avmarkering av lästa forum

#1 - 4 januari 2005 11:22
hej!!
Har för mig att vi hade uppe detta under test körningen men kommer ej ihåg riktigt...iaf så tycker jag att det är fruktansvärt irriterande att iconerna inte "slocknar" när man läst ett inlägg...utan varenda gång måste gå upp på snbblänkarna och klicka på markera forum som lästa för att få dem avmarkerade.... hmm låter krångligt men jag hoppas att ni fattar....
#2 - 4 januari 2005 11:49
Jag ställde en fråga under testperioden om detta var fixat men fick inget svar (alt. missade svaret). Det funkar fortfarande inte och är som du säger - gaaaanska irriterande. Funktionen är lysande om den funkar.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 4 januari 2005 12:01
Efter att jag klickat på "Nya inlägg" och tittat i de inlägg jag vill titta på så går jag in på "Snabblänkar" och klickar på "Markera forum som lästa" då kommer enbart Trådar med helt nya inlägg i upp nästa gång - mycket praktiskt tycker jag
#4 - 4 januari 2005 13:06
Och under tiden som man läser har då 10 nya inlägg lagts som också blir markerade som lästa.

(Ja jag vet att jag läser långsamt)

/Göran
#5 - 11 januari 2005 15:18
Frustrationsövningar!!!

[QUOTE=Kjell Fohrman]Efter att jag klickat på "Nya inlägg" och tittat i de inlägg jag vill titta på så går jag in på "Snabblänkar" och klickar på "Markera forum som lästa" då kommer enbart Trådar med helt nya inlägg i upp nästa gång - mycket praktiskt tycker jag[/QUOTE]
Nu har jag använt din teknik ett tag Kjell... det kändes himla bra först, men nu börjar jag upptäcka att jag missar vissa trådar. Uppdateringen av forumet fungerar inte tillräckligt bra för att man ska kunna göra så, utan när man klickar "markera forum som lästa" så missar man förmodligen en massa inlägg...

Jag tycker att det här är det som känns mest frustrerande med forumet nu... att det är så svårt att hålla koll på nya inlägg... måste finnas en bättre funktion... Bara att kunna markera en avdelning som läst, i stället för hela forumet, borde göra det lite enklare... Då går man bara in där och kollar av det man vill och sedan avmarkerar det... finns det ingen sådan funktion...
#6 - 11 januari 2005 15:35
Kan bara hålla med Tant Nancy... att hålla på och klicka fram och tillbaka ät frustrerande och man missar massor av inlägg...
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 januari 2005 16:02
Som Dalkarl skriver så funkar det bara om man kollar igenom rätt snabbt - inte om man blir kvar en längre stund.

Dock finns ju alltid "Nya inlägg" >"Sedan förra besöket" samt "Snabblänkar">"Nya inlägg" kvar
Med dessa tycker jag att det funkar ungefär som förra forumet (t.o.m. något bättre) med ett undantag så skulle jag vilja ha en automatisk uppdatering.
#8 - 11 januari 2005 16:43
Hmm förstår inte riktigt problemet - om jag markerar alla forum som lästa funkar så inträffar två mindre önskvärda saker -
Först så kan jag ju inte återanvända "Nya inlägg sedan förra besöket".
Sedan har ju alla höger-nedåtpilar raderats vilket iför sej är logiskt eftersom forumet tror att jag läst alla senaste inlägg. (Obs det är ju ett mycket användbar funktion efter som den tar dej direkt till de inlägg du ännu inte läst)

Jag föreslår att man istället uppdaterar listan genom på nytt söka av "Nya inlägg sedan förra besöket" - då ser du vilka du inte läst och får upp de som tillkommit.

Allt i väntan på "uppdatering varje minut"-funktionen som några fortfarande hoppas på.
#9 - 3 februari 2005 20:25
Jag måste höra om det har gjorts någon ändring i hanteringen av flaggningen av nya inlägg. Avmarkering när man läst en tråd med nytt inlägg har ju aldrig fungerat men nu tycker jag det har skett en förändring *förvirrad* eftersom jag har mängder av trådar som är markerade lästa vilka jag INTE har läst. Jag använder inte funktionen "Markera forum som lästa" och surfar på zoopet växelvis med tre datorer.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 4 februari 2005 08:54
[QUOTE=BluesBoy]Jag måste höra om det har gjorts någon ändring i hanteringen av flaggningen av nya inlägg. Avmarkering när man läst en tråd med nytt inlägg har ju aldrig fungerat men nu tycker jag det har skett en förändring *förvirrad* eftersom jag har mängder av trådar som är markerade lästa vilka jag INTE har läst. Jag använder inte funktionen "Markera forum som lästa" och surfar på zoopet växelvis med tre datorer.[/QUOTE]
Egentligen Chrisitian som skall svara - men just nu koncentrerar han sig på att rätta till de stora felen och få igång de avdelningar som ännu inte startats. Finjusteringar får komma sedan - t.ex. så vill vi ju att forumet skall uppdateras automatiskt på samma sätt som det andra men finjusteringar (även finjusteringar kan kräva mycket jobb) som detta får anstå tills de viktiga sakerna har rättats till.
Så jag tror inte att Christian har gjort något åt frågan du tar upp ovan.
#11 - 4 februari 2005 09:20
Förstår att Christian har mycket nu, men NÄR han har tid, så tycker i alla fall jag att det är viktigare med att läsmarkeringarna för trådarna fungerar än en automatisk uppdatering... den senare kan man ju göra manuellt med en klickning... men det är några tryckningar innan man "släckt lampan" för tråden... Skulle faktiskt kunna tänka mig att göra det manuellt... ex vis genom att klicka på "lampan"... det skulle fungera bättre än nu i alla fall...
#12 - 4 februari 2005 11:58
Så jag tror inte att Christian har gjort något åt frågan du tar upp ovan.
Jag ville bara veta om funktionen har ändrats under resans gång eftersom jag missar massor av inlägg nu. Senaste är denna tråden som inte visade några nya inlägg men både du och Tant Nancy har svarat :confused:
Planerad rättning är något helt annat som jag har förståelse för om det läggs senare.
admin
Christian Alfredsson
#13 - 4 februari 2005 19:29
Funktionen har inte ändrats av mig. Iofs har vi uppgraderrat från version 3.0.3 till 3.0.5 under resans gång.
#14 - 4 februari 2005 20:20
[QUOTE=admin]Funktionen har inte ändrats av mig. Iofs har vi uppgraderrat från version 3.0.3 till 3.0.5 under resans gång.[/QUOTE]Det har ändrats för mig i alla fall. Tog en skärmdump nu på olästa meddlanden och det enda på denna lista jag har läst är "Trofrog kemisten..:" vilket är markerat oläst :mad: . alla andra är markerade lästa. Dessa ingår i ämnen som jag aldrig besöker:
http://193.12.137.241/bluesboy/viewimage.php?id=260 :confused:
#15 - 4 februari 2005 20:32
Jag har inga som helst problem med att hänga med i vad jag läst eller inte läst eftersom jag använder mej bara av funktionen "nya inlägg sedan föregående besök" respektive "dagens inlägg".
Resten tar cookies hand om.
Alla rubriker med fet stil har jag inte läst. Alla utan fetstil har jag läst eller borde ha läst eftersom jag varit inloggad när de senast aktualliserades.
Om jag byter dator eller loggar på kanske detta inte stämmer - då får jag fler med fetstil än jag borde.
Detta menat som ett tips och inget annat...
#16 - 4 februari 2005 20:43
Tydligen är inte funktionen färdig ens i version 3.0.6:
http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?t=125488
#17 - 4 februari 2005 21:10
[QUOTE=erikthur]Alla rubriker med fet stil har jag inte läst. Alla utan fetstil har jag läst eller borde ha läst eftersom jag varit inloggad när de senast aktualliserades.[/QUOTE]Problemet jag nu har är att jag får mängder av olästa inlägg som inte är fetmarkerade. Detta hade jag inte i början. Då var det "bara" en massa fetmarkerade med grön ikon trots att jag hade läst inläggen.
admin
Christian Alfredsson
#18 - 21 februari 2005 18:59
Ni kan väl kolla om det blivit bättre nu?
#19 - 23 februari 2005 09:47
Den gröna symbolen försvinner ca 1 minut efter att det inte längre finns några olästa meddelanden i den kategorin (funkar naturligtvis inte om man kör bakåt/back i webläsaren), så JA det funkar
#20 - 23 februari 2005 20:05
Nej, det omvända fungerar ännu inte. Jag har massor av trådar och inlägg som markeras som lästa trots att jag inte har läst dem (eller markerat alla lästa).
Gjorde ett test att gå in i en kategori jag aldrig normalt sett besöker: "Mix fisk frågor" och där var alla inlägg lästa.
"Amerikanska ciklider" - där var två fetmarkerade och "Skaldjur" - där var inget fetmarkerat. Ingen av kategorierna har jag någonsin besökt.
#21 - 24 februari 2005 06:20
Är det inte så här:
man loggar in vid ett tillfälle
vid nästa tillfälle så är alla trådar utan nytillkommna inlägg markerade som lästa.
Det samma gäller ju för "nya inlägg sedan förra besöket", dvs om jag vid ett tillfälle inte läser alla nya trådar så kommer dom ändå inte upp vid "nya inlägg sedan förra besöket" iofs så kanske det inte ska vara så i just det fallet men funktionen är den samma, eller?

För att det ska fungera som du vill BluesBoy så måste det väl sparas en flagga (läsr/oläst) för varje inlägg hos resp. användare. Med över 300.000 inlägg och några tusen reggade användare, eller vad det var, blir det mycket information att lagra.
Som det fungerar nu behöver man bara spara en (1) tidsstämpel per användare.
#22 - 24 februari 2005 08:10
För att det ska fungera som du vill BluesBoy så måste det väl sparas en flagga (läsr/oläst) för varje inlägg hos resp. användare.
Jag lägger mig inte i tekniken bakom. Jag bara lämnar min synpunkt på hur funktionen "Forumet innehåller nya inlägg" fungerar hos mig (3 datorer + jobbdator).

EDIT:
Jag provade att välja "Nya inlägg | Senaste dygnet". Fick en lista på 113 inlägg där de 41 första var fetmarkerade. Nästan inga av de 72 andra har jag läst. :confused:
#23 - 24 februari 2005 12:02
Jag provade att välja "Nya inlägg | Senaste dygnet". Fick en lista på 113 inlägg där de 41 första var fetmarkerade. Nästan inga av de 72 andra har jag läst.

Jag gjorde också ett test.
"Nya inlägg | Sedan förra besöket" gav 53 träffar där de som var i "smal-stil" var lästa av mig vid detta besökstillfälle och de i "fet-stil" var olästa.
Testade också "Nya inlägg | Senaste dygnet" som gav 114 svar varav de 53 första var samma som i förra sökning, resterande 61 inläggen var markerade som lästa ("smal-stil") trots att jag inte läst alla.

Detta stärker mina misstankar att man bara spar en tidsstämpel från förra besöket. Inlägg med nyare stämpel, än när man själv besökte forumet senast, blir "olästa inlägg", alla med äldre stämpel blir "lästa inlägg".

Annons