Avveckling och omvandling av saltvattenskar.

#1 - 23 januari 2009 22:05
Hejsan!

Nu är det så att jag tycker det är alldeles för tidskrävande samt pengakrävande att driva mitt saltvattensakvarium. Jag började för drygt 2 veckor sedan och har redan "tröttnat". Jag tänkte istället göra om det till något jag kan 100 % mer om nämligen sötvatten.

Undrar om det går bra att omvända akvariet till sött om man rengör karet noga så att alla salter försvinner. Frågan är dock om man kan få pengarna tillbaka för alla levande stenar, sand, fiskar, koraller samt skummare som är "sprillans" nya.

Massa med tips tack!
#2 - 23 januari 2009 22:09
XenOn skrev:
Hejsan!

Nu är det så att jag tycker det är alldeles för tidskrävande samt pengakrävande att driva mitt saltvattensakvarium. Jag började för drygt 2 veckor sedan och har redan "tröttnat". Jag tänkte istället göra om det till något jag kan 100 % mer om nämligen sötvatten.

Undrar om det går bra att omvända akvariet till sött om man rengör karet noga så att alla salter försvinner. Frågan är dock om man kan få pengarna tillbaka för alla levande stenar, sand, fiskar, koraller samt skummare som är "sprillans" nya.

Massa med tips tack!

Det gör väl inget om det finns lite salt i ett sötvattenskar.
#3 - 23 januari 2009 22:16
Bowman skrev:
Det gör väl inget om det finns lite salt i ett sötvattenskar.

Är du säker eller är det bara en spekulation?
#4 - 23 januari 2009 22:18
Jag är säker på att salt i ett sötvattenskar är helt ok, många kör ju med tex en dl i hundra liter vatten för att motverka en del sjukdomar eller nåt sånt (lite osäker på doseringen, bara ett exempel)

Men om det är speciella kemikalier i saltvatten vet jag ej. (tror inte det dock)
Men du skrev ju att du kan sötvatten till 100%? Då borde du känna till salt i sötvatten?
#5 - 23 januari 2009 22:21
Bowman skrev:
Jag är säker på att salt i ett sötvattenskar är helt ok, många kör ju med tex en dl i hundra liter vatten för att motverka en del sjukdomar eller nåt sånt (lite osäker på doseringen, bara ett exempel)

Men om det är speciella kemikalier i saltvatten vet jag ej. (tror inte det dock)

Men du skrev ju att du kan sötvatten till 100%? Då borde du känna till salt i sötvatten?

Ja GH salt använder jag till mitt sötvattenskar, men detta är en annan typ av salt dvs sådant man har i riktigt saltvatten ;)
#6 - 23 januari 2009 22:25
XenOn skrev:
Ja GH salt använder jag till mitt sötvattenskar, men detta är en annan typ av salt dvs sådant man har i riktigt saltvatten ;)

Japp ok, ja då vet jag inte, men antagligen (kass fakta igen :) ) salt som salt. i alla fall i dessa små mängder.
#7 - 23 januari 2009 22:27
Bowman skrev:
Japp ok, ja då vet jag inte, men antagligen (kass fakta igen :) ) salt som salt. i alla fall i dessa små mängder.

Precis, och om jag rengör akvariet riktigt noga borde ju allt försvinna. Frågan är bara om jag kan få pengarna tillbaka :(
#8 - 23 januari 2009 22:29
Då passar jag på att fråga en sak till som iförsig inte spelar så stor roll på länge.

Jag har kört mycket levandefödare dvs guppy, platy och mollys i mina andra kar. Tänkte eftersom detta är på 112 liters prova scalarer och ciklider. Är dessa en bra combo eller ska jag bara enbart ha en "större" art?
#9 - 23 januari 2009 22:31
XenOn skrev:
Precis, och om jag rengör akvariet riktigt noga borde ju allt försvinna. Frågan är bara om jag kan få pengarna tillbaka :(

Rengör du fint, så behöver du ju inte säga att det är använt. Men har du köpt allt där så lär dom väl fatta att det är använt, och då är det nog fan kört att få tillbaka stålar, om du nu inte har en jättebra kontakt med affären i fråga. Din bästa rimlaiga chans kanske är "tillgodokvitto"
#10 - 23 januari 2009 22:55
Bowman skrev:
Rengör du fint, så behöver du ju inte säga att det är använt. Men har du köpt allt där så lär dom väl fatta att det är använt, och då är det nog fan kört att få tillbaka stålar, om du nu inte har en jättebra kontakt med affären i fråga. Din bästa rimlaiga chans kanske är "tillgodokvitto"

Köpte tråkigt nog hela "kitet" där :(. Får nog lägga ut skiten på blocket. Annonserar isåfall fiskar, stenar, grus, skummare och koraller. Karet vill jag behålla till mitt sötvatten.
Bilagor:
#11 - 23 januari 2009 22:57
Varför tröttnade du på salt efter bara två veckor då?
#12 - 23 januari 2009 22:59
XenOn skrev:
Då passar jag på att fråga en sak till som iförsig inte spelar så stor roll på länge.

Jag har kört mycket levandefödare dvs guppy, platy och mollys i mina andra kar. Tänkte eftersom detta är på 112 liters prova scalarer och ciklider. Är dessa en bra combo eller ska jag bara enbart ha en "större" art?

112 liter fungerar till ett fullvuxet fungerande scalare par.
Scalarer blir rätt stora så till det akvariumet skulle inte jag haft större ciklider.

Ajust d, scalarer är en ciklid :)
Bilagor:
#13 - 23 januari 2009 23:04
Bowman skrev:
Varför tröttnade du på salt efter bara två veckor då?

Visste inte vad jag gav mig in på. Ivrig som jag är läste jag inte på något alls innan jag drog igång. Det är dessutom 10 ggr dyrare än sötvatten och mycket mer tidskrävande.
#14 - 23 januari 2009 23:05
Edlund skrev:
112 liter fungerar till ett fullvuxet fungerande scalare par.

Scalarer blir rätt stora så till det akvariumet skulle inte jag haft större ciklider.

Ajust d, scalarer är en ciklid :)

Låter bra :). Kan man ha någon mindre typ av fisk t.ex. platy tillsammans med scalarer?
#15 - 23 januari 2009 23:06
XenOn skrev:
Visste inte vad jag gav mig in på. Ivrig som jag är läste jag inte på något alls innan jag drog igång. Det är dessutom 10 ggr dyrare än sötvatten och mycket mer tidskrävande.

Aj fan. Ja det verkar lite svårare helt klart. Men det är väl mest uppstarten som kan kosta mer, sen är det väl inte så mycket dyrare?
Men tidsaspekten med så klart, inte roligt om det tar massor av tid.
#16 - 23 januari 2009 23:25
Bowman skrev:
Aj fan. Ja det verkar lite svårare helt klart. Men det är väl mest uppstarten som kan kosta mer, sen är det väl inte så mycket dyrare?

Men tidsaspekten med så klart, inte roligt om det tar massor av tid.

Nä och samtidigt måste jag hinna med skolan, kompisar också. Det är sant att de flesta kostnaderna kommer i början men sedan har du de rörliga kostnaderna såsom salt, tester m.m.
#17 - 24 januari 2009 10:17
Det finns några saltvattensakvarister som räknat på sina driftskostnader och det blir runt 1,5-3kr litern per månad beroende på typ av kar.
Det är med el, kemikalier o tester, byte av lysrör, foder etc...

Sen ju mindre man läser på destu dyrare blir det också;)

Men till ursprungsfrågan.
Som du redan fått svar på så är de inga problem att slå om till sött, lite andra filter behövs osv...
Saltet som kan bli kvar är det ingen fara med, skulle jag köra salt i sötvatten så skulle jag helt klart köra den typen av salt istället för tex ektozon(?).
Personligen skulle jag inte ha scalare i ett 112 liters kar då jag tycker att de blir för lågt och litet men jag har blivit petig med mina val av djur;)

//NiXoN
#18 - 24 januari 2009 13:00
NiXoN skrev:
Det finns några saltvattensakvarister som räknat på sina driftskostnader och det blir runt 1,5-3kr litern per månad beroende på typ av kar.

Sen ju mindre man läser på destu dyrare blir det också;)

Men till ursprungsfrågan.

Som du redan fått svar på så är de inga problem att slå om till sött, lite andra filter behövs osv...

Saltet som kan bli kvar är det ingen fara med, skulle jag köra salt i sötvatten så skulle jag helt klart köra den typen av salt istället för tex ektozon(?).

Personligen skulle jag inte ha scalare i ett 112 liters kar då jag tycker att de blir för lågt och litet men jag har blivit petig med mina val av djur;)

//NiXoN

Har snackat med personalen i affären där jag köpte akvariet och de är villiga att köpa tillbaka allt för 1 femtedel av pengarna. Blir nog bäst att lägga ut det på blocket istället.

Det finns inget täckglas till detta akvariet och jag undrar om det finns någon större fisk som inte hoppar (sötvatten då). Regnbågsfisk vet jag är uteslutet.
#19 - 24 januari 2009 14:07
XenOn skrev:
Har snackat med personalen i affären där jag köpte akvariet och de är villiga att köpa tillbaka allt för 1 femtedel av pengarna. Blir nog bäst att lägga ut det på blocket istället.

Det finns inget täckglas till detta akvariet och jag undrar om det finns någon större fisk som inte hoppar (sötvatten då). Regnbågsfisk vet jag är uteslutet.

En femtedel var ju lite snålt :)
Det finns väl ingen "större" firre som mår bra i 112L?
#20 - 24 januari 2009 17:36
Bowman skrev:
En femtedel var ju lite snålt :)

Det finns väl ingen "större" firre som mår bra i 112L?

Nyckelhålsciklider? Dvärggurami. blå gurami? ingen?
#21 - 28 januari 2009 05:21
Synd att du bor så långt bort annars skulle jag köpt lite levande av dig till mitt saltkar.
#22 - 28 januari 2009 09:47
Nycklarna funkar nog ett tag i alla fall.
#23 - 28 januari 2009 10:20
XenOn skrev:

Med tanke på var du bor så misstänker jag att du handlade allt i en större butik i lomma ;)
Det lät så när du skrev vad dom kunde tänka sig att köpa allt för igen :D
#24 - 8 april 2009 13:29
NiXoN skrev:

Rättar dig lite om det är någon annan nybörjare som läser detta. 100:- / liter ska det vara.
Altså ett 200liters brukar gå lös på 20 000:- i runda tal om man tar en median. Jag har själv haft ett litet budget kar på 112L som inte kostade många tusenlappar, men mitt stora ligger ungefär som medianen.
#25 - 8 april 2009 15:42
Jag skriver om driftskostnad, inte inköp av ny burk utan vad det kostar att driva den efter att allting är på plats;)

//NiXoN
#26 - 9 april 2009 08:15
NiXoN skrev:
Jag skriver om driftskostnad, inte inköp av ny burk utan vad det kostar att driva den efter att allting är på plats;)

//NiXoN
Ahh.. Nu är jag med.
#27 - 14 april 2009 05:30
Glasmästare, eller har akvariet ingen sarg?

Vinslöv, det var bra länge sedan man var i Vinslöv..

Annons