azurciklid????!?? malawi

#1 - 19 april 2010 20:08
Någon som har någon info? Såg en bild i en akvariebok, och den hade en fantastisk blå färg! Hjälp mig nu :)
#2 - 19 april 2010 20:28
Kan det vara Copadichromis azureus du menar? ;-)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=831
#3 - 19 april 2010 22:27
Kent i Nol har den på sin lagerlista, även VF. www.ciklidhobby.com
#4 - 20 april 2010 07:16
DjTommy skrev:
Kent i Nol har den på sin lagerlista, även VF. www.ciklidhobby.com

tACK, KANSKE MAN FÅR BEGE SIG TILL GBG SNART DÅ :)

BTW, BILD FRÅN BOKEN

http://img402.imageshack.us/img402/2853/dsc00091nk.jpg
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 20 april 2010 07:22
Fisken i boken är nog inte Copadichromis azureus, den i boken ser inte ut att vara så hög. Kroppsformen på fisken i boken påminner mer om en Sciaenochromis fryeri.
Texten i boken kan inte heller stämma - det finns ingen art som förekommer i 2 färgvarianter där den ena har en vit fläck i pannan
#6 - 20 april 2010 13:21
Jag tycker nästan att fryeri är ljusare, visst den finns i två sorter, men den vanliga är ljusare;)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 20 april 2010 13:37
pontulf skrev:
Jag tycker nästan att fryeri är ljusare, visst den finns i två sorter, men den vanliga är ljusare;)

Vad menar du med att det finns 2??? Det finns mängder av populationer av fryeri (+ någon avelsform) men det som skiljer är väl främst den vita bläsen samt fenfärgen - den blå kroppsfärgen varierar efter humöret och även lite inom en population.

Men eftersom det inte direkt är en art som är bunden till klippor vilket innebär att de olika populationerna blandas så skillnaden är rätt liten.
#8 - 20 april 2010 17:30
Jag tänkte på iceberg med, den är väl bara orange på analfenan?

När jag tittar igen ser det ut som fryeri;)
#9 - 20 april 2010 18:18
tror oxå att det är en fryeri;)
#10 - 20 april 2010 20:33
Ska fÖrsÖka scanna in sidan sÅ ni kan se bÄttre :) vÄldigt fin i fÄrgen Är den iallafall! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 20 april 2010 20:40
pontulf skrev:
Jag tänkte på iceberg med, den är väl bara orange på analfenan?

När jag tittar igen ser det ut som fryeri;)

Iceberg är en avelsform och det är inte den.

Skaffa förövrigt en riktig bok - en bok som bara kör med påhittade handelsnamn och har ett nybörjarfel i texten är nog lite svårt att gå efter.
#12 - 20 april 2010 20:51
iceberg är en avelsform och det är inte den.

Skaffa förövrigt en riktig bok - en bok som bara kör med påhittade handelsnamn och har ett nybörjarfel i texten är nog lite svårt att gå efter.

jo, men var bara inne pÅ biblioteket, och fick fÖr mig att blÄddra igenom lite i akvariebÖckerna, och fastnade fÖr denne malawin, sÅ tÄnkte att det var bÄst att kolla med er killar, vilket jag antagligen gjorde rÄtt i! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 april 2010 21:07
kr3wie skrev:
jo, men var bara inne pÅ biblioteket, och fick fÖr mig att blÄddra igenom lite i akvariebÖckerna, och fastnade fÖr denne malawin, sÅ tÄnkte att det var bÄst att kolla med er killar, vilket jag antagligen gjorde rÄtt i! :)

OK - bra att du inte köpte den då - den verkar ju rätt gammal om man säger så;)
#14 - 20 april 2010 21:23
OK - bra att du inte köpte den då - den verkar ju rätt gammal om man säger så;)

Jo, men allt är ju relativt! Jämför man med den enda zoologilitteratur jag har här hemma så är den nog inte så gammal! haha måste nästan länka en bild :

http://img97.imageshack.us/img97/6403/dsc00094sg.jpg

Och citera första meningen i boken

[CENTER]" Fiskar "
[/CENTER]

" Vi hava så nått fram till ryggradsdjurens sista och tillika mest ursprungliga huvudgrupp, f i s k a r n a, och möta då genast en del svårigheter beträffande avgränsningen av densamma, vartill motsvarigheter saknas bland de i nutiden levande representanterna för de övriga ryggradsdjursklasserna. "

tryckt 1931

Nej, kanske dags att införskaffa lite nytt!

Annons