Avstängd pump

#1 - 24 augusti 2004 15:39
Vad händer om man glömmer att sätta sin invändiga pump igen så att fiskarna blir utan pump i kanske 10 timmar?
Dör de nyttiga bakterierna då? Blir algblomningen större då? Trivs inte fiskarna?

Någon som vet?
#2 - 24 augusti 2004 16:33
Ursprungligen skickat av cicci_81
Vad händer om man glömmer att sätta sin invändiga pump igen så att fiskarna blir utan pump i kanske 10 timmar?
Dör de nyttiga bakterierna då? Blir algblomningen större då? Trivs inte fiskarna?

Någon som vet?
Nitrifikations bakterier dör, du bör ta bort pumpen å göra rent den innan du sätter igång den, så att du inte fögiftar vattnet med alla dessa döda bakterier å mikroorganismer som lever eller levde i filterpatronen.
#3 - 24 augusti 2004 20:11
Spontant tror jag att det inte händer så mycket.

Jag har läst om någon här på Zoopet som stänger sitt filter på natten.

Låt oss hoppas att någon som "råkat testa" skriver om sina erfarenheter.
#4 - 27 augusti 2004 12:00
Mmm... frågan är hur många timmar bakterierna klarar sig utan vattengenomströmning i pumpen. Det hade varit skönt att kunna stänga av pumpen ibland på natten också. Studentlägenheten är inte så stor och ibland störs man av brummandet... fast det är kanske dumt att chansa!
#5 - 27 augusti 2004 12:12
Jag har själv lite funderingar på att stänga av min pump (ytterfilter) för jag ska resa bort en vecka. Är nojjig för att slangarna ska lossna/brista. Har 2 ancistrus i karet som är på 260l.
#6 - 27 augusti 2004 13:13
Kör med ett tetratec in 1000 som innefilter och ett gammalt eheim ytterfilter som tar 390 liter i timmen i mitt 160 liters. Eheimet har jag fyllt med makaroner och häromkvällen lät det som f*n och rasslade. Tänkte att det sjunger väl på sista versen eftersom det har några år på nacken så jag slog av det och tänkte fixa det dan efter. Jobbade och kom hem dan efter och tänkte testa slå på det och då funkade det som normalt igen.

Har låtit det vara i nu som vanligt och jag har inte märkt att fiskarna tagit stryk av att filtret varit av.

Köpte även nyligen mitt 450 liters och lät mitt fluval 403 ytterfilter jag fick med stå ett dygn utan cirkulation innan jag kopplade i det pga flytta av akvarium etc. Jag tror att bakterierna klarade sig. Tog litet vatten från gamla karet och körde ett dygn. Testade därefter med en fisk och han mådde prima.

Annons