Axolotl, sjuk eller morph?

#1 - 26 januari 2011 04:28
Är det någon som har axolotls som har "morfat" vet inte om en av mina 2 håller på att göra det :(
den har nämligen ingen "fena" kvar över ryggen och svansen, utan den ser lite ihoprullad ut längst ner, och över ryggen är den bara någon milimeter... Eller kan det vara så att den är sjuk? Tycker dock det är lite lustigt om bara den ena skulle va sjuk när dom simmar i samma kar. Hjälarna är det inget fel på än... (peppar peppar) Det är ju tyvärr rätt så svårt att få tag på info om detta, och har läst allt jag har hittat... Och pågrund av att fenan är borta så har den även svårt att simma och röra sig, och tippar lätt på rygg när den vill framåt.
#2 - 26 januari 2011 12:51
Oj vad spännande! Det låter ju helt klart som om den är på väg att morpha.. Detta är ju dock väldigt ovanligt att dom gör och heller egentligen inte bra eftersom det är väldigt påfrestande för dom = kortare livslängd.
Hur stort kar har du och hur mycket vatten har du i karet? Vad jag har läst innan så morphar dom bara (eller oftast iaf) om dom absolut måste pga sinande vatten osv i det vilda.
Hade jag varit du så hade jag testat att bygga en lite grundare del i karet där axolotln fortfarande kan vara helt under vattnet men att den slipper simma så mycket om det är jobbigt för den. Ser du att det börjar hända grejer med gälarna så testa och bygga en landdel och se vad som händer..
En bild vore ju inte fel heller :)
#3 - 26 januari 2011 18:13
Kan tyvärr inte svara på din fråga, men är lika nyfiken jag vad som håller på att hända.
Blir jätteglad om du uppdaterar hur det går med din Axie.
Även jag trodde att de morfade bara när vattnet sinar som Hualilai sa.
Bilagor:
#4 - 26 januari 2011 18:40
Tack för svar =) jag har tyvärr inte kommit på hur jag ska kunna skicka bilder :( men om ni kollar min blogg, så la jag in 4 st bilder där, det är dom som är högst upp på sidan med rubriken Tråkigt... OBS en av dem är på den friska.. http://mizan3.bloggsida.se

Jag har rensat hela akvariet på inredning och gjort många vattenbyten... därför det serut som det gör, har precis gett dem mygglarver med som man kan se på bilden *S*

Kan det vara en infektion med? tänkte på att svansen är röd...
Bilagor:
#5 - 26 januari 2011 18:51
Lite frågor
Vad ger du mer än mygglarver? den ser lite mager ut men det kan vara fotot som luras.
Hur många grader har du i karet?
#6 - 26 januari 2011 19:16
Dom får mygglarver och mealworms som är frystorkade, och även pellets. Båda va fina i formen, men den "sjuka" har magrat lite då den inte varit så pigg på att äta ett tag förnst nu dom senaste 3 dagarna då dom bara fått myggisar. Jag har ju gjort vattenbyten 1ggr om dagen nu efter matning. Börgade fundera på om det har legat gammal mat kvar och förgiftat vattnet eller vad man kan säga. därav bytena nu för att se om det blir någon förändring/förbättring. Graderna är lite svåra, har en remsa på glaset och en termometer i karet och båda visar olika, men 21 kan nog stämma. Men jag tror inte att det är temperaturen som är boven... Ja om det inte är så hemskt olika från axo till axo... Den som ser bra ut simar som bara den och "leker" runt och verkar trivas även fast allt i karet är borta... (Dom skulle ha fått flyttat till ett annat kar redan, men jag "vågar" inte just nu då jag inte vet vad felet är) :( det jag har läst kan ju stämma in på 3 olika... ömsa skinn, morpha, och vara sjuk tex infektin... Tar gärna alla tipps och förslag som finns för att få den bra igen! och funderar på att prova ett saltbad...
#7 - 26 januari 2011 20:47
Upp till ca 22 grader är ju helt ok för dem.

Svårt att säga vad det är.
Hoppas verkligen det fixar sig o prova ett saltbad om du mest lutar åt att det är en sjukdom.

Ett tips är att köpa daggmaskar i en affär som säljer fiskespö. Det gillar dem verkligen:)
Lycka till hoppas verkligen att det ordnar sig.
#8 - 27 januari 2011 00:34
jamen då kan det ju verkligen inte vara värmen! =) ett problem löst :P

Men om nu den skulle vara sjuk... är det lika bra att behandla båda då? (den friska i förebyggande) och sedan flytta dem? Jag har ju inte haft mina allt för länge, och sjukdommar är ju inte direkt det första man tänker på... har vetat att dom kan bli sjuka lätt, men nu när det kan va 3 grejer... men man får välla dra det posetiva ur det hela och tänka att man lär sig en massa mera än annars.

Men saltbad blir det iaf, och skulle det inte göra den bättre så har jag iaf uteslutit en till grej från listan :)

jaa... daggmask. va bra! ska ta och prova med det =) kan tänka mig att det är en större hitt än frystorkat *S*

Jag kommer fortsätta att uppdatera min blogg om mina axi´s =) och vad som händer. Ni får gärna gå in och läsa! står även om mina akvarium där. och tack! =)
#9 - 27 januari 2011 00:38
Vi kommer i fortsättningen ha dom i ett akvarium med en salt lösning i.
Liknande det som används i dom labb som har Axolotl som försöksdjur.
Denna lösning gör att deran regenerering av dåliga eller förlorade delar kommer tillbaka fortare.
Samt att bakterier inte kommer trivas och då blir dom inte sjuk.
#10 - 27 januari 2011 18:54
Vad det än är som håller på att hända med eran axie så ser det ju absolut inte bra ut :/
Hoppas att saltbadet fungerar och gör nytta! :) Jag är väldigt nyfiken på att se hur det går för stackarn så jag kommer följa både denna tråden och din blogg :P
Sen, mata mata och åter mata den sjuka med allt den äter (ofta och lagom små portioner) för den ser väldigt mager ut och behöver all näring den kan få nu när den är dålig.
Sen en fråga bara, vad har ni för syretillförsel i karet? pump/syre-sten? Undrade eftersom deras gälar ser hemskt röda ut, vilket dom blir ifall dom får för lite syre.. Eller så kan det vara kameran som spökar också så att dom ser extra röda ut :P
#11 - 27 januari 2011 20:22
Nej den ser ju inte alls frisk ut, och med gälarna så är dom välldigt röda då den bara har varit nere på botten, min andras gälar är mycket ljusare, så man kan ju verkligen jämföra med hur dom ska se ut :) Jag har en "pump fontän" och en syresten i karet, men tydligen så kommer det inte ner dit :/ Men efter saltbadet och plågandet så simmat den upp och la sig i flytväxterna, och dit kommer definitift syret :)
Så jag hoppas att även det hjälper.
ok, men då ska ja definitift ge den mat oftare om det med kan hjälpa =)

Jag gav den ju ett saltbad i natt. men som jag skrev på bloggen börgade den att blöda :( tycker så synd om den. men jag kommer "plåga" den så att den blir frisk :) Käns hemskt att se den och tänka att den kanske lider :(
Fick ett tele nummer i dag till en i GBG som jag ska ringa imå med för att höra vad som kan va fel, den personen skulle tydligen vara välldigt kunnig =) Så jag hoppas verkligen att man kan få råd och tipps, men bäst av allt kanske ett svar på vad det är :)

(en lite kul grej mitt i allt, jag har läst överallt att axis inte gillar strömande vatten, och dom kan bli stressade av det. mina brukar simmaupp och nästan lägga sig på utblåset. Vet iof inte om det e bra eller dåligt)

Ska skala räkor nu och se om det är något dom gillar :) sen blir det saltbad igen. Kommer uppdatera bloggen när det är gjort :)
#12 - 28 januari 2011 07:51
Vad härligt att läsa att du verkligen gör så mycket du kan.
Hoppas verkligen du får din Axie frisk.
Har du varit inne på den här sidan? http://www.axolotl.org/ Där kan du också fråga
Håller tummarna för att allt ska gå bra
#13 - 28 januari 2011 14:07
vill säga tack till er som har försökt hjälpa mig =)
jag tycker det är rätt så självklart att göra det man kan för ett sjukt djur.. ja iaf om man själv tagit på sig ansvaret :) Och jag har ju fått lära mig att det kan bli välldigt dyrt :/ Min yngsta hund bröt ju armbågen vid 4 mån ålder, och det gick på 30.000... Tog många risker med det, men det va så jä**** värt det!! =)

Så kan jag så vill jag ju verkligen ha alla mina djur friska =)

Ja jag fick "receptet" till saltbadet på den sidan :) den har hjälp mig rätt så mycket. Står mycket intresant där inne, men tyvärr så räcker det ju tydligen inte till hehe. Ska ringa ner till GBG nu och höra om man kan få hjälp därifrån =) *hoppas hoppas* =)
#14 - 2 februari 2011 14:56
Båda är nu i deras nya akvarium på 240L.
Blev väldigt stort för dom små Axolotlerna.
Men vi såg båda ute på upptäcksfärd idag så dom lever och mår bra i alla fall.
Våran lille sjukling ser enormt mycket bättre ut och har nästan hela svansen igen.
Den har blivit lite rundare om magen med så näring tar den in och det är bra.
Så förhoppningsvis så är sjukheten borta för denna gång.

Allt som återstår att göra är att börja blanda i salt lösningen i karet.
Men vi måste hitta nått sätt att mäta mängden salt på.
Så det inte blir för mycket salt efter ett vatten byte eller liknande.

http://mizan3.bloggsida.se/files/2011/02/IMG_0869-300x127.jpg
#15 - 7 februari 2011 01:57
kan varna att ge dom inte bara daggmask då dom lätt blir bortskämda och vägrar ta emot annan föda sen;) kan bli dyrt i längden
#16 - 7 februari 2011 02:36
Fel tråd och helt OT.
Men tack ändå...
#17 - 7 februari 2011 04:32
du kanske skulle lagt den i rätt då :D
Bilagor:
#18 - 7 februari 2011 22:25
Jag har inte lagt tråden nånstans min sambo har.
Så vad hade din kommentar om dagmaskar med våran sjuka axolotl att göra??

Som sagt.
Felt tråd och helt OT...

p.s.
Uppdaterad blogg om axolotl...
d.s.
#19 - 7 februari 2011 23:12
*S* tack för tippset :P jaghar redan gjort ett sånt "misstag" :P Den som va sjuk tyckte om frystorkade maskar tills den fick myggisar, då va det inget annat som dög.. nu i förra veckan blev dom även presenterade för räkor, och det är verkligen höjdaren! *S* så allt annat är nästan helt ointresant haha :P tur dom inte äter så mycket nu när dom är småa :P så drygt om man skulle få skala 100 räker var dag hihi :P

Annons