B.channoides, tips/trix?

#1 - 19 mars 2008 23:13
Hejhopp!

Sitter här på "kvällskvisten" och drömmer om mina kommande B.channoides.
Skulle gärna vilja höra personliga erfarenheter från folk som har eller har haft denna gud så fina art.

Lyckades ni med dem?
Tips om "trivselboost"?

Roliga/nyttiga grejer om dem helt enkelt.. ni vet vad jag är inne på. ;)

Skriv av er!
/Fredrik
#2 - 19 mars 2008 23:19
Det är i princip omöjligt att misslyckas. De har inga krav på vattnet, utan jag kör på kranvatten. Matar med olika granulat/fryst artemia/grindalsmask. Hanar kan vara småaggressiva mot varandra, och har man två eller fler hanar tillsammans är det bara en som är dominant och visar fina färger. Den andra blir blek och håller sig undan.

Det tråkigaste med arten är att så fort du släpper ner en hona tillsammans med en hane så leker de, och när de lekt så blir ju hanen blekt grå/brun, så det är inte så kul. Men det roliga är att de inte är blyga när de leker så man får väldigt ofta se hela leken. Hanen blir otroligt fin under lek, när de inte leker är han bara halvdan i färgerna. Även honan blir väldigt vacker under leken, och ändrar i princip färg från grå/brun till att bli gul med svarta vertikala ränder och röda fenor. Nästan så man inte känner igen den. De bryr sig heller inte om det är andra fiskar i akvariet, och man kan till och med mata dem under leken, fast det finns nog risk för att de avbryter då (har bara gjort det av misstag en gång).
Blir 25-35 yngel varje gång ungefär. Men du måste se upp så att hanen inte leker igen direkt efter att han har släppt ut ynglen, då finns det risk att han svälter ihjäl. Så mata upp hanen mellan gångerna.

Kan dock påpeka att ynglen verkar vara känsliga för låga vattentemperaturer. Då får de lätt Oodinium.
#3 - 20 mars 2008 00:31
Det här med lättlektheten.. lite konstigt att de kostar så otroligt mycket? Får betala 900kr/par om jag tar dem direkt från grossisten, och 450kr/par om jag tar dem från uppfödaren i akvarieaffären (Södermalms akvarieaffär).
#4 - 20 mars 2008 00:55
FredrikH skrev:
Det här med lättlektheten.. lite konstigt att de kostar så otroligt mycket? Får betala 900kr/par om jag tar dem direkt från grossisten, och 450kr/par om jag tar dem från uppfödaren i akvarieaffären (Södermalms akvarieaffär).

Ja, jag vet inte varför. Men de är väl fortfarande ovanliga i allmänhet, eller något.. kanske det som drar upp priset. Jag vet faktiskt inte varför de kostar så mycket, finns ju andra bettor som är betydligt "svårare" men som kostar mycket mindre. Så det är en bra fråga, jag har också ställt mig frågandes till det. Köpte två par från Södermalms akvarieaffär i November, och sen dess har de lekt fler gånger än jag klarar av att lägga på minnet :)
#5 - 20 mars 2008 07:13
Håller med Oaken. De är lättskötta. Jag har kört dem i kranvatten (Malmö). Matat med torrfoder, frysta mygglarver och levande artemia. Första gången gick inte hanen tiden ut med ynglena men nu simmar det ett gäng yngel i akvariet.
#6 - 20 mars 2008 10:08
Channoides blir ju bara populärare skulle jag säga.. är det inte en riktig moneymaker om man lyckas med att dra upp många, snygga djur? :)

Jag har tänkt att ha dem tillsammans med någon rasbora/barb. Hur duktigt vaktar de ynglen när de är ute?
#7 - 20 mars 2008 10:40
FredrikH skrev:
Channoides blir ju bara populärare skulle jag säga.. är det inte en riktig moneymaker om man lyckas med att dra upp många, snygga djur? :)

Jag har tänkt att ha dem tillsammans med någon rasbora/barb. Hur duktigt vaktar de ynglen när de är ute?

De tar inte hand om sina ynglen när de är frisimmande, det gör ingen Betta. Men hanarna är riktigt duktiga på att inte svälja rom/yngel har jag märkt, än hur stressade de blir. Så det är lugnt att håva upp dem ur akvariet och placera dem i ett eget litet akvarium.

Om det blir en moneymaker vet jag inte, till en början kanske, men efter ett tag så blir så har ju alla yngel av dem så :) Fast visst, butikspriset lär väl aldrig bli jättelågt, skulle jag tro. Tas ju hutlösa priser för många enkla Apistogramma t.ex. Men ynglen växer ju inte direkt jättefort, så kan väl ha att göra med det också.

Dock så äter inte paret sina egna yngel, men om du har flera par/andra fiskar så ryker ynglen, om det inte är väldigt små fiskar förstås. Boraras skulle nog funka. Men ynglen äter i alla fall artemia direkt så det är inga problem med matningen.

Vad som är viktigt dock tror jag är urvalsodling, och inte sälja en massa dåligt färgade/klena exemplar bara för att tjäna pengar.
#8 - 20 mars 2008 17:24
Håller med fullt ut. "Rätt" avel är mycket viktig för mig. :)

Jag börjar fundera lite om jag ska ha dessa i ett artakvarium.. eller om jag ska skippa det stränga biotopakvariet.. vill ju ha små rasboror. [:o]
Mer om det dock i min tråd "Hjälp med fishbase" under Övrigt..

Annons