Channoides blir ju bara populärare skulle jag säga.. är det inte en riktig moneymaker om man lyckas med att dra upp många, snygga djur? :)
Jag har tänkt att ha dem tillsammans med någon rasbora/barb. Hur duktigt vaktar de ynglen när de är ute?
De tar inte hand om sina ynglen när de är frisimmande, det gör ingen Betta. Men hanarna är riktigt duktiga på att inte svälja rom/yngel har jag märkt, än hur stressade de blir. Så det är lugnt att håva upp dem ur akvariet och placera dem i ett eget litet akvarium.
Om det blir en moneymaker vet jag inte, till en början kanske, men efter ett tag så blir så har ju alla yngel av dem så :) Fast visst, butikspriset lär väl aldrig bli jättelågt, skulle jag tro. Tas ju hutlösa priser för många enkla Apistogramma t.ex. Men ynglen växer ju inte direkt jättefort, så kan väl ha att göra med det också.
Dock så äter inte paret sina egna yngel, men om du har flera par/andra fiskar så ryker ynglen, om det inte är väldigt små fiskar förstås. Boraras skulle nog funka. Men ynglen äter i alla fall artemia direkt så det är inga problem med matningen.
Vad som är viktigt dock tror jag är urvalsodling, och inte sälja en massa dåligt färgade/klena exemplar bara för att tjäna pengar.