[QUOTE=rindberg]Jag tycker den formen av empati är lite överdiven många gånger.[/QUOTE]
Jag tycker snarare är tvärt om. Att man oftast skiter i djurens liv och välmående, fast de i just de avseenden är lika oss.
Fiskar är ju inte så lika oss. Jag bara undrar hur lik en varelse måste vara oss för att få vår empati?
Att någon har fysiska likheter med oss ska inte i sig vara ett kriterium för att den individen ska få vår empati (det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser när man t ex tänker på olika människor kan vara), men det gör det lättare för oss att förstå att den individen även delar en del upplevelse-och känsloförmågor med oss.
Nja jag citerade dig men allt jag skrev var inte bara riktat mot dig. Jag tycker det är ofta många, inte nödvändigtvis du (jag borde varit tydligare) som tycker synd om djur på ett överdrivet och felaktigt vis.
Ok jag förstår. Jag tycker ändå det är tråkigt att du ser det så som att människor som tar djurens liv och känslor på allvar gör det för att de tycker synd om dem. Jag får nästan en känsla av att du tycker dessa människor är omogna och överkänsliga och inte har tänkt genom saker och ting. Det är faktiskt nedlåtande att avfärda deras övertygelser genom att säga att de tycker synd om djuren. Det finns både erkända filosofer, forskare och tom nobelpristagare som delar dessa övertygelser med mig och jag tror inte de gör det för att de tycker synd om djuren. Eller skulle du tycka att de som kämpar för de mänskliga rättigheterna gör det för att de tycker synd om människorna?
Precis vad jag menar! Det finns inget enkelt svar.
Skönt att vi kan vara överrrens här :) Livet är inte enkelt och det är sällan det finns enkla svar. Jag tycker ändå att visa saker är ganska tydliga. Nämligen att fiskar har en stark instinktivt vilja att leva precis som vi och att de kan känna smärta och njutning. Varför skulle deras två grundläggande intressen av att leva och må bra vara av så ringa betydlese att vi kan ta så lätt på dem?
Slogupp ordet individ och det betyder enskild varelse, med andra ord visst är dom individer. Jag övertolkade ordet, fel av mig.
Överrens igen! Bra!
Det jag ville uttrycka vara mest att jag tycker att djurrättsfrågor många gånger går överstyr nå kopiöst. Visst kan fiskar registrera (känna) smärt men jag tvivlar på att dom simmar runt och är deprimerade.
Det finns som sagt studier som visar på att fiskar kan förstå och känna mycket mer än vad vi tidigare trott. Ju mer forskare lär sig om andra arter desto mer de inser hur lika vi är. Inte i alla avseenden förstås. Men det är många fordomar om djurs ointelligens och obefintliga känsloliv som lever kvar från en tid då vi inte visste vad vi vet i dag.
Jag tycker att onödigt lidande för fiskar ska undvikas men jag tycker inte att avlivande av några fiskar pga att man inte laggt ner halva sin själ för att undvika det är så faligt.
Frågan är vad fisken själv tycker...
Jag riktade mig inte rakt emot dig batski utan folk i största allmänhet som jag anser många gånger har blivit för blödiga. Ett forum är ett svårt ställe att diskutera sånna här saker eftersom det lätt bli missförstånd, då ett ord eller en fras kan tolkas på olika vis av olika personer.
Ja, jag håller med. Det kan lätt bli missförstånd. Jag förstår nu att du inte riktade rakt specifikt mot mig. Men jag tycker inte heller man kan reducera denna fråga till hur blödiga folk har blivit. Det är ungefär som om jag hade sagt att dina åsikter i frågan beror på att du är en känslokall människa. Det tror jag inte. Ens åsikter och övertygelser beror på en massa olika faktorer.