Axelot

#1 - 3 februari 2006 21:26
Är det någon som vet någon bra zooaffär nära Göteborgstrakten där man kan köpa Axeloter?

Hade en sån när jag var mindre och skulle gärna vilja skaffa några sådana igen.

Tacksam för svar :)
#2 - 3 februari 2006 21:57
Vet inte någon affär som har dem då jag inte bor där.. Dock tror jag inte det e någon problem för dem att beställa hem :)
#3 - 5 februari 2006 15:21
Har mailat till flera zoo affärer men bara två som svarat. En som får in i bland och en som inte har men kan ta in en brun men vill ju ha vita. Har mailat tillbaka till han som tar in ibland och kollat när de får in nästa gång.

Ingen annan som har sådana här djur?
#4 - 6 februari 2006 20:40
:DHej!
Jo jag och min familj har för närvarande två stycken axoloter hemma.Och en annat på forumet Sean Chai har en oxå!! Våra är vita(lecustiska). Vi hade en vild färgad också men han dog förra veckan tyvärr av troligtvis en sten eller något som hade fastnat i magen och inte kunde komma ut troligtvis hade han haft den där rätt länge för vi har inte sten längre i akvariet utan sand. Så det kan vara lite pyssel med att ha axoloter hemma, själv visste jag inte mycket om dessa innan jag skaffade en. Allt du behöver veta om dem finns på sidan www.axolotl.org och www.caudata.org . Vad du än gör så tänk på att axoloter skall ha rätt kallt vatten ca.18 grader och botten skall vara täckt av sand för de gillar att äta av botten materialet.Själv har jag ingen ljusramp åt mina för att hålla temp. nere så vanliga växter har jag ratat. Kör med plast istället, axoloterna gillar heller inte starkt ljus så mycket är mycket mera aktiva i vanligt dagsljus. Du vet säkert allt detta redan eftersom du haft en förut. Jag ska själv beställa en till idagarna.Bor i Stockholm och här har det inte varit några problem att beställa axoloter från zooaffärerna.Tar någon vecka eller två.Ring runt och hör med dom.Men som sagt när man har skaffat en vill man genast ha flera.Jag fullkomligt älskar mina små mumintroll.Och jag hoppas kunna föda upp axoloter så småningom.Lycka till!!!!
#5 - 6 februari 2006 20:44
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=520157

Här är bilder på mina axoloter om du är intresserad!!
#6 - 8 februari 2006 20:32
Vad fina de är. Ja skall jag ha några skall jag ha flera stycken, har ett 240 litersakvarium som de skall få bo i. Men jag har grus på botten och hade det till min förra axelot också utan några problem. Är det inte krångligt att hålla rent när du har sand då? Vad har du för sand?

Tycker de är så otroligt vackar dessa djuren.

Tar du upp dem någon gång? Är det farligt att ha dem ovanför vattenytan. När jag hade min axelot var jag ju inte så gammal och visste inte mycket om dem heller, det är ju 10-15 år sedan jag hade den. Men jag tog upp henne ibland och klappade henne på hvuduet. Eller jag vet inte om det var en hon men Rut hette hon i alla fall ;) Sen lät jag henne simma i badkaret lite då och då för jag tyckte det var för trångt för henne i akvariet. Hon simmade glatt omkring där, tror jag, kanske var mest rädd men hon såg ut att gilla det.

Jo det med vattnet vet jag att det inte skall vara för varmt, har varit inne på den sidan axolotl.org ett flertal gånger och kikat.

Japp får väl se om jag får tag på några, men bara vita vill jag ha, kan kanske tänka mig någon viltfärgad men inte mer än en.

Tack för informationen.
#7 - 9 februari 2006 13:24
...tänkte bara tillägga att det finns en "mörk" axolotl i kista för tillfället. personligen vet jag inte om det är så bra att flytta dom då och då, borde väl vara samma som med fiskar, så få byten av miljö som möjligt. har inte läst något om att ta upp dom ovanför ytan, jag vet bara att våran gillar att sitta i handen - under ytan - men simmar därifrån om man råkar komma nära ytan. dom kan ju "morpha" till att vara landlevande så jag skulle gissa på att man inte ska leka så mycket med att plocka upp den...du kan ju alltid testa med att göra en landdel, om axolotlen går upp av sig själv så ska det ju säkerligen inte vara någon fara.

och som nybörjarakvaristerna säger så ska man inte ha för stort grus i akvariumet, om dom sväljer sand så fastnar det inte någonstans, i motsats med grus - det kan fastna alltså. man ska heller inte vara utan bottensubsrat, dom får väldigt svårt att gå då, dom glider.

// SeanChai
#8 - 9 februari 2006 17:02
det är inte så svårt att rengöra sanden tycker jag brukar försiktigt ta "slamsugaren" lite ovanför botten så brukar det mesta följa med.Även lite sand i bland men det får man ta.Köpt blästersand på biltema det var jättebilligt och hur lätt som helst att göra rent.Jag brukar inte röra mina axoloter mer än nödvändigt för deras hud är rätt känslig.Man kan lätt skada dem med sina naglar etc.Och deras naturliga "slime coat" kan försämras av detta.Man får gulla med dem på andra sidan glaset istället!!:DJa, det är absolut de finaste djur som finns tycker jag. Synd bara att det finns så lite skrivet om dem, om skötselråd osv.Man vill ju gärna ta hand om dem på bästa sätt och låta dom leva i många år framöver.Tyvärr blev våran axolotl Axel inte så gammal, jag hoppas att våra lecustiska blir desto äldre.Jag tror inte att du får några problem att hitta vita axoloter de verkar vara bland de vanligaste färgerna att få tag på i Sverige.Vita och vildfärgade.Albino och guldfärgade verkar svårare att kunna köpa i Sverige.Synd, för jag vill gärna ha en guldfärgad axolotl.De är jättefina tycker jag!:DJag tycker inte att du skall ha axoloterna över vattenytan just pga. det som Sean Chai sade.Och att dom inte är anpassade för ett liv ovanför vatten ytan iallafall när dom är "omorpfade" vilket i sin tur är extremt ovanligt bland axoloter. Och de axoloter som morphar sig lever inte så länge efter det ,typ ett år eller så!!Det är bättre att undvika saker som kan stressa upp dessa djur i onödan, de trivs så bra under vatten och är betydligt gulligare omorphade.Lycka till med axolotlköpet!!Skriv och berätta om du fick napp!!
#9 - 9 februari 2006 19:57
hej, ärligt talat vet jag ingenting om axelotlar men jag tycker de är söta! Nybörjarakvaristerna: Dina var jättesöta!
föressten, vad är det där röda de har på huvet?
#10 - 9 februari 2006 20:00
det röda är gälar. kolla på länkarna som nybörjarakvaristerna gav, "allt" står där som man kan tänkas behöva för att starta ett akvarium med axolotlar.

// SeanChai
#11 - 11 februari 2006 12:56
ok, thanks
#12 - 11 februari 2006 17:24
Carolin....Du har pm.
MVH
Magnus

Annons