Avrinningsbox

#1 - 11 mars 2005 15:44
Rinner det ut lika mycket vatten som det pumpas upp i karet genom avrinningsboxen? Det vore ju inte så kul om det rann over i karet för att boxen inte "sög" tillräckligt med vatten :)
Tack på förhand!
///Victor
#2 - 11 mars 2005 19:36
Det lär ju inte gå att pumpa in en massa vatten, om det inte rinner ner vatten till pumpen, så det är väll en förutsättning att nivån hålls konstant.. risken finns att avdunstningen sänker vatten nivån så pass att pumpen går torr, men med regelbunden skötsel är det ju knappast någon stor risk.

B!
#3 - 11 mars 2005 20:07
Principen med avrinningsbox är att det rinner ut lika mycket som man pumpar in.
ett stort misstag många gör är dock att underdimensionera rören från
boxen så att man inte kan ha kraftigare pumpar.Själv kör jag med bara rör i
stället för box , det blir mycker smidigare.

/Baggen
#4 - 12 mars 2005 04:27
Nej, principen är att det skall kunna rinner UR mer vatten än det skall kunna pumpas UPP. Så som du skriver, rören NED från lådan skall vara grövre än rören UPP från pumpen.
Sedan så skall lådan konstrueras så att det inte rinner ur mer än några cm under maxytan. Samt att den kan starta vid eventuellt strömmavbrott eller vattentömmning. Så inga rör som skall fungera som hävertar får tömmas. Har en sådan beskrivning på AG, gå dit och sök.

Enkel konstruktion som rätt hopsatt skall se till att dessa krav uppfylles, och det utan några hål i akvariumglaset (bara som vanligt i ett hörn på täckglaset för utgående hävert). Bara en låda i akvariumet och en utanför.
#5 - 12 mars 2005 07:57
[QUOTE=Mr B]Det lär ju inte gå att pumpa in en massa vatten, om det inte rinner ner vatten till pumpen, så det är väll en förutsättning att nivån hålls konstant.. risken finns att avdunstningen sänker vatten nivån så pass att pumpen går torr, men med regelbunden skötsel är det ju knappast någon stor risk.

B![/QUOTE]
Mr B, Jag har en sump på 16 lit så det kan väl visst gå att pumpa upp vattnet i karet så att det rinner över om det rinner ner för långsamt??;)
Okej jag ska ha grövre rör som går ner och mindre rör upp.
Tack för hjälpen!!
///Victor
#6 - 12 mars 2005 12:10
Jag förstår dock inte varför alla skall envisas att ha en avrinningsbox när
du kan få exakt samma princip med ett vanligt vp-rör.
men aja , gillar man att ha 18x18cm fula låder i akvariet
så är ju inte det mitt problem.

/Baggen
#7 - 12 mars 2005 16:21
[QUOTE=Baggen]Jag förstår dock inte varför alla skall envisas att ha en avrinningsbox när
du kan få exakt samma princip med ett vanligt vp-rör.
men aja , gillar man att ha 18x18cm fula låder i akvariet
så är ju inte det mitt problem.

/Baggen[/QUOTE]
För att i en avrinningsbox rinner det ut exakt lika mycket vatten som man pumpar upp har jag fattat det som, men om man bara har rör så suger det ju hur mycket det vill och sumpen kan svämma över om pumpen inte har tillräcklig pumpkapacitet! Detta är vad jag har fattat som, men jag kan ha fel.
Skulle det gå att ha bara rör och köpa en nivåvakt som man kopplar till en magnetventil så den släpper igenom vatten när nivås sjunker och stängs när nivån blir för hög??
Tack på förhand!
///Victor

Annons