Avmagring?

#1 - 27 april 2004 14:14
Jag har 2 st melanochromis auratus, mbunas, som äter som normalt men är lite tunna om magen. En av dem dog för ca 1 ½ vecka sedan. Vad kan detta bero på? (de äter allting)
kan det vara vanlig avmagring av ngn orsak, eller bör jag meicinera mot ngt?
Snälla hjälp, är så orolig för mina fiskar...

Mvh en desperat akvarist...
#2 - 27 april 2004 15:15
Är du säker på att de verkligen äter? Ibland så kan man se avmagrade fiskar äta men samtidigt missa att de några sekunder efteråt spottar ut maten igen.

De gånger jag haft avmagrade malawisar så har de antingen blivit "mobbade" eller haft en invärtes parasit. Har de en invärtes parasit så kan deras ätbeteende se ut på det sätt jag tidigare skrev.

Hur man får bort sådana parastier har jag faktiskt ingen aning om, tyvärr. Min zoobutik rekommenderade mig att jag skulle avliva mina avmagrade fiskar men om detta är den ända "metoden" kan jag inte svara på.

Jag vet inte om du blev så mycket klokare av mina teorier men kanske har du fått något mer att ta på?
#3 - 27 april 2004 15:52
Jag tycker att de äter upp maten, i alla fall så har jag inte sett att de någonsin har släppt ut maten efter det att jag har matat dem. men det kan också vara så att ngn annan fisk snabbt tar maten som de spottar ut, tyvärr=/

Mvh Malawi´n
#4 - 27 april 2004 18:27
Hej!

Jag hade samma problem innan, och jag medicinerade med Sterazin, nu har mina cikliders bukar börjat återgå till normalt och dom äter mer och mer hela tiden.

Prova med att medicinera med Sterazin.
Jag märkte redan efter andra dagen att dom började bli bättre!

Hoppas det löser sig för dig, och lycka till ! :)

MVH
Morgan
#5 - 27 april 2004 18:28
ok, ska ner och kolla imorgon på affären, tack!
Kan det skada fiskarna om de inte har sjukdomen?

Mvh Malawi´n
#6 - 27 april 2004 20:57
nej....det är ingen fara med fiskarna, det kan ju faktiskt finnas invärtes parasiter i magen som kanske inte brytit ut ännu och då är det ju bara bra om dom får lite medecin, men skada fiskarna kan det inte.

Men du kan inte blanda den med andra ifall du har medicinerat med ett annan medecin inom 48 timmar.
Vänta annars 48 timmar innan du slänger i Sterazin.

Lycka till och hoppas det ordnar sig för dig, tala gärna om hur det går.

MVH
Morgan
#7 - 28 april 2004 09:53
Ok, vad bra!
Hoppas att allting löser sig till det bättre;)

Mvh Malawi´n

Annons