Hejsan!
En av mina axeloter har troligen fått svamp :(
Finns det något man kan göra?
Hejsan!
Såg ditt inlägg och eftersom jag själv är axolotlägare så känner jag med dig!Vad du kan göra om du nu vet att det är svamp behandla det på ngt vis. Jag vet att på caudata.org på deras axolotlsida finns det massor av kunniga människor med egna axoloter som kan hjälpa dig. Vet att de flesta behandlar sina axoloter med saltbad som gör att svampen försvinner. Exakt mängd och vilket salt du behöver kommer jag inte ihåg samt hur länge den skall ligga i badet.Dock vet jag att det inte är så länge max. 15min annars fräter saltvattnet på axolotens naturliga slemskikt.Ett tips som jag har är att till nästa gång du byter vatten och har fått bort svampen är att köpa stresscoat från API ett konstgjort preparat som ersätter axolotens slemskikt somm lätt blir skadat vid stress och liknande.Den fungerar jättebra på min axolotl.Dock kan det vara svårt att få tag på. Jag köper mitt vid djurmagasinet i Hallunda. Stress utsätts ju axoloten för varje gång det blir förändringar i temperaturen alltså varmare. Med hjälp av stresscoat så minskar skador på slemskiktet och svamp kan undvikas.Lycka till och gå gärna in på caudata för de kan ge dig exakta instruktioner för hur du skall göra med dessa saltvattenbad.