närmare information.

By the way; jag har vatten från egen brunn, klor är således inget problem men innan jag började med aktivt kol i filtret hade jag stora problem med både sjukdomar och oförklarliga dödsfall. Nu verkar jag ha fått lite balans iallafall.

Du bör nog kolla upp kopparhalten i ditt vatten. Din beskrivning tyder på det.

MVH Lasse
#5 - 7 oktober 2006 20:52
Eget brunnsvatten kan vara jättebra, men om man har många dyrbara fiskar kan det vara lönt med en totalanalys så att man är förberedd på vad som kan hända och hur man i så fall enklast hanterar situationen. Om du själv har svårt att utvärdera analysresultatet, så tror jag att det här är rätt forum för att få hjälp.
#6 - 7 oktober 2006 21:12
Tycker frågan är adekvat. "Hur mycket B vitamin skall man tillsätta"
Jag har ju svårt o se att man skall tillsätta någon vitamin utöver det som finns i fodret. Visst vitaminer är bra men i rätt dos.

Annons