Hej
Har en liten axolotl, och köpte häromdagen en till i samma storlek. Enda skillnaden är att den nya var väldigt mager, och killen i affären sa att den haft svårt att hävda sig mot de andra. Men om jag gav den ordentligt med mat så skulle den klara sig fint.
Men när jag släppte ihop dom så började den tjockare genast att ge sig på den magra nya. Så jag satte i en glaskiva för att skilja dom åt. Så nu har dom varsin "avdelning" i karet. Detta är dock bara en tillfällig grej, tills den magra blivit lite starkare så den kan försvara sig bättre.
Nu till mitt problem. Glasskivan som skiljer dem åt, är inte 100% tät. Och jag har bara en pump. Problemet är att axolotler inte gillar strömt vatten, och även när jag ställt in pumpen på lägsta vattenströmmning så är den ganska kraftig ändå.
Jag ska resa bort ungefär en vecka, och undrar om jag kan låta pumpen vara avstängd under denna tiden? Mina föräldrar kommer att mata ödlorna, men de lär inte orka hålla med vattenbyten och liknande (ork, har inte med lathet att göra. de är gamla och har både ont om tid samt värk i kroppen)..
Alltså kan jag bara välja mellan att ha pumpen på under en hel vecka, eller ha den helt av en hel vecka. Sen vet jag inte hur pass bra vattnet tar sig förbi glasskivan, så ävem om jag lämnar pumpen på, kanske den ena ödlan får sämre vattenkvalite.
ALLA tips är uppskattade. Men jag har dessvärre inte råd att införskaffa en ny specialpump till akvariet nu.
VÄLDIGT tacksam för svar!
(är själv ingen expert på det där med vattenkvalite och liknande.... :()
/Debs