Finns det olika arter som är lättare/svårare att hålla?
Nej endast olika färger finns av axolotl. Men dom är i grund och botten samma djur.
hur många ska jag ha i ett 120 L så att de trivs.
Dom kan vara ensamma utan problem och behöver inte vara flera. Är roligare med flera dock men se till så dom är i någorlunda lika storlek. Dom har dålig syn och kan därför bita varandra. Råkar då den ena vara väldigt mycket mindre är det lätt att den blir mat.
Vart ska akvariet stå, vid en lungn plats, eller i hallen?
Dom vill ha kallt och inte för ljust så hallen går bort. Hitta en plats där ni vet det är konstant låg temp hela dygnet. För som sagt så vill dom ha en temp mot 20 och under.
vi har en hund som ofta springer förbi ett ställe där vi kan tänka oss ställa det gör det nåt om hunden springer förbi? är de lättstressade?
Skulle inte säga att dom är lätt stressade nej. Ibland funderar man på om dom lever då dom kan spendera långa perioder i samma hörn. Men så länge som det inte är en massa knackande på glaset (som det kan vara i zoo butiker) så kommer dom inte bry sej annat än när det är dags för mat. Ett tips är att handmata då dom blir mera van med vad som är utanför "hemmet" deras då
hur är det med axolotl-ungar?
Finns dom som har fått yngel av dessa djur. Men som jag förstår det så tar det tid då dom måste vara i rätt ålder först. Ingen koll på vilken ålder det kan vara tyvärr. Men man kan få yngel på dom.
Jag tipsar dej igen att läsa
[COLOR=#0033cc]http://www.axolotl.org/[/COLOR] då du där får svar på massor av frågor på en gång. Gör att du slipper ställa alla frågor här och behöva vänta på svar. Om du även söker på AXOLOTL i forumet kommer du får en hel del trådar med. Läs alla och lär dej så mycket du kan om dom. Sparar massor med tid om något skulle gå fel.