Ni som har erfarenhet av corydoras. Vilka tycker ni är mest avslappnade och sociala med människor?
Tycker annars att corys kan vara rätt nervösa och skygga.
Anettejt skrev:Funderat på hund? :D:p
Anettejt skrev:Har väl ingen jätte erfarenhet men jag har två st [COLOR=black]Corydoras Schwartzi som är dagaktiva o trevliga. Inte alls stirriga, utan blir de rädda ligger de stilla.[/COLOR]
Anettejt skrev:Basenjin är en trevlig hund! Varning för att få ha sängen i fred bara!! :D
Anettejt skrev:Ja mina Schwartzis "fryser till is" när de blir rädda. Tror väl att jag inte ser dom..
Jag har mycket växter, rötter o grottor. Men dom är nästan aldrig i dom.
Sen är jag väldigt konsekvent med att mina firrar inte ska vara rädda för mig.
Fodrar alltid "manuellt" och i närheten. Så de nya fiskarna som kommer till mig får ingen mat om de gömmer sig. De måste våga ta mat helst ur min hand i början. Lite tramsigt kanske, men jag har inga rädda fiskar.
Sen rör jag mig väldigt sakta framför karet, och inga dunsar i golvet som skapar vibrationer. Tills de har acklimatiserat sig...
Jag är med superpetig när jag väljer ut nya firrar i affären/uppfödaren.
Kan stå länge o spana in vad jag vill ha, och köper bara de jag anser vara stabila och inte för revirhävdande. Jag är inte en favoritköpare, med andra ord!!
Azur skrev:Corydoras är inte skygga malar utan är ute och dräller omkrin mest hela dagen, men precis som andra fiskar så kan de bli skygga om det inte rör sig människor kring akvariet, utan de står helt ostörda mesta delen av dagen. En liten matbit brukar göra att de glömmer att vara skygga även då.
Azur skrev:Min poäng är alltså att dina trilineatus inte är skygga för att de är trilineatus, utan för att miljön gör dem skygga. Dvs det spelar ingen roll vilken art du skaffar om du inte ändrar miljön.
toccata skrev:guppykungen: är du säker på att det inte är något annat som gör att dom inte trivs då? har dom finkornig sand, många gömställen i form av växter som de kan ligga under, eller stenar/rötter som de kan ligga i "lä" bakom? det kan också vara de övriga fiskarna som är stressade/snabba och gör att pansarmalarna blir stressade. även vattnet och hur pass strömt det är kan påverka. våra corydoras var rädda första veckan i det nya akvariet, sen lugnade dom ner sig.
GuppyKungen skrev:Arten är enligt affären C.Delphax(dom hade också Peru efter namnet)
GuppyKungen skrev:En B.Molly har det redan[:(!] Och det är alltid samma fisk
GuppyKungen skrev:Vi har behandlat det i en vecka nu så det borde vara klart..
GuppyKungen skrev:Enligt ettiketten på medicinen så ska man byta 1/3 vatten...
GuppyKungen skrev:Det är annat mot min kusin som byter allt vatten varje kväll...
GuppyKungen skrev:Akvariet är 26L och hon har en glödlampa där som lyser upp då blir det 31 grader på kvällen så hon byter mot kallare vatten... Hon har bara en mal där som jag misstänker att är en C.Pygmaeus. EN ensam stackare...[:(!]
GuppyKungen skrev:Den lampan som följde med i akvariet var en glödlampa... Så hon tycker att hon ska ha den då... Och hon vill ha samma malar som mig i sitt akvarium så då blir det svårt att övertala henne om det och dom säljer inte räkor här...
GuppyKungen skrev:Den lampan som följde med i akvariet var en glödlampa... Så hon tycker att hon ska ha den då... Och hon vill ha samma malar som mig i sitt akvarium så då blir det svårt att övertala henne om det och dom säljer inte räkor här...
3 guppy skrev:Jo men malen mår inte bra av så mycket byten och så varmt vatten.
BYT TILL LYSRÖR
3 guppy skrev:Bra batski hade inte hjärta att säga att det var plågeri men
1. 26 l är för litet för 6 cory
2. Glödlampa är ett skämt
3. Man ckockar fisken med sådana temp förändringar
4. 31 grader är för varmt
GuppyKungen skrev:Hon har bara en Cory