Axelot och ål??

#1 - 5 mars 2005 18:29
Hej funderar på att skaffa axelot .
Har redan en liten ål ca18 cm lr nåt liknande .
Ska ha henne i ett större akvarium snart (130 liters )
1.Kan jag ha en axelot där ??
2.Måste axeloter ha en land del ?
3. Nån som vet nån lämplig algätare /mal att ha med dessa ????
4. Finns det andra fiskar som kan passa in ??
5.Nån som vet ett lätt sätt att köns bestämma en pansar ål ??? Har försökt räkna stårlar ?? lr vad det hette på anal fenan men det går inge vidare nån som har andra tips??
6. Kan man få en ål hand tam? har ju haft henne mindre än en vecka så jag försöker men är det lön löst???
Mycket tacksam för : svar förslag och ideer
#2 - 1 november 2007 14:38
Axeloter är endast ett vattendjur och presis com en fisk dör den på land.
du kan ju pröva att ha vänliga små fiskar med en axelot men börjar dom äta på axelotens gälar så kan den skadas allvarligt.jag har guppys med mina axeloter och vanliga malar vet inte vad dom hette. hade oxå 10 nentätrer men dom har blivit uppätna :) en axelot kan bli 30 cm lång. är ett kallvattendjur ska ha runt 16 grader annars kan dom få svamp.
#3 - 14 november 2007 16:49
Men axelotlar är väl ganska glupska av sig?
kan till och med käka upp kompisar av mindre storlek.
#4 - 5 december 2007 09:43
Jag har två axeloter som går tillsammans med en plectus Domus (liten) mal. Den fungerar bra i temperaturen som tyvärr just nu är 19 grader (får inte ner den mer). Tror vissa "pansarmalar" klarar lägre temperaurer också. En viktig grej är nog att algätaren tål kallt vatten och att du håller koll på den. Börjar den äta på axeloten är det inget bra alternativ. Mina två axeloter går jättebra tillsammans med malen, men fungerade inte med andra fiskar. Innan vi visste bättre bodde de i det stora akvariet, men där smakade de på de andra fiskarna och de andra fiskarna smakade gärna på dem. Inte bra! Om du kan ha dem med en ål vet jag inte... är ålen inte så stor finns det väl riks för att den blir mat eftersom axeloter gärna äter maskliknanade saker... Men är den nog stor kan det nog fungera!

Lycka till!

Annons