Avregistrering nu! Tack

#1 - 30 januari 2004 23:47
Pinsamt dåligt forum o koll från Webmaster ang rent felaktiga förvillande inlägg gör att jag omgående ansöker om att jag snarast avregistreras.Hur gör man?
#2 - 30 januari 2004 23:48
varför ska du avregistrera dg
#3 - 31 januari 2004 00:13
Om det gäller kH/pH tråden var det ju du som började kalla "oss" för akvarister med pinsamt lågt kunskap.

För det första: du verkar inte helt kunglig du heller på akvarium och dess atteraljer. Klanka inte ner på andra när du inte själv har helt rätt.
För det andra: att inte kunna stava ordentligt men säga att vi har låg kunskap. Tja...
#4 - 31 januari 2004 00:14
Pö. Du har inte förstått vad ett forum är för något. Ändå klagar du. pinsamt ;-)

Andreas

don't criticize What you can't understand
#5 - 31 januari 2004 01:50
Sluta skriv www.zoopet.com så löser det sig ..........
#6 - 31 januari 2004 05:40
Skicka ett brev till christian@zoopet.com så avregisterar jag dig.

#7 - 31 januari 2004 07:09
Jag förstår dig pö men stanna kvar det finns de som läser men inte skriver de kan själv avgöra vem som är trovärdig.
Forumet förlorar på att det inte finns olika åsikter och jag tycker att det ska visas hänsyn för andra.
#8 - 31 januari 2004 09:10
pö:

Du borde ha lite mera klart för dig innan du svarar. Ta reda på hur det förhåller sig innan du gör bort dig.

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20316

När man går ut med en sådan här replik i ett av dom allra första inläggen man gör så får man vara beredd att ta lite kritik.

Coola ner dig ett par andetag. Förstå att folk har åsikter och andra tankar.

Stanna kvar!

//E
#9 - 31 januari 2004 09:40
Jag tycker också att alla som har något att tillföra forumet vad det gäller olika infallsvinklar skall vara kvar, oavsett om dom har rätt eller fel. Däremot så tycker jag inte att folk som klankar ner på andra utan att själv ha något vettigt att säga tillför forumet något. Sådanna folk brukar oftast själv be om avregistrering, så det är liksom självsanerande. Jag hoppas att pö får sin vilja fram och jag hoppas att han (för sin egen skull) i framtiden skapar sig en mer ödmjuk attityd, det kan inte vara bra för någon att vara så aggresiv. Ligger klart i riskzoonen för hjärtsjukdommar och blodtrycksproblem. Om du (pö) bestämmer dig för att dela mned dig av dina kunskaper på ett ödmjukt sätt så är jag först av alla att välkomna dig tillbaka.
MVH
Magnus
#10 - 31 januari 2004 09:40
Och nu tänker ni fortsätta att tjafsa i den här tråden, skärp er.
ger pö rätt i att det är dålig klass på vissa medlemars omdömme.
#11 - 31 januari 2004 10:37
Men det mest pinsamma är att Pö:s kunskaper inte alls är särskilt stora. Att ha ganska kass koll och trots det påstå att man är expert och gå ut så hårt och påstå att de flesta andra inte vet något är inget annat än patetiskt. Lägg till det ett stort behov av att skryta hejdlöst och halvdant språk och stavfel. Visst finns det förståsigpåare och allmänt jobbiga personer här, men att efter 2 inlägg kvala in på topp 10-listan över jobbigaste förståsipåare och sedan kasta sten i glashus är en bedrift.

Andreas
#12 - 31 januari 2004 11:04
Glöm sen inte att ett "nybörjarsvar" på en fråga kan ge den mer erfarna nya infallsvinklar! På så sätt kan ju ett amatörmässigt kommenterande utveckla kunskapen hos insnöade experter! (haha .. insnöade.. Passar ju en dag som denna)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 31 januari 2004 11:25
Utan att på något sätt ta ställning till vem som har rätt eller fel i den tråd (KH vs PH) som orsakat denna diskussion så tycker jag faktiskt att man får tåla att bli motsagd (även om man nu skulle ha rätt. Tål man inte detta så hör man nog inte hemma i något forum.

Pinsamt dåligt forum o koll från Webmaster ang rent felaktiga förvillande inlägg

Självklart är inte webmasters uppgift att sitta som någon slags kontrollpolis och förbjuda vissa åsikter (inte ens om de skulle vara felaktiga) om de inte är kränkande/stötande på något annat sätt.

Exempel:
Om någon skriver att fjärilsciklider skall ha ett pH på minst 9 - så plockas inte detta inlägg bort även om det är fel.
Om däremot någon sedan svarar att fjärilsciklider trivs bäst i neutral och surt vatten (korrekt) och att den som påstår att de skall hållas i 9 är en idiot. Då plockas detta inlägg bort, trots att det var korrekt vad gäller pH, pga att man kallade någon en idiot.

Så om man ser något som man anser vara fel så skall man självklart argumentera för det man anser vara rätt, men göra det utan att gå till personangrepp - detta är grundprincipen i alla forum.
#14 - 31 januari 2004 11:32
bjurstrom hur är dina kundkaper, som tydligen kan avgöra vad som är relevant om det går att sänka pH utan att sänka KH.
#15 - 31 januari 2004 11:57
Lukason, nu är det du som tjafsar [;)]
#16 - 31 januari 2004 12:00
till Lukason: jag har läst 6 års miljörelaterade studier på universitet. Bland annat en hel del biologi, mest ekologi/evolutionsteori, men även bl.a. en kurs i vattenvård. Så jag har ganska god kompetens att bedöma vilka som har "vetenskaplig koll", vilka som har kunskap genom beprövad erfarenhet och vilka som inte har någondera (vilket givetvis inte betyder att jag har detaljkoll på allt eller ens mycket). Pö har snappat upp några saker (bl.a. när djur och växter är netto-producenter respektiva nettokonsumenter av CO2/O2. men uppblandat med mycket svammel och spekulation).

Men för att förstå pH/KH och dylikt är det i första hand kemi man måste kunna. Jag är långt från expert på kemi, har bara läst 10p kemi. Det skulle nog kräva minst 1 års kemistudier plus grundläggande kunskaper i biologi för att riktigt greppa hur vattenkemin fungerar i ett biologiskt system. Det jag ser är att det är ett par stycken i tråden pH/KH som verkar ha läst kemi och har goda kunskaper och några andra som har en del praktiska erfarenheter från akvaristik och som har läst om vattenkemi i akvarieböcker (vilket inte ger samma grundläggande förståelse) och även en hel del spekulation och felaktigheter...
Pö tillhör inte de som har läst kemi och har goda kunskaper, det ser
man på hans försök att förklara hur det fungerar. även om han snappat upp lite allmängods om ekologi och vattenkemi.

Andreas
#17 - 31 januari 2004 16:27
Till Er alla,på ett forum får man som Kjell sa klara av att både ta o ge och tåla det.Att det blir några stavfel här o där från mig (beror på mina stora fingrar o litet tangentbord)skiter jag i att ngra hackar på.Förmodligen är det svenska lärare som hetsar upp sig.Inget som fiskarna mår dåligt av.Kemi professor är heller inte nödvändigt o vara som akvarist.Det viktigaste är att först införskaffa sig litteratur om den biotop som dom fiskar man vill ha trivs i sin tank hemma,(avseende vattenkvalite,utformning av växer,rötter,stenar,o andra tänkta fiskarter)Sedan gäller det att ha förmågan att se hur fiskarna mår och om dom är friska eller om ngt annat är fel.Då är detta forum väldigt bra att söka andras erfareheter o tips på så vida den som svarar har en bättre kunskap om svaret på frågan! Har tydligen satt igång en tromb här på mkt kort tid,med många tankar o många lika låga
svar som mitt första inlägg tydligen va,Jag tar det inga problem.Har tydligen även stöd från vissa andra som tidigare inte funnit anledning i att kommentera vissa mindre begåvade svar.Som svar på inlägget ph/kh står det faktist i all litteratur att Citat:Koldioxiden är för övrigt en av de faktorer som har STÖRST inverkan på ph-värdet.slut citat.Nu lägger vi locket på, här har flera fått ventilera sina synpunkter o vore mycket trevligare om framtida svar endast gavs av dom som har ett bra svar att ge. För det är väl inte vi som behöver hjälp utan våra fiskar.Även om jag har en arrogant ton (vilket kan förbättras) är jag som ni.Bara en glad amatör som försöker hjälpa någon som har fått ett problem o behöver ett svar,gärna ett svar som får mottagaren att börja tänka lite mer "naturligt".Provar att backa på min avreg.för att se om det kan bli lite högre status på svaren vilket vore kul då vi alla har mycket att diskutera o lära av varran.Sköt om era fiskar P.Ö.
#18 - 31 januari 2004 17:52
Elvis has left the building, this house is clean :). Välkommen tillbaka pö.
MVH
Magnus
#19 - 31 januari 2004 17:58
Ursprungligen skickat av pö

Till Er alla,på ett forum får man som Kjell sa klara av att både ta o ge och tåla det.Att det blir några stavfel här o där från mig (beror på mina stora fingrar o litet tangentbord)skiter jag i att ngra hackar på.Förmodligen är det svenska lärare som hetsar upp sig.Inget som fiskarna mår dåligt av.Kemi professor är heller inte nödvändigt o vara som akvarist

Sedan gäller det att ha förmågan att se hur fiskarna mår och om dom är friska eller om ngt annat är fel

Nu lägger vi locket på

Även om jag har en arrogant ton (vilket kan förbättras) är jag som ni.Bara en glad amatör som försöker hjälpa någon som har fått ett problem o behöver ett svar,gärna ett svar som får mottagaren att börja tänka lite mer "naturligt".Provar att backa på min avreg.för att se om det kan bli lite högre status på svaren vilket vore kul då vi alla har mycket att diskutera o lära av varran.Sköt om era fiskar P.Ö.

<b>pö</b>Det var mycket bra skrivet det sista inlägget gillar jag!
#20 - 31 januari 2004 18:03
Ursprungligen skickat av viperman

[quote]Ursprungligen skickat av pö

Pinsamt dåligt forum o koll från Webmaster ang rent felaktiga förvillande inlägg gör att jag omgående ansöker om att jag snarast avregistreras.Hur gör man?

Enklast är ju att du inte logga in på sidan mera.

Tål man inte kritik ska man ju inte skriva inlägg!
[/quote]

Kanske lite onödigt inlägg då vi precis fått ett slut på detta.....
#21 - 31 januari 2004 19:01
Håller med dig men dom fick mina fiskar att hoppa av glädje.Bara en fråga, har du alla i samma tank[:-94]Sköt om dig o hoppas detta va det sista i denna sk "tråd"
#22 - 31 januari 2004 19:13
Ursprungligen skickat av pö

Håller med dig men dom fick mina fiskar att hoppa av glädje.Bara en fråga, har du alla i samma tank[:-94]Sköt om dig o hoppas detta va det sista i denna sk "tråd"

Nej vi har de fördelade i 2 kar 375(mitt) och 240(dotterns) och har en fn sjukstuga (74 l) och ett yngelkar (12).

Annons