Avstängd pump nattetid...

#1 - 24 maj 2004 19:05
Jag har ett litet akvarie på 8 liter med 4 guppys. Saken är den att pumpen (den mest tystgående som finns att köpa) ändå för så pass mycket väsen att vi stänger av den nattetid dvs. ca 7-8 timmar/dygn. Detta eftersom karet står i sovrummet och pumpljudet stör vår skönhetssömn ( har ingen möjlihet att flytta det heller).Har det en skadlig inverkan på vattnet och fiskarna att stänga av pumpen dessa timmar. Byter ca hälften av vattnet 1 gång i veckan.
Vi använder ett Hagen Jr. bottenfilter.

Övriga akvarier:
54 liter
26 liter
#2 - 24 maj 2004 19:12
Bra fråga - vi diskuterade denna på 1980-talet när det gäller bottenfilter.

Om man skapade en bakterieflora som var "fakultativt anaerob" dvs både aerob och anaerob - överlevde och verkade både om syre fanns tillgängligt och inte - borde de inte vara bättre... Inga hysteriska åtgärder vid längre strömavbrott eller filterfel som jag läst om på forumet.

Jag hade planerat att ta upp frågan vid tillfälle men hakar nu på när du redan ställt huvudfrågan (det finns en sidofråga också men den får vila för tillfället...)

#3 - 24 maj 2004 19:34
Utan cirkulation = med syretillförsel dör bakterierna dvs både aerob och anaerob (även sk. nitrifikations bakterier), på nåra timmar dvs. att stänga av pumpen är inte att rekomendera.
#4 - 24 maj 2004 19:40
Jag har inget svar på frågan, men kan du inte köra helt utan pump? Visserligen mår växterna rätt dåligt utan cirkulation men av erfarenhet vet jag att det går att ha drygt en guppy per liter utan pump utan problem. Då hade jag 0,4W/L lysrörsbelysning och 23C i vattnet, akvariet var igång i 1½ år på det viset.
#5 - 24 maj 2004 20:16
Fy då...

Jag har en följdfråga. Barna har ett 60 liters med platy, guppy och ottisar. När jag bytte vatten i fredags så drog jag ur kontakten ttill pumpen. Två dagar senare upptäckte jag att jag glömt sätta i den.... Bör jag hålla extra koll på nitrit nu kanske då?? Finns det överhuvudtaget några mikroorganismer kvar i livet eller skall jag tillsätta nitrivec nu???

KlantJenny[:-75]
#6 - 24 maj 2004 20:22
Ursprungligen skickat av Lenmar

Fy då...

Jag har en följdfråga. Barna har ett 60 liters med platy, guppy och ottisar. När jag bytte vatten i fredags så drog jag ur kontakten ttill pumpen. Två dagar senare upptäckte jag att jag glömt sätta i den.... Bör jag hålla extra koll på nitrit nu kanske då?? Finns det överhuvudtaget några mikroorganismer kvar i livet eller skall jag tillsätta nitrivec nu???KlantJenny[:-75]

Dog det nåra firrar???
Om du har startat utan att göra rent filtret då har du förorenat det nya vattnet igen, med stort säkerhet med för hög nitrithalt som földj.

Hoppas att firrarna klarat sej?!

#7 - 24 maj 2004 20:22
Jenny: gör rent filtermassan och sätt igång pumpen igen... mata försiktigt i några dagar. Det brukar räcka, men släng ett extra öga på karet och fiskarna den närmaste tiden.
#8 - 24 maj 2004 20:33
Jag anade väl att det var så här. Förstod ju att det skulle toka sig med mo. I samma veva som jag bytte vatten så rensade jag även filtret som var lite igensatt... Hmm Hur i all världen jag lyckades glömma det vet jag inte, förmodligen pga ett skrikande barn i bakgrunden.

Well, well... Inga fiskar har dött (än), de tre veckor gamla guppyynglena lever än och nitritnivån är inte giftig iaf. Kör ett nytt vattenbyte imorrn då. Skall jag plutta i lite nitrivec eller slänga i en kapsel med Bactozym?? Eller skall jag se tiden an?? Vad hade ni gjort???

Puh... Stackars fiskar...

Tack // Jenny [:-75][:-75]
#9 - 24 maj 2004 20:42
Har inga fiskar dött än så har det nog gått bra, men gör ett vattenbyte till. Nitrivec skadar aldrig. Bactozym - vad är det? Något liknande Nitrivec fast i kapselform?
Har du inget nitrittest hemma så är det kanske läge för ett nu ;O)
#10 - 24 maj 2004 20:57
Jodå, givetvis har jag nitrittest (Tetras). Testade i morse, då hade filtret varit igång ca 18 timmar efter det att jag upptäckt att det varit av i 36 timmar!!! Det gav inget utslag då och fiskarna verkade precis som vanligt, pigga och alerta. Kör ett byte imorrn när inte barna ligger i samma rum å sover =)

Fick nåt som heter Bactozym av en fd akvarist som sa att det var bra att använda för att få igång bakteriekulturen. Har alltid använt nitrivec så det känns naturligast för mig. Har ju båda hemma så ...

Tackar // Papperspåsen
#11 - 24 maj 2004 21:03
Som Jesus sade, "gå, och synda icke mera" [:)]
Lever fiskarna har det gått bra, och då är det lika viktigt som alltid att sköta akvariet, med vattenbyten osv.
#12 - 24 maj 2004 21:04
Ja det finns ju en uppsjö av olika preparat, Nitrivec är det enda jag testat.
Men då så... testa igen och ger det inget utslag så får du lita på testet och dina iakttagelser av fiskarna. Du kan ta av papperspåsen nu ;O)
#13 - 24 maj 2004 21:06
När jag var ung och dum hade jag på filtret 8 timmar eller så varje dag, men så gick det åt h-e oxå... Fiskarna dog som flugor... Eller som fiskar... jaja, ni fattar...
#14 - 25 maj 2004 09:14
Utan att veta svaret så ställer jag frågan blir ett avstängt innefilter syresatt utan cirkulation så länge det finns syre i vattnet.
Jag har allt mitt filtermaterial liggande i mina innedammar och behöver jag ett filter till så är det klart att använda.

Annons