Axolotl

#1 - 6 maj 2006 16:38
Någon som vet vart man kan köpa en axolotl nära skövde? Och vad kostar en sådan?
#2 - 6 maj 2006 21:25
Hualilai alla 3 kan beställa hem dem dock skulle jag nog ta zoofias i stan då de är mest tillmötesgående med sånt!
#3 - 7 maj 2006 12:28
Tack då ska jag gå dit och höra med dom =) Du vet inte ca priset på en axolotl?
#4 - 7 maj 2006 12:32
snabb googling gav 100-360kr för en axolotl
#5 - 7 maj 2006 12:36
Det var ett överkommligt pris =) Ska man ha den ensam eller ihop med en till? har läst att dom kan bråka.. jag har ett 152 liters som jag tänkte ha den i. är det lagom storlek? =)
#6 - 7 maj 2006 14:04
börja med en o se till att den får det bra
#7 - 7 maj 2006 20:28
Okej jag hade tänkt det =) Vad är det man behöver tänka på innan man skaffar en sådan? jag vet att dom måste ha kallt vatten o så.. Någon som vet någon bra sida med information på svenska?
#8 - 7 maj 2006 21:32
Tyvärr finns det inte så bra info om axoloter på svenska.Det bästa du kan göra är att gå in på www.axolotl.org där finns allt om hur man sköter axoloter dock på engelska.Lycka till!Har själv tre axoloter de är hur trevliga som helst.Jag gillar mina jättemycket.:)
#9 - 7 maj 2006 22:06
Okej tack! =) hur ser dina ut? och hur har du dom? vad matar du dom med? Är nyfiken =D
#10 - 8 maj 2006 08:56
Du kan se bilder på min sida på zoonen
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157

jag har dom i två akvarium en lekustisk axolotl i ett 80 liters och två axoloter (en lekustisk och en vildtyp) ett 110 liters.Det funkar bra.Har ingen ljusramp för det alstrar för mycket värme och axoloter trivs inte i varmt vatten de skall ha runt 18 grader.Vilket inte är lätt i den här värmen.Jag matar dom mest med frysta röda mygglarver och sköldpaddspellets(ibland) skall byta till pellets som man matar lax med har hört att det ska vara bättre.Tänker även börja mata mina med mask.(vanlig metmask)Det ska vara den ultimata maten för axoloter.Tänk dock på att axoloter är ständigt hungriga, det är lätt att ge dem för ofta och för mycket.Jag matar mina varannan dag och ibland var tredje dag.Annars är det risk att dom blir för tjocka!:D
#11 - 8 maj 2006 09:43
...helt underbart att fler köper axolotlar =)

...metmask, jag läste att man ska vara lite försiktig med mask. om man tar dom ute i naturen så tar dom upp alla ämnen som finns där så det bästa var om man hade en egen odling.

tänkte bara upplysa om det =)

för övrigt, är det något som kanske skulle kunna tänka sig att ta över en könsmogen hona? det är inte riktigt klart men om inte jag och tjejen kommer överrens så måste vi göra oss av med våran =( (norrort - stockholm) (tänkte främst på er "nybörjar..." för vi pratade ju lite om avling.)

// SeanChai
#12 - 8 maj 2006 10:59
Ja man ska inte gräva upp mask ute,det bästa är förstås att odla mask själv.Eller köpa i en sportfiske affär!(som jag).
Vad synd om du måste göra dig av med din axolotl Sean Chai! Jag lider med dig! Förhoppningsvis skulle jag kunna ta över din axolotl om min sambo tillåter!;)Måste snacka lite med min sambo först eftersom han inte är en sådan stor axolotlfantast som jag:D! Jag köpte nyligen en till axolotl size mini som jag har släppt ihop med den ena lekustiska axoloten.(det går otroligt bra)Trodde först att Maja skulle käka upp han men hon är jättesnäll mot honom.Om det funkar så kanske jag kan ha tre axoloter där i! jag bor på södra sidan av Stockholm men om det blir aktuellt så kan vi hämta den.Har du den kvar med fiskarna?
#13 - 8 maj 2006 13:46
vi hade en utstött dvärgciklid med henne ett kort tag, cikliden blev bättre och började nagga på axolotlen så då fick det bli att kasta tillbaka cikliden i det större akvariumet...den får inte lika mycket stryk nu men förhoppningsvis så kommer axolotlen att bli bra igen (det är ju dock axolotlen som är det viktiga).

var köpte du din nya? såg att kista hade en mini-vildfärg för ett tag sedan. jag vill ha fler men om vi inte kan komma överrens så måste nog tyvärr våran flytta från oss.

// SeanChai
#14 - 8 maj 2006 15:04
Jag beställde den ifrån D&M djurfoder i Tumba.De har ngn systerbutik i stan som hade två mini axoloter en vildtyp och en lekustisk så tjejen i affären ringde mig och frågade om jag ville ha en.Hade egentligen velat haft en större men jag kunde inte motstå den lilla.Vad jag vet finns den lekustiska kvar i affären i stan.De frågade om jag ville ha den oxå men den var ännu mindre än vildtypen.Våran mini är ca 9cm lång nu.Han har vuxit otroligt fort.Och äter som en häst.:D Fördelen med mindre är ju att man kan följa dem från början.Våran får mat en gg om dagen eftersom han växer så fort.Jag hade en otrolig tur som kunde ha båda axolterna i samma akvarium trots storleks skillnaden Maja är som ett stort monster jämfört med honom.Men hon är så himla snäll.annars finns det viss risk med att släppa ihop dem med mindre.Hoppas att din tjej och du kan komma överrens för det är jätte trevlig att ha flera tillsammans.:D
#15 - 9 maj 2006 19:55
[quote=Nybörjarakvaristerna]Du kan se bilder på min sida på zoonen
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157

jag har dom i två akvarium en lekustisk axolotl i ett 80 liters och två axoloter (en lekustisk och en vildtyp) ett 110 liters.Det funkar bra.Har ingen ljusramp för det alstrar för mycket värme och axoloter trivs inte i varmt vatten de skall ha runt 18 grader.Vilket inte är lätt i den här värmen.Jag matar dom mest med frysta röda mygglarver och sköldpaddspellets(ibland) skall byta till pellets som man matar lax med har hört att det ska vara bättre.Tänker även börja mata mina med mask.(vanlig metmask)Det ska vara den ultimata maten för axoloter.Tänk dock på att axoloter är ständigt hungriga, det är lätt att ge dem för ofta och för mycket.Jag matar mina varannan dag och ibland var tredje dag.Annars är det risk att dom blir för tjocka!:D[/quote]

Okej! Jag har varit inne på din zoon o kollat lite, och dom är verkligen jättevackra! Jag var inne på djuraffären i stan idag o kollade om hon kunde få hem en axolotl till mig :D så hoppas hon ringer i veckan nu :)

vad menar du med "Lekustisk"? har det med färgen o göra? Och hur gör du för att hålla vattentemperaturen nere? är lite svårt i värmen som sagt :p
#16 - 9 maj 2006 20:21
lekutisk, eller Leucistisk
innebär att den är albinofärgad men inte har röda ögon
#17 - 9 maj 2006 20:44
[quote=pester]lekutisk, eller Leucistisk
innebär att den är albinofärgad men inte har röda ögon[/quote]

Aha tack, :) Men vad finns det mer för färger på axolotlar?
#18 - 10 maj 2006 05:13
lecustiskt (ja, hur man nu stavar det), albino, vildfärgad. har säkert glömt någon också. sen finns det ju variationer av dom också som kanske blandar ihop allt.

som sagt, lecustiskt är albino men har oftast lite färg på huvudet och inte röda ögon, våran har svarta ögon med en blå rand runtom.
albino, behöver väl inte säga vad det är.
vildfärgad, vet inte om det finns något bra namn på det annat än just vildfärgad, oftast är dom rätt så mörka...mot svart.

nybörjarakvaristerna vet säkert om jag har glömt någon.

// SeanChai
#19 - 10 maj 2006 07:49
[quote=SeanChai]lecustiskt (ja, hur man nu stavar det), albino, vildfärgad. har säkert glömt någon också. sen finns det ju variationer av dom också som kanske blandar ihop allt.

som sagt, lecustiskt är albino men har oftast lite färg på huvudet och inte röda ögon, våran har svarta ögon med en blå rand runtom.
albino, behöver väl inte säga vad det är.
vildfärgad, vet inte om det finns något bra namn på det annat än just vildfärgad, oftast är dom rätt så mörka...mot svart.

nybörjarakvaristerna vet säkert om jag har glömt någon.

// SeanChai[/quote]

Okej =) För jag ahr ju sett bilder på dom som är typ vita med en röd-rosa "man" och dom var ju fina =)
#20 - 10 maj 2006 09:28
"manen" som du sett är deras gälar eller vad man nu ska säga, iaf om jag inte missminner mig. ju mer rött och ju kraftigare betyder att det är lägre syresättning (säger man så?) i vattnet. självklart är det tvärtom om man har lite bättre med syre. dom har även lungor så dom kan andas atmosfäriskt syre (inte säker på om man säger så heller men du förstår säkert).

vid torrperioder i mexico (har för mig att dom finns på andra platser också men vet att mexico brukar anvädas flitigt tillsammans med axolotlar) kan dom morfa till landlevande.

det är rätt många som inte använder pump till deras axolotler, säkerligen för att dom dels inte vill ha så strömt, vill ha röda och stora gälar samt att det kanske alstrar lite värme och dom inte behöver det. bara man byter vatten så går det bra utan.

har säkert glömt väldigt mycket men det är bara att fråga så får du säkert svar. nybörjarakvaristerna sitter innen med en massa svar också.

// SeanChai
#21 - 10 maj 2006 19:57
[quote=SeanChai]"manen" som du sett är deras gälar eller vad man nu ska säga, iaf om jag inte missminner mig. ju mer rött och ju kraftigare betyder att det är lägre syresättning (säger man så?) i vattnet. självklart är det tvärtom om man har lite bättre med syre. dom har även lungor så dom kan andas atmosfäriskt syre (inte säker på om man säger så heller men du förstår säkert).

vid torrperioder i mexico (har för mig att dom finns på andra platser också men vet att mexico brukar anvädas flitigt tillsammans med axolotlar) kan dom morfa till landlevande.

det är rätt många som inte använder pump till deras axolotler, säkerligen för att dom dels inte vill ha så strömt, vill ha röda och stora gälar samt att det kanske alstrar lite värme och dom inte behöver det. bara man byter vatten så går det bra utan.

har säkert glömt väldigt mycket men det är bara att fråga så får du säkert svar. nybörjarakvaristerna sitter innen med en massa svar också.

// SeanChai[/quote]

Jaha intressant! Så om dom får dåligt med syre så blir dom rödare och får större gälar? jag tyckte att dom jätteröda är jättefina =) men lite hemskt o låta dom få för lite syre bara för att göra dom finare =/

men så man behöver alltså inte pump? Om man byter en del av vattnet? för har ju förstått att dom ska ha väldigt kallt vatten. och har funderat på hur jag ska inreda akvariet =) men man klarar sig alltså utan pump om man vill?

Men så var det det med land del. Har sett bilder på folks axolotl hem och jag har faktiskt inte sett en enda som har land till den! ska man ha det eller inte? den kanske inte behöver det? kanske nåt jag har fått för mig bara hehe :D

Jag vill veta så mycket som möjligt om dom innan jag skaffar en. och det blir snart =)
#22 - 11 maj 2006 04:41
dom är helt akvatiska (dvs vatten är det som gäller) och ingen har landdel, om dom nu inte försöker få dom att bli landlevande, men det gäller ju under torkperioder så skulle inte tro att dom klarar av - smärtfritt - att byta från vatten till land hipp som happ och från vad jag förstår så blir dom inte akvatiska igen efter en morphning (rätta mig om jag har fel).

det är inte plågeri att inte ha någon pump, visst det blir lite rörelse i vattnet men dom behöver det inte. nu kanske man inte ska ta det till överdrift och göra ett slutet akvarium men det räcker gott att med att byta vatten, men var noga med det så den / dom inte får dåligt vatten.

många bilder på axolotl-akvarium som jag har tittat på på nätet brukar inte ha vatten ända upp, utan inte alltför djupt (ganska säker på att nybörjarakvaristerna har länkat till en bra sida så orkar inte göra det här). något du kan tänkta på är att dom verkar gilla att ligga i grottor, det är väl bara för att dom känner sig tryggare där som dom flesta fiskarna. ha inte för mycket "bråte" på botten, dom ska klara av att ta sig fram och tillbaka. ha så fin sand som möjligt så om dom äter det fastnar det inte i magen samt att dom har lite lättare att "greppa" tag och gå på det underlaget (utan bottenmaterial är uteslutet, dom glider bara på glas).

jo, dom klarar sig med ljuset som du har i rummet och du behöver inte ha några lysrör eller dyligt. det kan dock vara bra om du vill ha levande växter tillsammans med dom =)

måste koncentrera mig på annat nu, har du fler frågor är det bara att skriva ner dom.

// SeanChai
#23 - 13 maj 2006 06:29
Jag tror inte att det stämmer, att ju syre fattigare vatten desto större gälar och rödare gälar.Vissa tror att det är så men andra hävdar att det är genetiskt om de har stora gälar eller inte och inte beroende på om det är syrefattigt vatten eller ej.Har nu skrivit lite om axolotlskötsel på min sida i zoonen.! Detta är fakta som jag har tagit redan på själv på nätet och även talat med andra axolotl entusiaster om.Att ta redan på fakta (på svenska)om hur man tar hand om en axolotl är jätte svårt.Det finns väldigt lite info om dem.Och de som finns stämmer inte i vissa fall.Axoloter är rätt ovanliga och intresset för att skriva en bok om de på svenska verkar inte finnas?!Tråkigt tycker jag..:(
#24 - 14 maj 2006 19:57
Jag tycker det var enormt bra info om Axelotlar (*S* böjning?) i denna tråd - helst på sid två:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79234&highlight=axolotl
#25 - 17 maj 2006 09:29
[quote=Pusslet]Jag tycker det var enormt bra info om Axelotlar (*S* böjning?) i denna tråd - helst på sid två:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=79234&highlight=axolotl[/quote]

Tack! Där var det ju jätte bra info :D
#26 - 17 maj 2006 09:31
[quote=Nybörjarakvaristerna]Jag tror inte att det stämmer, att ju syre fattigare vatten desto större gälar och rödare gälar.Vissa tror att det är så men andra hävdar att det är genetiskt om de har stora gälar eller inte och inte beroende på om det är syrefattigt vatten eller ej.Har nu skrivit lite om axolotlskötsel på min sida i zoonen.! Detta är fakta som jag har tagit redan på själv på nätet och även talat med andra axolotl entusiaster om.Att ta redan på fakta (på svenska)om hur man tar hand om en axolotl är jätte svårt.Det finns väldigt lite info om dem.Och de som finns stämmer inte i vissa fall.Axoloter är rätt ovanliga och intresset för att skriva en bok om de på svenska verkar inte finnas?!Tråkigt tycker jag..:([/quote]

Var inne o läste =) mycket intressant =) Visste typ inte att man måste "vifta" med mate hehe ;)
#27 - 19 maj 2006 20:59
hur eller hur så bör man ju fortfarande filtrera vattnet om man vill ha levande djur i akvariet... alla groddjur ger ifrån sig rätt mkt skit så om man inte filtrerar blir vattnet snabbt dåligt...
Bilagor:

Annons